Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 4 éve

Közlekedésre tanító buszsofőr, kedves BKV-ellenőr - emberek, akik többet hoznak ki a munkájukból

A nagy kékség címmel egy buszsofőr elkezdett blogot írni arról, hogyan vigyázhatnának egymásra jobban Budapest utcáin az emberek, hogyan figyelhetnének a gyerekekre, idősekre, rászorultakra, miközben közlekednek. Naponta találkozik olyan esetekkel, amelyekből tanulni lehet, s nem csak kielemzi a látottakat, hanem az általa készített fotókkal is illusztrálja azt. Az év BKV-ellenőre díj nyertese pedig olyan kedves, hogy a bliccelők örömmel fizetnek neki. Emberek, akik többet tesznek, mint amit a munkaköri leírásuk előír.

A körülményekből a legjobbat kihozni

„A hócipőm tele van azokkal az emberekkel, akik csak panaszkodni tudnak, de a fülük botját sem mozdítják annak érdekében, hogy valami is jobb legyen” – írja a bejegyzésében a buszsofőr. „A saját felelősségüket állandóan áthárítják másokra, a szabályok betartását magukra nézve viszont nem tartják kötelezőnek. Talán ez az egyik dolog, ami egy-egy bejegyzés megírásakor mozgat. Szeretném, ha minél több emberhez eljutna egy roppant egyszerű üzenet: minden rajtunk múlik. Nem az a lényeg, hogy milyenek a körülmények, hanem az, hogy abból mit tudunk kihozni. Lehet folyton egymásra mutogatni, csak hát az igazából nem vezet sehová.”

Mielőtt elkezdett buszozni a sofőr, nem gondolta, mennyire összetett ez a munka (a villamosvezetőknek talán még náluk is nehezebb dolguk van). Rájött, hogy egy átlagos utasnak halvány sejtelme sincs arról, mennyi mindenre kell figyelnie egy buszsofőrnek („talán nem is érdekli, de talán mégis”), ezért úgy gondolta, megpróbálja bemutatni a szakma szép és kevésbé szép oldalát egyaránt.

Amióta ír, azóta egyre jobban figyel mindenre; sokkal hamarabb észreveszi a szabálysértéseket, s így hamarabb felismeri a balesetveszélyes szituációkat is. Találóan úgy fogalmaz: „Jó érzés, hogy már másokra is tudok vigyázni.” Ezen kívül már nemcsak a munkáját végzi, hanem folyton témát keres, az pedig nagyon sok adódik. Amikor halad a busszal, akkor a forgalom- és utasbiztonságon túl is azt figyeli, hogy mi lehetne a következő elrettentő példa, amivel fel lehet hívni az olvasók figyelmét a közlekedésbiztonság fontosságára.

Az emberi hozzáállás mindent eldönt

Boda Erzsébet lett az Év Ellenőre 2015-ben. A tavaly első alkalommal odaítélt címre a BKK hat jegyellenőrt jelölt: de a teljesítménymutatókon kívül figyelembe vették az ellenőrrel kapcsolatban beérkező utaspanaszokat is. Majd a jelöltek bemutatkozó videóira január 5-től szavazhatott a nagyközönség. A kampány a lakosságot is megmozgatta: az ellenőrük videóit több mint négyszáznegyven ezren tekintették meg.

Akinek még büntetést is öröm fizetni? Fotó: Nyitrai Dávid/BKK
Erzsébet szerint a teljesítményét értékelték a díjjal, és azt, hogy nem érkezett rá panasz az utasoktól. Az is közrejátszhatott a díj odaítélésében, hogy szereti a munkáját, kiegyensúlyozottan él.

A beszélgetésünk közben arra lettem kíváncsi, hogy mivel lehet egy ilyen rutinmunkát élvezetesebbé tenni, mit kell tenni azért, hogy szeretni is lehessen azt. Az ellenőr kiemelte, hogy szereti és tiszteli az utasokat, kivétel nélkül mindenkit, akivel a munkája során találkozik. Szerinte ezt a munkát nem is lehet másképp végezni, a hozzáállás mindent eldönt. Nem emeli fel a hangját konfliktus esetén sem, mindig köszön, udvarias az utasokkal, az ilyen magatartást egyébiránt el is várják tőle. A szolgáltatást igénybe vevő partnernek tekinti azokat, akiket ellenőriz. Mindig az adott helyzettől függ, hogy egy ellenőrnek miként kell viselkednie. Nagyon sokban függ az utastól, hogy ő milyen ember, hogy kell őt kezelni, hogy ne rossz érzéssel távozzon az ellenőrzés után.

Minden esetben udvariasnak, tisztelettudónak kell lenni, emberszámba kell venni az utasokat akkor is, ha éppen nem figyeltek arra, hogy legyen érvényes jegyük, bérletük. Erzsébet elmesélte, hogy találkozott már olyan esettel is, hogy legközelebb, amikor újra jött az utas, vidáman üdvözölte őt, és mondta, hogy ezúttal már érvényesítette a jegyét. Emlékezett rá, de nem maradt benne rossz érzés a pótdíjazás miatt.

A megelőzés fontosabb, mint a büntetés, mindig az a cél, hogy minél kevesebb rossz érzés maradjon az utasban. Azzal meg lehet előzni egy következő bliccelést, ha embernek tekintem az utast, jóhiszemű maradok vele, nem feltételezek róla semmi rosszat. Akkor valószínűleg legközelebb már fontosnak fogja tartani kifizetni a jegy árát. A BKK-nak az az intézkedése, hogy már a bejáratnál fel kell mutatni az érvényes jegyet, bérletet, szintén a megelőzést szolgálja.

A pozitív spirál eredménye

Térjünk vissza a buszsofőrre, aki amellett, hogy a buszt vezeti, önkéntesen terjesztette ki a munkáját arra, hogy felhívja a figyelmet a közlekedésben előforduló veszélyekre. Ha már közlekedésbiztonság, akkor tudjuk, hogy ez ma, sajnos, nem része az oktatási rendszernek, de ami ennél is nagyobb probléma, hogy a szülők sem fordítanak rá elég nagy hangsúlyt. A gyermekek életének és testi épségének megóvása az elsők között kéne szerepelnie. A sofőr naplója így egyfajta hiányt is hivatott pótolni. Az utcán az utasokra váró veszélyeket olyan megvilágításba helyezi, hogy az mindenki számára egyformán befogadható legyen.
Egy, a buszsofőr oktató fotói közül forrás: anagykekseg.wordpress.com

Valószínűleg Magyarországon nagyon sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy az emberek megtanuljanak végre másképp gondolkodni, és egymásban ne az ellenséget, hanem a partnert lássák. „Hiszek a pozitív spirál létezésében, amiért sokak szemében meglehetősen naivnak tűnhetek. Ha csak egyetlen emberrel meg tudom értetni, hogy a közlekedés mennyire veszélyes tevékenység, és ez az ember onnantól kezdve sokkal óvatosabban jár-kel a városban, már megérte az erre szánt idő és energia” – írja a sofőr a bejegyzésben.

A legfelháborítóbb eset, amikor autósok tucatjai hajtanak el úgy egy kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt, hogy észre sem veszik a kisgyermekes édesanyát, aki arra vár, hogy szabályosan átjusson az egyik oldalról a másikra. Elfogadhatatlan, hogy egy védtelen gyalogosnak félnie kelljen egy olyan helyen, ahol egyébként elsőbbsége van a forgalom többi résztvevőjével szemben. Hogy mikor lesz érezhető változás, az sok mindenen múlik. A sofőr szerint sokkal komolyabb büntetésekkel kéne szankcionálni a szabályszegőket (köztük sok buszvezetőt is), mert úgy látszik, a szép szó már nem segít. Elmúlt az az idő, amikor még számítani lehetett az emberek józan belátására.

A világ olyan, amilyenné tesszük

„Egy-két olvasóban felmerült a kérdés, hogy vajon én mennyire vagyok szabálykövető” – írja a blogjában a buszsofőr. „Nos, annyit elmondhatok, hogy ez az oldal egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a követők között pedig akadnak páran, akik személyesen is ismernek, tudják, hogy ki vagyok. Közülük sokan profik (baleseti helyszínelők, oktatók, forgalombiztonsággal foglalkozó szakemberek). Azt hiszem, hogy eléggé ellentmondó lenne, ha az általam illusztrált esetek után a csoportvezetőm asztalán hegyekben tornyosulnának az utaspanaszokból, gyorshajtásokból, egyéb szabálytalanságokból eredő feljelentések. Szóval ahhoz, hogy hiteles maradjak, muszáj jónak lennem. Másképp nem megy. De ember vagyok, tehát én is hibázhatok. Ha így lesz, akkor természetesen majd arról is beszámolok, hiszen az én hibám kielemzése is segítség lehet mások számára. A végére pedig egy kérdés. Emlékszünk még rá, hogy mivel kezdtem ezt a bejegyzést? A világ olyan, amilyenné tesszük” – tette hozzá a blogoló sofőr.
A sofőr munkahelye forrás: anagykekseg.wordpress.com

Minden munkakörben, szakmában meg lehet találni azt a pluszt, ami egy alkalmazottat kiemelheti a többi munkavállaló közül. Ha létezik egy egyedi, a saját egyéniségre szabott cél, akkor teljesen más mentalitással, odafigyeléssel végzi az ember a munkáját. Minden területen rendkívül sokat számít az ügyfelekkel, a többi emberrel való bánásmód, olyan szakterületeken kiemelten fontos, ahol szankciót, büntetést kell alkalmazni, hogy a másik ne ellenséggé váljon, hanem partnerként kezeljük őt.


  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Magyarország legjobb kamionsofőrje

Hetedik alkalommal rendezte meg a NiT Hungary az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságával közösen az „5 tengelyen - biztos kézzel”... Teljes cikk

A szervízdíj nem kötelező borravaló

Még mindig keverjük a kettőt, pedig nem ugyanarról van szó. Nem is csoda, a témával alig foglalkoznak, ha pedig hallunk vagy olvasunk valamit erről,... Teljes cikk

Csak azok a könyvelők maradnak talpon, akik kihasználják a digitalizáció előnyeit

Napjainkra megváltoztak a könyvelők tudásával kapcsolatos elvárások is - hangzott el a Digitalizáció és automatizálás a könyvelésben című konferencián. Teljes cikk