Így utazhat jó társaságban akár 50 százalékkal olcsóbban
Budapestről Debrecenbe 2500 forintért, ráadásul két és fél óra alatt? Kis rugalmassággal könnyen megoldható, miután a tömegközlekedésnél jóval kedvezőbb ajánlatokkal találkozhat, aki a telekocsival próbál meg utazni. A netes stoppolást" külföldön már több tíz millióan veszik igénybe, Magyarországon viszont még csak alig 250 ezres a piac.
Forrás: AutohopLeggyakrabban a Budapest-megyeszékhely távolságokra keresnek társat az autósok, egyre gyakoribbak azonban a külföldi célok is. "A legnépszerűbb útvonalak a Budapest-Debrecen, valamint a Budapest-München viszonylatok" - mondta a HR Portalnak Imre Loránd Balázs, az Autohop sajtófelelőse. A jelenleg 120 ezer regisztrált felhasználóval rendelkező cég adatai szerint az átlagos távolság nagysága 510 kilométer, a megtakarítás pedig akár 100 százalékos is lehet. "Az autós akár ingyen is utazhat, ha három utas jelentkezik a hirdetésére" - fogalmazott Imre Loránd Balázs, aki szerint az utas esetében célpontfüggő a megtakarítás összege. Budapest-Debrecen viszonylatban a teljesárú vonat és buszjegyekhez képest akár 50 százalékot is spórolhat az utas, ráadásul akár egy órával korábban is elérheti célpontját. További előnye a rendszernek, hogy az utasok akár háztól házig is utazhatnak - ez megállapodás kérdése -, a csomagokat pedig nem kell cipelni állomásokon át. A kényelmet tovább növelheti, hogy a legtöbb kocsi viszonylag modern. A legnépszerűbb autók az Opel Astra, a Ford Focus, Skoda Octavia, de ki lehet fogni Audit és BMW-t is.Hasonló statisztikákról számolt be Prácser Attila, a piac másik nagy résztvevőjének, az Oszkárnak a társalapítója. Saját adataik szerint az utasok átlagéletkora 31 év, míg a sofőröké 36 év. "Látszik, hogy a telekocsizás nem csak a fiatalok hóbortja, hanem társadalmi érték" - mondta, hozzátéve, hogy főleg azok választják ezt az utazási formát, akik számára nem elérhetők a tanulói kedvezmények. A telekocsi rendszer ugyanis egy hátránnyal mindenképpen rendelkezik a buszokhoz, vonatokhoz képest. A menetrendszerinti járatoknál garantálni lehet, hogy ha az utas odaáll a peronra, akkor egy adott időpontban elindulhat a célállomás felé. A telekocsi rendszerben viszont igazodni kell a kínálathoz, márpedig - a Nyugat-Európához képest - alacsony felhasználói szám miatt nincs elég autós hirdető. (Ugyan az utasok is adhatnak fel utazásiigény-hirdetést, ám ez viszonylag ritka, általában az autósok hirdetnek.) Emiatt viszont könnyen előfordulhat, hogy nincs is megfelelő ajánlat, amikor utaznánk, csak például másnap.
Abban az Oszkár és az Autohop nyilatkozója is egyetértett, hogy a piac még növekedési szakaszban van, jelenleg arra koncentrálnak, hogy a nevük minél szélesebb körben elterjedjen Magyarországon és a szomszédos országokban. Európában például már évente több tíz millióan "stoppolnak" a neten, Magyarországon viszont alig 250 ezren.
Forrás: AutohopA növekedés mindenesetre biztató: egyetlen év alatt háromszorosára nőtt a telekocsival utazók száma, és ez a szám idén még tovább növekszik - derült ki egy nemrég készített kutatásból, amelyet az Oszkár TeleKocsi végzett. "Míg 2012. június-augusztusában 8784, addig tavaly ugyanebben az időszakban már 26377 fuvar volt, idén júniusban pedig már annyian utaztak telekocsival, mint tavaly nyáron összességében" - mondta Gyürüs Máté, az Oszkár Telekocsi egyik alapítója.Nem kell félni, hogy darabolós gyilkos lesz a sofőr
Sokan aggódnak amiatt, hogy rossz, megbízhatatlan sofőrt vagy autót fognak ki. Félni azonban úgy tűnik ettől sem kell, hiszen Gyürüs Máté szerint a sofőrök kevesebb, mint 1 százalékára van panasz. Ráadásul az értékelési rendszernek köszönhetően a "renitens" sofőröket hamar kiveti magából az utazni vágyó közönség. A megvalósult fuvarokat ugyanis a sofőrök és az utasok is pontozzák, így könnyebb válogatni az ajánlatok között.
Nem kell tartania az autósoknak sem a kellemetlen utasoktól, miután ha nem szimpatikus a jelentkező, akkor egy gombnyomással elutasíthatja.
Ha valaki utazást tervez, mindenképpen érdemes megnézni a telekocsik ajánlatait, még a viszonylagos kiszámíthatatlanság ellenére is. Az árak ugyanis nagyon kedvezőek. A legnagyobb nyugati szolgáltatókat (Mitfahrengelegenheit és Blablacar) sem szabad kifelejteni, itt például találtunk olyan sofőrt, aki 25 euróért (7500 forintért) vitt volna el Münchenbe.
Hamarosan városon belül is
Az Oszkár és az Autohop elsősorban városok közötti ajánlatokat kínál, azonban Nyugat-Európában létezik ennek városi verziója is. Ha például valaki hazafelé tart a munkájából, akkor a Lyft nevű mobilalkalmazás segítségével meghirdetheti, hogy merre tart és erre az ajánlatra bárki lecsaphat. A Lyft legnagyobb vetélytársa az Uber, amely cégnek már a nevétől is rossz érzés fogja el a taxisokat.
Alapötletük egyszerű: egy okostelefonos alkalmazással hívunk magunknak Uber-taxit, amelynek útvonálat térképen látjuk. Ha elvitt a célállomáshoz, az alkalmazás a GPS által mért adatok alapján kártyás utalással elintézi a fizetést is. A cég a menetdíjakból 20 százalék jutalékot vesz le, a többi a sofőré. (Más alkalmazással jelentkezik fuvarra a sofőr és más applikációt tölt le az utas.)
A céget 2009-ben alapították, ma 36 ország több mint 130 városában elérhető, és félévente megduplázza árbevételét. A tavalyi forgalma 200 millió dollár volt, értékét 18 milliárdra becsülik, ezzel a legértékesebb fuvarmegosztó vállalkozás a világon.
Az Uber következő célpontja Budapest, már zajlik a sofőrök toborzása, így a hazai taxisok is kezdhetnek aggódni. Ugyan több nyugat-európai országban betiltották az Ubert, azonban a tiltó rendelkezések ellenére sok helyen virágzik a fuvarszolgálat. A hagyományos taxizással foglalkozók többnyire azzal érvelnek az Uber ellen, hogy nekik sokkal szigorúbb feltételeknek (pénzért kiváltható engedély, pszichológiai alkalmasság stb.) kell megfelelniük, így az uberes sofőrök tisztességtelenül nagy előnyhöz jutnak.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk
A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk
A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk
- 44 ezer diák kezdi a tanévet a szakképzésben – új tudásközpontok épülnek 3 hónapja
- Az irodától a home office-ig: mi teszi boldoggá a munkavállalókat? 4 hónapja
- Peren kívül megegyezett a Disney a színésszel, akit egy közösségi média posztja miatt rúgtak ki 4 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Bertalan Imre, az OTP Csoport HR igazgatója 4 hónapja
- Jubileumi jutalom: mikor esedékes valójában, és mi alapján számítják 4 hónapja
- Ezek a világ legjobb városai a külföldön dolgozó utazók számára 4 hónapja
- Heti 1 órában dolgozónak mennyi szabadság jár? 4 hónapja
- Hova fordulhatok, ha a munkaviszony megszűnt, de nem kapok meg semmilyen dokumentumot? 4 hónapja
- Jogos-e a munkaidő csökkentése létszámgazdálkodásra hivatkozva? 4 hónapja
- Ötből két dolgozó szerint a közösségi média veszélyes a karrierjére 4 hónapja
- Miért lenne fontos tiltani 13 éves kor alatt az okostelefont? Globális korlátozást javasolnak a szakértők 5 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?