Szerző: Váradi Tamás
Megjelent: 7 éve

Így utazhat jó társaságban akár 50 százalékkal olcsóbban

"Nagyjából a klasszikus tömegközlekedési árak feléért tudok utazni" - avat be a részletekbe Gabi, aki a Budapest-Szolnok távolságot a szokásos 2000 forint helyett 1000 forintért tette meg. A Magyarországon éppen felfutó telekocsi rendszer lényege, hogy az autósok meghirdetik a kocsiban lévő szabad férőhelyeket, amelyekre interneten keresztül lehet jelentkezni. Ezért cserébe a legtöbbször a vezető hozzájárulást kér a benzinpénzhez. Teljesen idegenek válnak tehát útitársakká, mindezt annak érdekében, hogy minimalizálják a költségeket. Sok autós viszont a társaságért próbál meg "stopposokat" szerezni, így például aki a munkája miatt rendszeresen megteszi a Budapest-Bécs távolságot, a spórolás mellett megváltoztathatja a monoton utak hangulatát is.

Forrás: Autohop
Leggyakrabban a Budapest-megyeszékhely távolságokra keresnek társat az autósok, egyre gyakoribbak azonban a külföldi célok is. "A legnépszerűbb útvonalak a Budapest-Debrecen, valamint a Budapest-München viszonylatok" - mondta a HR Portalnak Imre Loránd Balázs, az Autohop sajtófelelőse. A jelenleg 120 ezer regisztrált felhasználóval rendelkező cég adatai szerint az átlagos távolság nagysága 510 kilométer, a megtakarítás pedig akár 100 százalékos is lehet. "Az autós akár ingyen is utazhat, ha három utas jelentkezik a hirdetésére" - fogalmazott Imre Loránd Balázs, aki szerint az utas esetében célpontfüggő a megtakarítás összege. Budapest-Debrecen viszonylatban a teljesárú vonat és buszjegyekhez képest akár 50 százalékot is spórolhat az utas, ráadásul akár egy órával korábban is elérheti célpontját. További előnye a rendszernek, hogy az utasok akár háztól házig is utazhatnak - ez megállapodás kérdése -, a csomagokat pedig nem kell cipelni állomásokon át. A kényelmet tovább növelheti, hogy a legtöbb kocsi viszonylag modern. A legnépszerűbb autók az Opel Astra, a Ford Focus, Skoda Octavia, de ki lehet fogni Audit és BMW-t is.

Hasonló statisztikákról számolt be Prácser Attila, a piac másik nagy résztvevőjének, az Oszkárnak a társalapítója. Saját adataik szerint az utasok átlagéletkora 31 év, míg a sofőröké 36 év. "Látszik, hogy a telekocsizás nem csak a fiatalok hóbortja, hanem társadalmi érték" - mondta, hozzátéve, hogy főleg azok választják ezt az utazási formát, akik számára nem elérhetők a tanulói kedvezmények. A telekocsi rendszer ugyanis egy hátránnyal mindenképpen rendelkezik a buszokhoz, vonatokhoz képest. A menetrendszerinti járatoknál garantálni lehet, hogy ha az utas odaáll a peronra, akkor egy adott időpontban elindulhat a célállomás felé. A telekocsi rendszerben viszont igazodni kell a kínálathoz, márpedig - a Nyugat-Európához képest - alacsony felhasználói szám miatt nincs elég autós hirdető. (Ugyan az utasok is adhatnak fel utazásiigény-hirdetést, ám ez viszonylag ritka, általában az autósok hirdetnek.) Emiatt viszont könnyen előfordulhat, hogy nincs is megfelelő ajánlat, amikor utaznánk, csak például másnap.

Abban az Oszkár és az Autohop nyilatkozója is egyetértett, hogy a piac még növekedési szakaszban van, jelenleg arra koncentrálnak, hogy a nevük minél szélesebb körben elterjedjen Magyarországon és a szomszédos országokban. Európában például már évente több tíz millióan "stoppolnak" a neten, Magyarországon viszont alig 250 ezren.

Forrás: Autohop
A növekedés mindenesetre biztató: egyetlen év alatt háromszorosára nőtt a telekocsival utazók száma, és ez a szám idén még tovább növekszik - derült ki egy nemrég készített kutatásból, amelyet az Oszkár TeleKocsi végzett. "Míg 2012. június-augusztusában 8784, addig tavaly ugyanebben az időszakban már 26377 fuvar volt, idén júniusban pedig már annyian utaztak telekocsival, mint tavaly nyáron összességében" - mondta Gyürüs Máté, az Oszkár Telekocsi egyik alapítója.


Nem kell félni, hogy darabolós gyilkos lesz a sofőr



Sokan aggódnak amiatt, hogy rossz, megbízhatatlan sofőrt vagy autót fognak ki. Félni azonban úgy tűnik ettől sem kell, hiszen Gyürüs Máté szerint a sofőrök kevesebb, mint 1 százalékára van panasz. Ráadásul az értékelési rendszernek köszönhetően a "renitens" sofőröket hamar kiveti magából az utazni vágyó közönség. A megvalósult fuvarokat ugyanis a sofőrök és az utasok is pontozzák, így könnyebb válogatni az ajánlatok között.

Nem kell tartania az autósoknak sem a kellemetlen utasoktól, miután ha nem szimpatikus a jelentkező, akkor egy gombnyomással elutasíthatja.

Ha valaki utazást tervez, mindenképpen érdemes megnézni a telekocsik ajánlatait, még a viszonylagos kiszámíthatatlanság ellenére is. Az árak ugyanis nagyon kedvezőek. A legnagyobb nyugati szolgáltatókat (Mitfahrengelegenheit és Blablacar) sem szabad kifelejteni, itt például találtunk olyan sofőrt, aki 25 euróért (7500 forintért) vitt volna el Münchenbe.


Hamarosan városon belül is



Az Oszkár és az Autohop elsősorban városok közötti ajánlatokat kínál, azonban Nyugat-Európában létezik ennek városi verziója is. Ha például valaki hazafelé tart a munkájából, akkor a Lyft nevű mobilalkalmazás segítségével meghirdetheti, hogy merre tart és erre az ajánlatra bárki lecsaphat. A Lyft legnagyobb vetélytársa az Uber, amely cégnek már a nevétől is rossz érzés fogja el a taxisokat.

Alapötletük egyszerű: egy okostelefonos alkalmazással hívunk magunknak Uber-taxit, amelynek útvonálat térképen látjuk. Ha elvitt a célállomáshoz, az alkalmazás a GPS által mért adatok alapján kártyás utalással elintézi a fizetést is. A cég a menetdíjakból 20 százalék jutalékot vesz le, a többi a sofőré. (Más alkalmazással jelentkezik fuvarra a sofőr és más applikációt tölt le az utas.)

A céget 2009-ben alapították, ma 36 ország több mint 130 városában elérhető, és félévente megduplázza árbevételét. A tavalyi forgalma 200 millió dollár volt, értékét 18 milliárdra becsülik, ezzel a legértékesebb fuvarmegosztó vállalkozás a világon.

Az Uber következő célpontja Budapest, már zajlik a sofőrök toborzása, így a hazai taxisok is kezdhetnek aggódni. Ugyan több nyugat-európai országban betiltották az Ubert, azonban a tiltó rendelkezések ellenére sok helyen virágzik a fuvarszolgálat. A hagyományos taxizással foglalkozók többnyire azzal érvelnek az Uber ellen, hogy nekik sokkal szigorúbb feltételeknek (pénzért kiváltható engedély, pszichológiai alkalmasság stb.) kell megfelelniük, így az uberes sofőrök tisztességtelenül nagy előnyhöz jutnak.
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A turizmus szakmáit népszerűsítő kampányt indított az MTÜ

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kisfilmekkel, imázsvideóval, új weboldallal elindította szakmanépszerűsítő kampányát, kiemelt cél az... Teljes cikk

Félig lecserélt állománnyal várja az újranyitást a biztonsági szektor

A turizmus, a vendéglátás és a rendezvények újraindulása a biztonsági szektort is több mint egy éve nem látott, komoly kihívás elé állítja. A... Teljes cikk

Járvány: Elképesztő teljesítményt nyújtottak a mentősök

A járvány bő egy éve alatt 1,2 millió esetet láttak el és 155 ezer koronavírus-fertőzöttet vittek kórházba a mentők - mondta az Országos... Teljes cikk