Mészáros Etelka
Megjelent: 11 éve
A szerzőről ▼

Itthon még évente sem kötelező a pilóták pszichológiai vizsgálata

A Germanwings légi katasztrófa kapcsán mi is kíváncsiak lettünk, hogy létezik-e megoldás az ilyen tragédiák elkerülésére. A válasz egyértelműen nem - mondta Anthony Strittholt amerikai pilóta, akit a pilóták tulajdonságairól, a repülés feltételeiről faggattunk. Megkérdeztük továbbá Zerkovitz Dávid repülés pszichológust, hogy milyen személyiség jegyek szükségesek a pilótáknak és melyek a pilóta alkalmasság pszichológiai kritériumai.

Pilóta-pszichológia

A pilótának pszichiátriai szempontból teljesen egészségesnek kell lennie, semmilyen mentális zavarral nem küzdhet – mondta Zerkovitz Dávid. Magán az „egészséges tartományon” belül is átlagon felüli érzelmi stabilitással kell rendelkeznie. Magas szintű együttműködő képesség szükséges a személyzet többi tagjával, az utasokkal és légiforgalmi irányítással. A pilótaképzésen belül külön egység a fedélzeti együttműködés, a „Crew Resource Management” (CRM), vagyis a munkamegosztás, és döntéstámogatás rendszere. A repülőorvosi vizsgálatokat szabályozó rendelet külön megemlíti a stressztűrés magas szintjét. Stressz alatt elsősorban időkényszert, döntéskényszert, monotonitást, felelősséget kell érteni. A balesetek elkerüléséhez megfontolt, alapos felkészülés, helyes döntéshozatal, és az ebből származó cselekvési terv hibátlan, gyors kivitelezése szükséges, kiegészítve folyamatos „monitorozással”, vagyis a cselekvési tervek helyzetfüggő felülbírálásával. Ez utóbbi kellően rugalmas gondolkodást kíván.

A repülés mindezen felül a magánéletben is követelmények elé állítja a pilótát, ez az életforma „egész embert kíván”. Két szolgálat között is ügyelnie kell fizikai és mentális egészségére, nagy hangsúlyt kell fektetnie a lazítás képességére, a pihenés zavartalanságára.

Nálunk évente sem kötelező

Zerkovitz Dávid
Magyarországon jelenleg nincs évente esedékes, külön pszichológiai vizsgálat – tájékoztatott Zerkovitz Dávid. A pszichológiai vizsgálatok hátterét az EU által kiadott, és az ezekkel kötelezően harmonizált magyar rendeletek alkotják. Ezek értelmében vizsgálatot kezdeményezhet a hatóság által akkreditált repülőorvos, a munkáltató légitársaság, és maga a pilóta. Az eljárások jellegét tekintve – alapesetben – nincs különbség kezdő és gyakorló pilóták között, hiszen ugyanazon légi jármű üzemeltetése ugyanolyan pszichés követelmények elé állítja őket. A repülőorvosi eljárás során nincsenek konkrét tesztek meghatározva. Amennyiben a repülőorvos külön pszichológiai vizsgálatot kér személyiségteszteket, műszeres képességteszteket, és személyes beszélgetést végeznek. A modulokon belül a vizsgáló pszichológus felelőssége, hogy megfelelő eszközökkel dolgozzon, és minden szükséges adatot megkapjon.

Amerikában hathavonta vizsgálat, képzés

A stressztűrést és a döntésképességet emeli ki Anthony Strittholt. Az USA-ban kötelezően 6 havonként egészségügyi vizsgálaton esnek át a pilóták, ahol az általános egészségügyi állapotukat nézik, a szív és érrendszeri, látás és hallás vizsgálatokat végeznek. Az általános orvosságok megengedettek a pilótáknak is, azonban az FAA-nak (Federal Aviation Administration) Amerikában van egy listája, hogy milyen orvosságokat szedhet egy pilóta. A 6 havonkénti vizsgálatoknál be kell számolni az orvosnak, hogy milyen gyógyszereket szedett az elmúlt időszakban.

Amerikában a pilóták általában nem vállalnak munkát, ha úgy érzik, hogy nem megfelelő az egészségi állapotuk – mondta
Anthony Strittholt
, tulajdonképpen náluk ez becsületbeli ügy. A pilóta mindig tudja, illetve tudnia kell, hogy mire képes, ismernie kell a gép műszaki állapotát, és ismernie kell a gép és a saját maga határait. A pilótáknak kiadott tesztek általános pszichológiai tesztek, ettől csak néha, kismértékben térnek el.

Az USA-ban a pilótáknak minden hatodik hónapban egy hetes tréningen kell részt venniük. Az egyhetes időszak alatt megismételik a repülési szabályokat, megismerkednek az éppen alkalmazó légitársaság elvárásaival és vizsgázniuk kell a legújabb technikai rendszerek ismereteiből. Szimulátoron gyakorolják az esetleges vészhelyzetek elkerülését.

Arra a kérdésre, hogy van-e különbség egy kis magángép vagy egy Boeing vezetése között azt válaszolta Anthony, hogy általában nincs, mert a pilótafülke és a gép orra közötti távolság mindkettőnél majdnem ugyanaz. Különbség a technikai felszereltségben van. Egy öreg gép sokkal elavultabb technikával rendelkezik, mint az újabbak, a repülőelektronika sokkal fejlettebb az új gépekben.

Ámbár a Germanwings-féle esetekre, akármilyen a technikai felszereltség, nem lehet felkészülni. Egy ember mentális stabilitása több tényező hatására változhat és még az időpontot sem lehet megjósolni. Az amerikai gyakorlatot nézve, soha ne maradjon a pilóta egyedül a kabinban, talán ez a legjobb út az ilyen tragédiák elkerülésére. Az amerikai kereskedelmi gyakorlatban szabály, ha az egyik pilóta elhagyja a kabint a légi kísérőnek kell bemennie. Soha nem lehet egyedül a pilóta a vezető fülkében bezárva, két pilóta zárja a kabin ajtót, és ők az egyedüliek, akik kinyithatják az ajtót. Ezen kívül dupla kódos ajtót használnak, ahol a kódot csak a pilóták és a fő légi kísérő ismeri.

Azonban a fentiek ellenére sem lehet mindenre felkészülni. Ott van az 1976-os példa, amikor az egyik orosz pilóta annyira a szívére vette a válást, hogy a repülőgépet egyenesen annak a háznak vezette, ahol az elvált felesége élt – hozta fel példának.

Vagy a másik eset, amikor egy fiatal technikus, akit elbocsájtottak a munkahelyéről, a Columbiai Bogota repülőtéren ellopott egy katonai gépet felszállt vele és a katonai főhadiszállás épületére zuhant szánt szándékkal.
A pilótáknak, hacsak nem kapcsolják be az automata kormányt, mindenre figyelniük kell. A 80-as évek elején a Japán légitársaság DC8-as gépe törött össze úgy, hogy a kapitány kikapcsolta az automata pilótát mikor majdnem elérte a Haneda repülőteret, de a jeladót elfelejtette bekapcsolni. A másodpilóta megpróbált gyorsan korrigálni, de már késő volt, a gép összetörött. Később kiderült a kapitánynak pszichológiai problémái voltak, egy korábbi jelentés azt írta, hogy „gyakorlott pilóta csekély mentális problémákkal”. Emiatt 1980 és 1981 között egy évig fel volt mentve a repülés alól.

Döntésből eredő hibák

Zerkovitz Dávid tapasztalata szerint, a kisgépes pilótáknál gyakrabban fordul elő a kockázatértékelés hibája, a repülés előtti felkészülés pontatlansága. Példa erre a kritikus időjárási körülmények között megkezdett út, túl kevés üzemanyag tankolása, a földi navigációs számítások, vagy a gép indulás előtti műszaki ellenőrzésének felületessége. Közforgalomban nem gyakori, de visszatérő problémát jelent többek közt a megkezdett fel-, és leszállás megszakításáról hozott döntés. Erre bizonyos határértékek között lehetőség, sőt, olykor szükség van, de megfigyelték, hogy ha egy személyzet már felkészült a leszállásra, még ha közben akadályok merülnek is fel (időjárás, műszaki probléma, stb.) hajlamosak továbbra is a már működő mentális modell szerint cselekedni, „erőltetik” a megkezdett manővert, annak ellenére, hogy az időközben kockázatossá vált. Hasonló helyzetekben külső, kényszerítő tényezők (légitársaság, utasok elvárásai, stb.) is szerepet játszhatnak. Bizonyos szempontból döntési hibának minősülhet a nem megfelelő életmód megválasztása is: a stressz hatására megnövekedett alkoholfogyasztás, egy válságos időszak okozta egzisztenciális szorongás miatt túl sok munka vállalása (például kimerültség) idővel mind repülésbiztonsági kockázatot jelent.

Betegségek, amivel még megadják a repülési engedélyt

A REBISZ feladata (Repülés Biztonsági Szervezet)
Országos szinten jelenleg a KBSZ (Közlekedés Biztonsági Szervezet) légügyi osztálya foglalkozik a légi balesetek kivizsgálásával, és a levont következtetések alapján biztonsági ajánlások kiadásával, amelyek így a tovább balesetek megelőzését szolgálják. Az eredményekről, aktualitásokról rendszeres szakmai fórumokon számolnak be. Míg a KBSZ független szakmai szervezet, működik REBISZ pl. a Magyar Repülő Szövetség keretein belül is, hasonló céllal: kivizsgálás, prevenció, ismeretterjesztés.
Pszichológiai, pszichiátriai betegséggel nem lehet közforgalomban repülni, és szintén nem megengedettek olyan mentális zavarok, amelyek a munkaképességet negatívan befolyásolhatják. Az állapot rendeződése (gyógyult, tünetmentes) után, ismételt vizsgálatok alapján az alkalmasság mérlegelhető. A protokoll itt elvi szinten tehát megengedi a visszatérést, de minden esetben egyéni döntés születik. A kisgépes, nem hivatásos forgalomban kiadható az engedély, ha a fedélzeten van egy másik, teljes értékű, egészséges pilóta. Fontos, hogy ez olyan gépeken lehetséges, ahol elegendő egyetlen pilóta. A Germanwings esetében nem erről volt szó – mondta a pszichológus.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés

Gyakran előbb kérdeznek rá a pályázók a rugalmas munkavégzés lehetőségére, mint a juttatásokra. Ez ma már nem egyedi sok nagy multinacionális... Teljes cikk

Már kiváltott munkaköröket az AI - nem lehet kérdés, ad-e átképzést a cég

Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk

Generációs különbségek

Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek