Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 hónapja

Így néz ki egy logisztikai menedzser egy napja: "Nem árt, ha szeretsz legózni" - bölcsészből lett az Év Logisztikai Menedzsere

Ezt a munkát csak abbahagyni lehet, befejezni nem. Éppen ezért nem árt, ha a szakma hobbi is, vagyis beleszeret a feladatba az ember, amihez komplex gondolkodásra és folyamatos előrelátásra is szükség van - mondja Kötélverő Andrea, aki nemrég elnyerte a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság által adományozott Év Logisztikai Menedzsere díjat. Kötélverő Andrea Magyarország legnagyobb vasöntödéjében dolgozik, a Busch-Hungária ellátási lánc vezetője.

Kötélverő Andrea, Busch-Hungária-

Mindig az volt a vágya, hogy logisztikával foglalkozzon?

Nem, véletlenül találkoztam a szakmával. Teljesen más pályáról jövök, bölcsész diplomám van, sokat dolgoztam külföldön, és mikor hazatértem, akkor kaptam lehetőséget egy autóipari beszállító cégtől arra, hogy logisztikai vezetőként kezdjek náluk dolgozni. Sok nyelven beszélő, világlátott embert kerestek, mely elvárásoknak megfeleltem. Alapvetően rendszeroptimalizációval foglalkozom, most már 18 éve. Akkor kaptam az első csapatom és szereztem az első raktározási élményemet is. Így képeztem át magam a logisztikai szakirányba, és szerettem bele a folyamatoptimalizálás során elérhető eredményekbe, amik az egész ellátási láncban megmutatkoznak. 

Sokan azt gondolják, hogy a logisztika csak a szállítmányozást jelenti. Ez azonban nem így van, hiszen a logisztikus az egész ellátási láncot végig kíséri, amíg a termék elér a vevőhöz. Vagyis az alapanyagok biztosításától a gyártáson át a kiszállításig, a teljes ciklust menedzseli. A Busch-Hungáriánál az ellátási lánc területhez tartozik még a gyártásszervezés és az üzemi beruházások támogatása is, tervezés, beszerzés és külső-belső logisztika szempontjából. 

Akkor ez egy éles váltás és mélyvíz lehetett a humán tevékenységek után. On the job tanulás, képzés. Nem bánta meg? 

Egyáltalán nem. Az olyan típusú embereknek - amilyen én is vagyok -, akik szeretnek technológiai újdonságokat befogadni, széles skálán feladatokat megoldani, és szeretnek legózni - mert a raktározás egy nagy lego -, azoknak ajánlott ez a pálya. Ezen túlmenően szervezőkészség szükségeltetik hozzá.

Az iparág sem éppen szokványos, ahol dolgozik… 

Magyarország legnagyobb vasöntödéjében dolgozom, gömbgrafitos öntvényeket, futóműalkatrészeket gyártunk nehézgépjárművekbe. A Busch-Hungária az egykori Rába öntöde örökségét vitte tovább és modernizálta minden értelemben: teljesen megújítottuk a termékportfóliót, a műszaki-technológiai hátteret, a vállalat működését és kultúráját is. Korábban a műanyagiparban dolgoztam, ami egészen más terület. Az ellátási lánc ugyanakkor itt is a folyamatok gerincét jelenti.

Busch-Hungária, vasöntöde, gyártás
Gömbgrafitos öntvényeket, futóműalkatrészeket gyártunk nehézgépjárművekbe.

 

Mit jelent ebben az esetben az ellátási lánc? Milyen szakaszokat, résztvevőket, folyamatokat?

Az ellátási lánc biztosítja, hogy a megfelelő időben rendelkezésre álljon minden anyag vagy termék, illetve zökkenőmentesen működjön az összes folyamat, ami a vállalat fő tevékenységének ellátásához, illetve fejlődéséhez szükséges. Ide tartozik az alapanyagok beszerzése, a beszállítói szerződések megkötése és a partnerekkel való kapcsolattartás, minden beszerzett termék érkeztetése, raktározása, optimális tárolása, elosztása a termelés részére, a félkész és késztermék útjának kísérése a termelésben, a termelésközi készletek figyelése, a késztermékek tárolása, és végül eljuttatása a vevőkhöz, ami fuvarszervezési feladatokat is jelent. Ez mind a lánc része. Mindehhez digitális rendszerekkel dolgozunk, amelyek nélkül ma már nehéz lenne működni. Így tudjuk követni lépésről lépésre a folyamatokat. 

Mostanában sokat hallani az ellátási láncokat érő kihívásokról, az emiatt egyes helyeken leálló termelésről. Ezekből mit tapasztal? 

Minden iparvállalat hasonló nehézségekkel küzd: az ellátási láncok korábban megszokott működése felborult, a szerződési környezet jelentősen megváltozott. Nekünk is tanulni kellett folyamatában, minél inkább előre látni az eseményeket, amelyek a mi láncolatunkra hatással lehetnek. Az egyik ilyen eszköz, amivel ezt kezelni tudtuk, az a digitális készletmenedzsment. A beszállítókkal való kapcsolattartást teljesen újragondoltuk, földrajzi diverzifikációval éltünk, több helyről szerezzük be az alapanyagot. Lerövidítettük az ellátási láncokat, hogy hatékonyabban működjenek. A Busch-Hungária acélhulladékot és fémes beépülő anyagokat dolgoz fel, ezeknek meg kellett találnunk a keletkezési forrását, hogy ne a sokadik közvetítőtől vásároljunk, így sokkal biztonságosabbá tettük a beszerzést. Ez egy komoly feladat volt. A kihívásokra gyorsan és rugalmasan reagáltunk, így a nehézségeket sikerült jól kezelni, a termelésben nem volt fennakadás.

Hogy néz ki egy napja? Mivel kezdődik? Mi az, ami minden nap megtörténik? 

Nagyon korán kezdődik a nap, a kamionosokkal, a gyár elindulásával egy időben, általában már 6 óra körül, aztán estig, akár éjszakáig tart. Először van egy rövid megbeszélésünk a logisztikai műszakvezetőkkel telefonon, ilyenkor gyorsan átvesszük az előző napot, hogy mindenki megkapott-e mindent időben, amit megrendelt, hiszen a vevői elégedettség az egyik legfontosabb mérőszámunk. Áttekintjük az árubeérkezést, hogy a prognosztizált alapanyagok megérkeztek-e, van-e késés, bármi probléma. Mindezt a kocsiból intézem. A gyártástervezővel tartom a kapcsolatot, vele is beszélek reggelente, hogy lássam, a gyártás során minden rendben ment-e, mert az öntősor kapacitástervezése is hozzám tartozik, illetve a belső logisztika, a raktározás. Mire ezzel végeztem, be is érek. 

Bemegyek a beszerzésre, ahol szintén egy rövid, hatékony megbeszélést folytatunk. Majd fél 10 körül megtörténik a vezetői egyeztetés, minden területi vezető lemegy a termelésbe, megnézi az öntősor teljesítményét, ha valami probléma van, arra igyekszünk azonnal megoldást találni. 

Busch-Hungária, öntöde, gyártás
Lerövidítettük az ellátási láncokat, hogy hatékonyabban működjenek.

10 óra után megnézem, milyen szerződéseket kell még letárgyalni aznap. Erre most sokkal több időt kell szánni, mert nem féléves, éves megállapodásokat kötünk, mint korábban, hanem volt, amikor napról napra kötöttük az árváltozás miatt a szerződéseket, például energiavásárlására, vagy az egyik fémes alkotóelem beszerzésére. Most havi vagy negyedéves szerződéseink vannak, de ezeket is mindig át kell tekinteni.

Minden héten kétszer, háromszor van megbeszélés a beszerzőkkel, logisztikusokkal, amikor a folyamatainkon javítunk. Hiszen az apró napi, heti problémák megoldásából jönnek a nagyobb lélegzetű megoldások is. Utána jönnek a vezetői feladatok, a csapatmenedzsment, illetve a beruházásokkal és a fejlesztésekhez kapcsolódó pénzügyi folyamatokkal is általában a nap második felében foglalkozom.

Összetett a feladat és nagyon változékony, amit szintén nagyon szeretek, mert minden nap más, nem lehet megunni, és közben sokféle készséget és tudást sajátít el az ember. 

Elég igénybevevő feladatnak tűnik, vagy éppen ez motiválja? 

Abszolút motiváló, hogy meg kell tanulni egy agilis viselkedésformát. Nem csak utólag reagálunk a dolgokra, hanem megpróbáljuk előre látni és jelezni a folyamatokat. Az ellátási láncunk digitalizációjának köszönhetően rendelkezésre álló adatok segítségével ma már az előtt tudunk reagálni, mielőtt egy probléma megtörténne.

Ehhez akkor egy elég sajátos mindset szükséges. Milyen készségek kellenek hozzá?

Mindenképpen kell egy szisztematikus, analitikus és logikus megközelítés. A raktározáshoz, ahogy említettem már, nem árt, ha valaki szeret legózni. Ott látni kell a mátrixot. 

A döntési képesség is nagyon fontos, egy ellátási lánc vezetőjének ugyanis akár „ezer” döntést meg kell hoznia egy nap. 

Ehhez társul a problémamegoldó képesség, ami abban segít, hogy ne csak azt lássuk meg, mi a probléma, hanem arra koncentráljunk, mi lehet a megoldás hozadéka. Sőt nem problémaként, hanem feladatként kell tekinteni a kihívásokra. 

Az erős vezetői és kommunikációs készségek szintén nélkülözhetetlenek, hiszen csapatokkal dolgozunk együtt. Az együttműködés kulcsa a nyílt kommunikáció. Ezt a Busch-Hungáriánál egy tréningsorozattal is fejlesztettük, ami nagyon hasznos tudást adott és a technikáit szépen át tudtuk emelni a vállalat mindennapi működésébe.

Végül, de nem utolsó sorban, az ellátási láncok menedzseléséhez egyre magasabb szintű informatikai készségekre van szükség. Az ellátási láncban dolgozók egyik legfontosabb feladata most az, hogy összekössék az IT szakembereket és az informatikai rendszerek felhasználóit. A megfelelő rendszerek tervezésének és hatékony bevezetésének az alapja az, hogy az IT pontosan értse az igényeket. A másik oldalon pedig át kell adni a dolgozóknak, mi az előnye a digitális rendszereknek és az egyes felhasználóknak pontosan hogyan kell használniuk ezeket, illetve a hozzá kapcsolt okos eszközöket. 

Ebben a szakmában, épp a digitalizáció miatt rengeteg minden változott az elmúlt években, sok új tudást kellett közben szerezni? Alkalmazkodni? 

A tanulás folyamatos. Fél éve a mesterséges intelligencia tartja lázban a világot, ami meg fogja határozni a jövőt. Hogyan tudjuk használni a saját szakmánkban? Ezt is meg kell tanulni, és lehet, hogy ez is egy külön szakma lesz, mesterséges intelligencia segítségével bizonyos feladatokat könnyebben, gyorsabban lehet majd megoldani. A vevői elvárások is egyre nagyobbak, egyre inkább látni akarják a termék útját, amit költséghatékony formában kell biztosítani.

Busch-Hungária, raktár, logisztika
Nem árt, ha szeretsz legózni.

Ha egy fiatal most szakosodik erre a területre, neki mit tanácsolna? Hogyan induljon el ezen az úton?

A logisztika rengeteg szakiránnyal rendelkezik. Ha a fiatal nem csak az üzletmenet egy aspektusához akar kötődni, akkor érdemes az ellátási láncban dolgozni. Akár meglévő diplomával is el lehet indulni ebbe az irányba, például gazdasági alapdiploma megszerzését követően. 

De leginkább azt ajánlanám annak, akit érdekel a terület, hogy menjen el gyakorlatra egy raktárba, egy termelő üzembe, mert bele kell szeretni ebbe a szakmába, másként nem fog menni. Ez nem az a munka, ami reggel 8-tól fél 5-ig tart, itt mindig van valami teendő. Nincs két egyforma nap. És befejezni nem lehet a feladatot, csak abbahagyni, mivel a gyártás és a szállítmányok 0-24-ben mennek. Előfordulhatnak váratlan helyzetek, és a tervezés részéről még nem is beszéltünk, amivel igazán nyugodt körülmények között lehet foglalkozni. Én általában este szeretek ehhez hozzálátni, amikor már nem csörög a telefon. Szaklapokat is kell olvasni, hogy ne maradjunk le a piacon, mert annak a hatékonyság lehet az ára. 

Van utánpótlás, érdeklődés a szakma iránt? 

Van, szerintem egyre nagyobb. Mikor én kezdtem, még nem volt sztárszakma, de mióta rájöttünk, hogy az ellátási láncok menedzselik az egész gazdaságot, azóta elkezdtek a működésével egyre mélyrehatóbban foglalkozni. A terület is színesebb, egyre több szakág kapcsolódik hozzá.

Elég kapós is a szakma. Azt lehet hallani, hogy hiány van jó logisztikai szakemberekből?

Komplex gondolkodásra van szükség ehhez a munkához, nemcsak szállítást kell szervezni, ahogy a köztudatban gondolják, hanem a gyártás, raktározás, időmenedzsment mind része az ellátási láncnak. Az egész szervezet, illetve termelő egység működését át kell látni.

Hogyan lehet munka-magánélet egyensúlyt teremteni mindezek fényében? 

Ha az ember szereti azt, amit csinál, akkor az nem teher. A határt természetesen meg kell húzni, de nem érzem tehernek, ha még este is megcsörren a telefon.

Nyitóképen Kötélverő Andrea

 

Önéletrajz mintánkat logisztikai menedzsereknek itt találja. 

Logisztikában álláslehetőségeket pedig itt talál.

  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Válságban a védőnői rendszer

A hungarikumnak is besorolt hazai védőnői rendszer szervezeti és finanszírozási anomáliákkal küzdött a korábbi években. Idén nyáron... Teljes cikk

Újra bért emel az Aldi, 500 ezer forint közelében a minimális fizetés

Az ALDI ismét emeli a béreket valamennyi munkakörben. 2024. január 1-jétől a cég munkatársai az értékesítés és a logisztika területén, valamint... Teljes cikk

Informatikus körkép: keresettebbek a seniorok és havi 2 milliót is lehet keresni

Az IT iparág hatalmas lendületet vett az elmúlt években, és az informatikai szakemberekre még mindig nagy a kereslet, a mesterséges intelligencia, a... Teljes cikk