kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Hogyan váljunk jó értékesítővé?

Ismer Ön olyan embereket, akikről azt mondják: vérükben van az értékesítés vagy értékesítésre születtek? Az eredményes salesesek valóban úgy dolgoznak, mintha elemi készségük volna a siker. Az mfor.hu új sorozata azt vizsgálja meg, mi szükséges ahhoz, hogy valaki jó értékesítővé váljon, és hogyan tudja kifejleszteni magában az ehhez szükséges tulajdonságokat.

Van egy ismerősöm, aki kezdőként is úgy adott el számára ismeretlen informatikai rendszereket, mintha egész életében csak ezzel foglalkozott volna. Abban a cégben, ahol dolgozott, voltak olyan értékesítők is, akik régen a szakmában tevékenykedtek, ennek ellenére éppen csak megtermelték azt a minimumot, ami a munkahelyük megtartásához szükséges volt.

Mi volt a különbség az ismerősöm és kollégái között? A szaktudás? Ebben az esetben biztosan nem. Termékismeret? Ez sem. Kapcsolatteremtő készség? Talán igen. Ügyesség az üzletkötésben? Egyértelműen igen.

Mi az értékesítés?

Vegyünk egy példát: egy piros kamion halad az M7-es autópályán. Legkésőbb a felhajtás előtt ki kellett fizetnie az autópálya használati díjat, tehát értékesítés történt: a társaság pénzt kapott az úthasználatért. Korábban a kamion üzemeltetője eladta szállítási kapacitását a raktérben lévő áru tulajdonosának: itt is pénzmozgás történt. A megrendelő valószínűleg értékesítette az árut annak a vásárlónak, akihez a kamion éppen tart. Itt is eladás történt, amit fizetés követett. A szállítmány megérkezése után minden feldolgozásra kerül, és egy új termék része lesz, amit szintén el kell adni ahhoz, hogy a vállalat bevételhez jusson. Itt megint csak értékesítés történt.

Az értékesítés tanulható
Minden ember más és más neveltetésben részesül, ebből adódóan különböző önérvényesítési és kommunikációs készségekkel áll munkába. A hozott készségek pszichológusok szerint is fejleszthetők, esetleg felülírhatók. Ebből adódóan az értékesítés is - mint humán tulajdonságokat hasznosító tevékenység - tanulható. Ez jó hír azoknak, akik eddig nem voltak különösebben sikeresek ezen a területen, de fejlődni szeretnének.

Láthatjuk tehát, hogy az értékesítés áthatja az egész világot, nélküle nem működik a gazdaság. Az értékesítés termék, szolgáltatás illetve egyéb javak átadása, pénz, ellenszolgáltatás vagy egyéb ellenértékért cserébe. Az értékesítés értékteremtés.

A raktáron álló áru vagy az igénybe nem vett szolgáltatás önmagában értéktelen. Értékessé akkor válik, amikor használatba kerül. Az értékesítők biztosítják, hogy az áruk megtalálják a fogyasztókat (vagy felhasználókat), és a funkciójukat betöltve gazdasági hasznot hozzanak. Ez a szakma tehát kielégíti az igényeket és újabbakat teremt.

Születni kell az értékesítésre?

Igen is és nem is. Természetesen vannak olyanok, akiknek genetikailag nincsen érzékük az eladáshoz. Ők vannak kevesebben. Az értékesítés egy olyan önérdek-érvényesítő folyamat, ami a legtöbb ember számára megtanulható. Olyan készségek és tulajdonságok szükségesek hozzá, amelyekkel az ember születése pillanatában még nem rendelkezik, de amelyeket gyermekkorában vagy később elsajátíthat.

A magas EQ az egyik legfontosabb tulajdonsága az értékesítőknek. Segít az önérvényesítés során a helyzetek felismerésében és a helyes kommunikációban. Vekerdy és más neves pszichológusok szerint az érzelmi intelligencia és maga a személyiség is gyakorlatilag határok nélkül fejleszthető.

Minden ember más családban nő fel, és más-más útravalót hoz magával. Azok, akiknek a "vérükben van az értékesítés", minden bizonnyal olyan családból jönnek, ahol a nevelés és a kommunikáció kifejlesztette bennük az ehhez szükséges alapvető tulajdonságokat. Akik nem rendelkeztek ilyen háttérrel, azok önerőből vagy külső segítséggel bontakoztatták ki személyiségüket és értékesítési képességeiket.

A fejleszthetőség mértéke függ az egyént korábban ért hatásoktól, pillanatnyi állapotától és az életkorától. Mindenki más és más fejlődési ütemben haladhat, és eltérő az eredmény is, amit elérhet. Az értékesítés a Homo Sapiens alapvető emberi tulajdonságaira épülő szakma, ezért az átlagember számára is megtanulható.

Kinek ajánlott?

Mindenkinek javaslom, hogy értékesítő legyen, aki örömet talál abban, hogy az eredményes kommunikáció eszközével, a vállalatok megismerésén keresztül személyesen részt vehet a gazdasági élet élénkítésében. Hol kezdjük, és hogyan váljunk jó értékesítővé?

Mint minden szakmára, az értékesítésre is igaz, hogy a siker egyik alappillére a folyamatos fejlődésre való törekvés. A kezdőknek a sikerek eléréséhez van szükségük erre, a profiknak pedig azért, mert az eredményeket annál nehezebb felülmúlni, minél jobbak. A javulás szüntelen igénye fenntartja a szakmai érdeklődést, segítségével el lehet kerülni a kiégést.

Lelkesedés és büszkeség

Pszichológiailag bizonyított tény, hogy a pozitív gondolkodású és jó kedélyű emberek vonzzák embertársaikat. Közvetlen környezetükből erőt és energiát lehet meríteni. Az ilyen emberek könnyen találnak barátokat és sikeresebbek az üzleti életben is.
A lelkesedés hatalmas erő. Tapasztalataim szerint a lelkes emberekre sokkal inkább jellemző a siker, mint a kevésbé lelkesekre. Egyik munkahelyemen volt egy munkatársam, aki nagyon szerette a munkáját és általában az embereket. Témától függetlenül mindenben a lehetőségeket látta, és nagy lelkesedéssel vágott bele feladataiba. Mindezt ügyfelei is érezték, sőt át is ragadt rájuk a lelkesedése.

A lelkes embereket érdekli, amivel foglalkoznak, ezért jól végzik a dolgukat. Valószínűleg ennek köszönhetően spontán bizalom alakult ki az ügyfelekben a munkatársam iránt. A bizalom pedig az üzletkötés alapja.

Alakítsa ki magában a lelkesedést! Idézze fel minden nap mindazt, ami jó a munkájában. Gondoljon arra, hogy milyen hasznokat hoz munkája vevőinek. Ha lelkesen viselkedik, néhány nap múlva tapasztalni fogja, hogy annak is érzi magát. Gyakorolja és tartsa fenn lelkesedését minden nap. Régi és új ügyfelei meg fogják hálálni ezt a szokását.

Amire büszke lehet

Az emberek gyakran egyhangúan dolgoznak, és nem is nagyon érdekli őket a tevékenység, amiből élnek. Ha munkájukról beszélnek, problémákat és panaszokat sorolnak. Egyáltalán nem büszkék a foglalkozásukra.

Ha Ön jó értékesítő szeretne lenni, keresse meg tevékenységében mindazt, amire büszke lehet. Sokan alulértékelik az értékesítői munkát, pedig minden termék vagy szolgáltatás, amit használnak, többször is átment az értékesítési folyamaton. Értékesítők nélkül igen gyakran még csak tudomást sem szereznének azokról a lehetőségekről, melyeket a vásárlás után már természetesnek tekintenek.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Targoncavezető

A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk

Mezőgazdasági gépszerelő

A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk

Gépjárművillamossági szerelő

A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek