kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Így működnek a magyar coachok - egy európai coaching kutatás eredményei

Magyarországon több a női coach, a külföldieknél alacsonyabb óradíjjal dolgoznak, viszont nagyobb figyelmet fordítanak az önfejlesztésre, továbbképzésre, mint európai kollégáik. Mindez az 50 országot felőlelő 2017-es európai coaching kutatásból derült ki, amelyet az EMCC (Európai Coaching és Mentoring Tanács) a Henley Business School Coaching Center támogatásával végzett.

A kutatásban 50 ország coach szakmai szervezetei, tagjai és a szakma egyéni érintettjei vettek részt önkéntes alapon. A kutatás elemzése elkészült, az egyes ország riportok saját nyelven is megjelentek és itt most a magyarból szeretnék a diagramok sorendjében kiemelni egy-két érdekes adatot:


  • Nálunk sokkal több nő töltötte ki a kb. 25 perces kérdőívet, mint férfi - ez nem véletlen, hisz tükrözi a szakmában a nemek arányát.


  • A szakmai szervezetek közül a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) hazai taglétszáma a legmagasabb, de az is érdekes, hogy sokan sehova sem tartoznak. A coach szervezetek a coach etikai szabályok betartásának az őrei és ezért nagyon fontos lenne, hogy akik coacholnak szakmai szervezetekben tömörüljenek, persze nemcsak etikai megfontolásból.

  • Külföldön magasabb óra díjakkal dolgoznak a coachok és több belső szervezeti coach van. Itthon nálunk az átlagos vállalati coach óra díj a felmérés alapján 100 - 200 euró között mozog a többség esetében, de sokan csak 50 - 100 euro között keresnek.


  • Magyar coachok az európai átlagnál többet képezik magukat, járnak szakmai rendezvényekre. Ez nagyon jó hír!


  • Szupervízióban való részvétel tekintetében viszonylag jól állnak a magyar coachok. Ez fontos a szakmai fejlődés és persze az ügyfelek szempontjából is.


A kitöltések alapján a kiértékelés azt mutatja, hogy itthon a coachingban a GROW modell a leggyakrabban alkalmazott, míg a coaching irányzatok közül a Megoldásközpontú coaching a legnépszerűbb.

Magyar coachoknak - persze gondolom ez külföldön is így van - coaching megbízás szerzése a legfőbb kihívás, ami arra a következtetésre enged jutni, és ezt mutatja a kutatás is, hogy nehéz csak coachingból megélni, kevesen nyilatkoztak úgy, hogy a coachingot tartják főtevékenységüknek.

Coaching a szervezetben

Vállalati megbízások esetén az a gyakorlat, hogy írásos szerződést a megbízóval kötünk, míg a coacheeval és más érintettel szóban állapodunk meg. Összehasonlítva ezt a brit gyakorlattal, ahol gyakran mind a megbízóval, mind az ügyféllel írásban állapodnak meg a kollegáink, de leginkább, mint a legfontosabb szerződést, az ügyféllel kötött szóbeli megállapodást emelték ki a brit válaszadók. Fő partnerként mindenhol a coacheet tartják a coachok és a vállalati megbízó személye csak ezt követi. Mi, a megbízási szerződésben az első helyre a coaching meghatározását tesszük, majd a közös munka során alkalmazandó felelősségi körök tisztázását, ezután a bizalmas információ levédése a következő fontossági paraméter, és csak ezt követi a coaching ülés lemondási feltételei kategória a szerződésekben.

Etika

A szakma szempontjából fontos adat, hogy milyen gyakran osztják meg a coachingra vonatkozó etikai irányelveket a coachok az ügyfeleikkel. Ebben a kérdésben a válaszadók 72%-a „mindig”, míg 24%-a az „alkalmanként” választ adta a nemzetközi mintában. Magyarországon - főleg a szakmai szervezetekhez nem tartozó coachok - vajon milyen gyakorisággal és milyen etikai irányelveket osztanak meg az ügyfeleikkel?
Európában mi vezetünk abban, hogy milyen fontosnak tartjuk az etikai szabályok megosztását és ismertetését megbízóinkkal és ügyfeleinkkel, viszont, amikor etikai vétség ügyében kell eljárni, akkor mi vagyunk a legelnézőbbek. Csak egy bejelentéssel élnénk, ha ilyet észlelünk, és a szakmai eltiltás lehetőségét nem helyezzük kilátásba az etikai vétséget elkövető coach-csal szemben. Más országokban nagyobb a szigor és többségében ez az utóbbi az eljárás iránya.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így működnek a magyar coachok - egy európai coaching kutatás eredményei
2. oldal - Coach kiválasztás
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munka, mint modern drog - miért veszélyesebb a munkafüggőség, mint gondolnánk?

A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk

Átadták a Mentor Oscar-díjakat

Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk

100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett

Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk