kapubanner for mobile
Megjelent: -13841 mperce

"Hazudik, elfogult és veszélyes’" – AI-munkások sokkoló vallomása arról, mit titkol el a techipar

AI-munkások, akik nap mint nap a chatbotok hibáit javítják, azt állítják: a technológia gyakran hazudik, elfogult, és veszélyes lehet. A háttérben dolgozók szerint a vállalatok a gyorsaságot előbbre tartják a biztonságnál, miközben a rendszerek hibái, torzításai és etikai kockázatai a nyilvánosság elől jórészt rejtve maradnak.

Rossz adatból rossz döntés születik-

A mesterséges intelligencia rendszerek működését valójában nem gépek, hanem emberek ezrei tartják össze. Ők azok a háttérben dolgozó szabadúszók – legtöbbször otthonról –, akik nap mint nap átnézik a chatbotok válaszait, kijavítják a hibákat, jelzik a veszélyes vagy téves tartalmakat, és értékelik, mennyire „emberi” egy-egy szöveg vagy kép.

A The Guardian által megkérdezett dolgozók többsége azonban már saját maga sem használja a technológiát, amelynek a fejlesztésében részt vesz. Szerintük az AI egyre többet téved, egyre bátrabban mond ki hamis állításokat, és a fejlesztő cégek a minőség helyett a gyorsaságot helyezik előtérbe.

„Hazudik, elfogult és veszélyes” – vallják azok, akik naponta javítják

Az egyik otthonról dolgozó amerikai AI-tesztelő például azt a feladatot kapta, hogy különböző közösségi posztokról döntse el, rasszisták-e. Egy bejegyzésnél majdnem nemmel szavazott, mert nem ismerte az egyik kifejezést – csak utólag derült ki számára, hogy súlyos rasszista sértésről van szó. Azt mondja: ekkor döbbent rá, hány ilyen téves döntést hozhatott korábban ő vagy mások, aminek következtében káros, sértő tartalmak is átmentek a szűrőn. 

Egy másik dolgozó, aki a Google-nek értékel válaszokat, arról számolt be: gyakran orvosi vagy egészségügyi kérdésekről kell döntést hoznia úgy, hogy semmiféle egészségügyi képzettsége nincs. Szerinte a kollégák is sokszor elfogadják az AI válaszait anélkül, hogy átgondolnák, igazak-e. Ezek után a saját 10 éves lányának meg is tiltotta, hogy használjon bármilyen chatbotot, mielőtt a kritikai gondolkodása kifejlődhetne: „Előbb meg kell tanulnia felismerni, ha valami hülyeséget mond a gép” – mondta.

Több válasz – több tévedés

A NewsGuard elemzése szerint a vezető AI-modellek – például ChatGPT vagy Gemini – 2024-ben még 31%-ban inkább nem válaszoltak a bizonytalan kérdésekre. 2025-re azonban ez lement 0%-ra: vagyis ma már szinte mindenre adnak valamilyen választ.

Csakhogy a téves vagy kitalált információk aránya eközben 18%-ról 35%-ra nőtt.

Vagyis: ma már nem azt mondja az AI, hogy „nem tudom”, hanem mindenáron mond valamit – még akkor is, ha az nem igaz.

Nem véletlen, hogy az egyik tréner így fogalmazott: „Remek lenne ez a technológia, ha egyszer abbahagyná a hazudozást.”

Rossz adatból rossz döntés születik

Több dolgozó beszélt arról is, hogy az AI sokszor elfogult. Egy történelem szakos tesztelő például azt vizsgálta, hogyan válaszol a chatbot különböző történelmi kérdésekre. Kiderült, hogy a palesztin nép történetéről nem volt hajlandó érdemi választ adni, de az izraeli történelmet hosszasan és részletesen ismertette. A dolgozó jelezte ezt a problémát, de állítása szerint a Google-t nem igazán érdekelte.

Ahogy ő mondta:

Ha hibás vagy hiányos adatot kap a rendszer, hibás vagy torz választ fog adni. Ez egyszerűen így működik.

Gyorsaság vs. minőség

A megszólaló munkások szerint a cégek elsősorban azt várják el, hogy rengeteg feladatot nagy tempóban végezzenek el, gyakran pontatlan instrukciók alapján. Sok esetben néhány másodperc jut egy-egy kérdés átnézésére – ilyen körülmények között nehéz felelősségteljes döntést hozni, mégis ezekből a visszajelzésekből tanulnak a nagy AI-modellek.

Egy szabadúszó dolgozó így fogalmazott:

Ha mi, akik a hibákat javítjuk, nem kapunk rendes útmutatást és időt, akkor hogyan lehetne biztonságos vagy etikus a végeredmény?

A technológiát fejlesztő emberek a saját családjukat is óvják tőle

Többen úgy nyilatkoztak:

  • nem vesznek olyan új telefont, amelyben mélyen be van építve az AI,
  • elhalasztják az olyan frissítéseket, amelyek automatikusan AI-funkciókat aktiválnak,
  • és semmilyen személyes adatot nem írnak be a chatbotoknak.

Egy dolgozó így összegezte: „Én már nem bízom benne, és azt tanácsolom a családomnak is, hogy óvatos legyen.”

Nem csodatechnológia – inkább törékeny rendszer

Szakértők szerint a háttérben dolgozó emberek vallomásai azt bizonyítják, hogy az AI sokszor kevésbé „futurisztikus”, mint amilyennek láttatják. Inkább egy törékeny, folyamatos foltozásra szoruló rendszer, amely emberek tömegeinek bizonytalan munkájára épül – és hibáival együtt válik a mindennapok részévé.

Az egyik kutató így fogalmazott:

Akik kívülről nézik, misztikusnak látják az AI-t. Akik belülről látják, tudják, hogy tele van kompromisszumokkal.

Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen?

- olvassa el korábbi cikkünket! 

kép: freepik

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Sci-fi a valóságban: íme a robot, ami elvégzi helyettünk a házimunkát

Bemutatták NEO-t, a világ első fogyasztói humanoid robotját, amely 2026-tól elérhető az otthonokban. A mindössze 66 kilós, halk és tanulékony robot... Teljes cikk

Lebuktat a wifi: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik

A Microsoft új Teams-funkciója automatikusan felismeri, ha egy dolgozó a vállalat WiFi-hálózatára csatlakozik, és ennek alapján frissíti a... Teljes cikk

Jön az emberi munkakvóta: törvény írhatja elő, mennyi embernek kell maradnia a robotok között

Kötelező lesz embernek maradni. Ahogy a mesterséges intelligencia egyre több munkafolyamatot vesz át, a világ legnagyobb gazdaságai új szabályozást... Teljes cikk