Gyári hibák is javíthatók szoftveresen egy autónál
A chiptuning során a szakemberek néha találkoznak meglehetősen speciális esetekkel. Sokat látott szemek is fennakadhatnak bizonyos programok láttán.

Ha van a kocsiban tuningbox is, akkor egy kicsit komplikáltabb a feladat. Ilyenkor az első teendő, hogy ezt kell kiszerelni. A motorvezérlő kiszerelését további rutinszerű feladatok követik. Ilyen a program kiolvasása a motorvezérlő ECU-ból, ennek kielemzése, módosítása az adott autóra szabva az ügyfél kívánságainak megfelelő módon.
Érdekességek a szoftver módosításakor
Az AET CHIPtuningnál megfordult egy Mercedes R350 CDI, amelynek gyári hibák voltak a szoftverében. A módosításra kerülő tartományban két hibát is észrevettek. Okkal vetődik fel a kérdés, hogy egy ilyen patinás gyártó terméke esetében ez hogyan lehetséges egyáltalán?
A turbónyomás tízszer volt nagyobb a szükségesnél, míg az üzemanyagnyomás is jócskán a maximális érték fölött volt. Elméletileg ilyesmik nem fordulhatnának elő. Ha ilyen információk napvilágot látnak, akkor a különféle fórumokon, közösségi oldalakon rögvest szárnyra kapnak az elméletek a tervezett elavulás, kopás, meghibásodás kapcsán.
Mekkora hibákról van szó?
Valójában a két hiba a motor működését nem befolyásolja jelentős mértékben. Egy átlag sofőr vezetés közben mit sem érzékel ezekből, de lehet, hogy még egy tapasztaltabb sem.
A hibák javításra kerültek, a beállításokat követően jöhetett a teljesítménymérés. A szoftveren ezt újabb finomhangolás követte, majd ismételt teljesítménymérés. A végső lépés az optimalizált szoftver feltöltése, így a motoroptimalizálás folyamata le is zárul.
Teljesítménymérés, ahogy a profik csinálják
Az egész folyamat fontos része a teljesítménymérés, amelyet a módosítások előtt és után is végre kell hajtani. Egyáltalán nem mindegy az, hogy a teljesítménymérés hogyan, milyen módszerrel történik. Ha ugyanis a mérés pontatlan, akkor teljesen torz adatok születhetnek, ami megkérdőjelezi az egész elvégzett munka értelmét.
Az érzések helyett jobb számadatokra támaszkodni, ehhez pedig jó szolgálatot tesz egy teljesítménymérő pad. A chiptuningot megelőző teljesítménymérés nem elhanyagolható lépés annak ellenére sem, hogy a gyári adatok bármikor kikereshetők. A gyári adatok és a valós teljesítmény között ugyanis szinte mindig van egy minimális eltérés.
Az pedig magától értetődő, hogy az optimalizálást követően tudni szeretné az ember, hogy mik az új számadatok a teljesítmény kapcsán. Akkor van azonban mihez hasonlítani az új értéket, ha rendelkezésre áll a pontosan mért eredeti teljesítmény. A teljesítménygörbéből kiderül, hogy hol kerül leadásra a nyomaték, mi a maximális teljesítmény és mennyivel marad el a gyári adathoz képest.
Ha olyan hiba lép fel, ami csak időnként jelentkezik, akkor azt menetszimulációval lehet reprodukálni hatékonyan és baleset veszélye nélkül. Terheléses görgős padon tartós hegymenetet is lehet szimulálni biztonságosan.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?