kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Kell-e vizsgálni a pilóták lelki állapotát a kiválasztás után is?

A keddi légi szerencsétlenséget vizsgálók szerint a másodpilóta valószínűleg szándékosan vezette a gépet katasztrófába. A férfi korábban depressziós volt és a friss hírek szerint pszichiátriai kezelés alatt állt. A cégnél csak a kiválasztási eljárásban végeznek pszichológiai vizsgálatot. Az érdekvédők szerint ez jól van így.

Németországban házkutatást tartott a rendőrség csütörtök délután a lezuhant Germanwings-járat másodpilótájának lakóhelyén. A nyomozók két helyszínen tartottak házkutatást, a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt - jelentette az n-tv hírtelevízió.

A Franciaországban kedden történt repülőgép-szerencsétlenséget vizsgáló hatóságok megállapítása szerint a másodpilóta valószínűleg szándékosan vezette a gépet katasztrófába. A másodpilóta a szerencsétlenség körülményeit vizsgáló marseille-i ügyész tájékoztatása szerint Andreas Lubitz.

A 28 éves másodpilóta korábban, a kiképzése idején azért szakította meg hosszabb időre tanulmányait, mert depressziós volt - írta a Frankfuter Allgemeine Zeitung online kiadásában a másodpilóta egy ismerősére hivatkozva. Ugyanerről írt a Passauer Neue Presse című lap is online kiadásában, szintén egy ismerősre hivatkozva.

Andreas Lubitz "megszállott, mindenképpen pilóta akart lenni, de lelkileg labilis, és ezért a kiképzését is megszakította több hónapra" - mondta a Passauer Neue Presse forrása, aki a másodpilóta jó ismerősének nevezi magát.

Lubitznak már az általános iskolában az volt a vágya, hogy pilóta legyen. "Az egész szobáját repülőgép-poszterekkel tapétázta ki, mindenütt Lufthansa-logók voltak" - mondta a lap forrása.

A Germanwings anyavállalata, a Lufthansa adatai szerint a másodpilóta 2008-ban kezdte a képzést, amelyet egyszer megszakított, és végül 2013-ban szerezte meg a szakszolgálati engedélyét A320-as Airbusokra. A képzés folytatásakor ismét átesett a szükséges vizsgálatokon, és mindent rendben találtak nála - mondta csütörtökön Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója.

Kérdésre válaszolva azt mondta, nem tudják, hogy a másodpilóta miért szakította meg a képzést.

Carsten Spohr hangsúlyozta: továbbra is megbíznak a pilótaképzési és kiválasztási programjukban. A kiválasztás során nemcsak a fizikai és kognitív képességeket, hanem a jelentkező pszichológiai állapotát is vizsgálják.

Kell-e vizsgálni a pilóta lelki állapotát?

A Lufthansa-pilóták szakszervezete (Vereinigung Cockpit - VC) csütörtökön megerősítette, hogy a cégnél csak a kiválasztási eljárásban végeznek pszichológiai vizsgálatot, és a felvétel után már egyáltalán nem vizsgálják a pilóták lelkiállapotát.

A szakszervezet szerint erre nincs is szükség. A Lufthansa pilótafelvételi eljárása világszerte az egyik legkeményebb a szakmában - mondta Jörg Handwerg, a VC szóvivője. Kiemelte, a pilóták felelőssége, hogy szakemberhez forduljanak, ha lelki gondjuk van. A kollégák pedig figyelnek egymásra, és aki szokatlanul viselkedik, azzal beszélnek és felszólítják, hogy kérjen segítséget szakembertől - mondta a szakszervezet szóvivője.

Pszichiátriai kezelés alatt állt a másodpilóta

A legfrissebb hírek is megerősítik a másodpilóta depresszióját. Sőt, a Bild német bulvárlap egyenesen azt állítja, hogy hat évvel ezelőtt súlyos depresszióban szenvedett és azóta is rendszeres pszichiátriai kezelés alatt állt a Germanwings Airbus A320-as másodpilótája. A lap a német szövetségi légiközlekedési hivatal dokumentumai alapján azt közölte, a férfi azóta is "különleges és rendszeres kezelésben" részesült. A Bild szerint ezekről információkról tájékoztatta a légiközlekedési hivatalt a Lufthansa német légitársaság.

A Spiegel azt írja: a nyomozók csütörtökön tüzetesen átvizsgálták Lubitz düsseldorfi lakását, ahol "pszichiátriai betegségre utaló nyomokat" is találtak, de ezeket a bizonyítékokat nem nevezték meg közelebbről.

MTI/Index
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk