Megjelent: 20 éve

Cégvezetői blog: nálunk fehér holló, Amerikában PR-eszköz

Alapvetően pozitívan ítélik meg a megkérdezett amerikai vállalatvezetők a blogok hatását a cég kommunikációjára, ám csak a főnökök 7 százaléka indított saját webes naplót rendszeres feljegyzésekkel - derül ki egy friss felmérésből. Míg az USA-ban a cégvezetői és munkavállalói blog PR-eszköz, amit fejvadászok, HR-szakemberek is használják a jelöltek felkutatására, Magyarországon még fehér hollónak számít, inkább félnek tőle a főnökök. A webes naplóban rejlő lehetőségekről, a veszélyek kiküszöböléséről kérdeztünk kommunikációs szakértőket, akik maguk is blogolnak.

Az amerikai PRWeek magazin 131 első számú (nem PR) cégvezető körében végzett kutatást az internetes blogok elterjedtségéről és megítéléséről. A cégvezetők kétharmada saját bevallása szerint "valamennyire", egyharmada "különösen jól" kiismeri magát a kommunikáció ezen formájában, ám csak hét százalékának van nyilvános saját webes naplója. Igaz 18 százalék tervezi a következő két évben vállalati blog indítását.

A cégvezetők legnagyobb problémája vagy az időhiány vagy annak eldöntése, mit írjanak a nyilvánosság számára is elérhető oldalon. Ráadásul a munkatársak inkább üzleti döntéseket várnak el tőlük, nem webes napló írását.

Ettől függetlenül a megkérdezettek 40 százaléka fontos kommunikációs eszköznek tartja a blogot, amely új ötletek, hírek gyors közlését teszi lehetővé, az átlátható vállalati kultúra jele és visszajelzés gyűjtésére alkalmas eszközként is felfogható."

Cégvezetői blogok: jól informáltságot sugározni

A vállalati blogok több típusa különböztethető meg: egyrészt a nyilvános, minden internet-felhasználó számára elérhetőek illetve a kizárólag a cég munkatársai számára, belső használatra készülők. Blog formájában a vállalatvezető közölheti a szokásos körleveleknél, leiratoknál sokkal informálisabb hangnemben a munkatársakkal, mi történik a cégnél, visszajelzést is várva kollégáitól. Előfordulhat, egy együttdolgozó csapat az egyszerűbb kommunikáció és visszakereshetőség céljából csoportblogot indít.
A nyilvánosság számára készülő vállalatvezetői blogok célja információkat megosztani, a jól informáltság képét sugározni, a céget vonzóbbá tenni a munkavállalók előtt. Jonathan Schwartz a Sun elnöke például rendszeres blogger (http://blogs.sun.com/jonathan), felvázolja publikus stratégiáját, rendszeresen bírálja a konkurenciát. Sokan olvassák, foglalkoznak vele, szakmai és PR-hatása egyaránt erős -mondta Pécsi Ferenc e-kommunikációs szakértő Pollner néven maga is blogol (http://e-media.freeblog.hu/).

Az amerikai fejvadásznak jó terep a munkavállalói blog

Néhány cég - köztük a Google, vagy a Microsoft-, ösztönzi a munkatársaikat blogok írására. Szigorúan megszabják, miről nem írhatnak - így az új fejlesztésekről, üzleti adatokról - de ezen kívül megoszthatják véleményüket, szakmai információkat olvasóikkal. Nagyon sok IT-szakember itt, hiteles forrásból frissíti fel tudását.
Szintén sokan bloggolnak Amerikában munkájukról, szakterületükről, az elvégzett feladatokról. A HR-esek, fejvadászok figyelik ezeket az oldalakat. Előfordul, hogy a kiválasztás során egy-egy jelöltnél utánanéznek, ír-e blogot, és ebben milyen információk találhatók szakmai múltjáról, képességeiről, személyiségéről.

Nálunk infomegosztás helyett infovisszatartás

Nálunk a vállalati blogírás még gyermekcipőben jár. Részben nem ismerik még ezt az eszközt, részben tartanak tőle.
Úgy látom, a hazai céges kultúrának alapvetően nem része az információmegosztás, sajátos történelmünk, lelki beállítottságunk miatt inkább az információvisszatartás a jellemző magatartás. Amerikában büszkék a cégvezetők, tanácsadók, szakértők, ha szakmai információkat közölhetnek a nyilvánossággal. Ezzel is jelzik, értenek hozzá és megengedhetik maguknak. A vállalatvezetői nyílt kommunikáció pedig jó hatással lehet a cég megítélésére a kollégák és a külső szemlélő részéről is fogalmazott Pécsi Ferenc.

Nincs példa nagy cég vezetőjének blogjára Magyarországon

Magyarországon a vállalati blogok között eddig PR-blogok és néhány termékblog fordult elő. Klasszikus vállalati- vagy nagy cég vezetőjének blogjára nincs példa. Valószínűnek tartom, hogy a jövőben néhányan felismerik az ebben rejlő eszközt és lehetőséget, ám tömeges vállalati blogírást egyelőre nem tartok valószínűnek, tette hozzá Pécsi Ferenc.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert!

Stratégiai irányváltást jelentettek be a Duolingonál: a nyelvtanuló alkalmazást működtető cég a jövőben komolyan épít a mesterséges... Teljes cikk

AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek