Közszolgák teljesítménymérése: átok vagy áldás?
Szkeptikusok szerint nehéz lesz felállítani a közszférában a mostanában sokat emlegetett teljesítménymérés és motiváció rendszerét. Igaz, a sok évtizedes üzleti, illetve a nyugat-európai közszolgálati tapasztalatokat felhasználva sok buktatót el lehet kerülni. A módszer hátulütőiről és előnyeiről kérdezett meg szakértőket az mfor.hu.
Csapatmunka helyett autoriter vezetés
A Hay Group tanácsadói szerint a közszolgálati szférában a teljesítménymérés egyik buktatója lehet, hogy egy kormányváltás itthon - ellentétben a külföldi gyakorlattal - általában sok személycserét eredményez. Ez egyrészt problémákat okozhat a teljesítménnyel kapcsolatos célok kitűzésénél, másrészt olyan új emberek kerülnek be a szervezetbe, akik nem vettek részt a korábbi képzési programokon.
Ráadásul hazánkban az állami- és a közigazgatási szférában kevésbé jellemző a kétirányú kommunikáció vagy éppen a csapatmunka, s inkább az alá- és fölérendeltségi viszony, valamint az autoriter vezetési stílus kap nagy szerepet.
A teljesítmény alapján jár a bónusz
A versenyszféra vezető cégeinek legtöbbjénél már bevett módszer a teljesítmény-menedzsment. Krista Zita, a Humánmanufaktúra Emberi Erőforrás Tanácsadó Iroda vezetője szerint a szervezeteknél évente csak egyszer-kétszer végeznek elégedettségi vizsgálatot, jellemzően félévkor vagy év végén. Leggyakrabban kérdőíves felmérést használnak, más esetben a vezetőség megbízásából külső cég végzi a mérést, mivel az csak így lehet objektív és valóban anonim.
Az óvatosság nem véletlen, hiszen az itt kapott eredmények képezik a teljesítményarányos juttatások (bónusz, mozgó bér, jutalék), valamint az előrelépés alapját. Ezzel együtt a munkavállaló is rendszeres és formális teljesítményértékelő beszélgetéseken kaphat visszajelzést munkájáról. Bizonyos munkakörökben egyenesen elengedhetetlen az eredményeken alapuló havi teljesítménymérés.
Ha az értékelés rendszere átgondolt, az a munkatársak számára motiváló. Ezáltal ugyanis hatékonyabban dolgoznak, mivel érzik: teljesítményük fontos, szerepük meghatározó a szervezet életében.
A leggyakoribb hibák
Külföldön már működik
Nagy-Britanniában na- gyon komolyan veszik a teljesítményértékelést a közszolgálatban, és nagy hangsúlyt helyeznek a megfelelő működésére. Az átállás a 60-as évek- ben kezdődött egy átfogó reformmal (Fulton Re- port), melynek célja az volt, hogy hatékonyab- ban, eredményesebben működő kormányhivata- lokat, minisztériumokat alakítsanak ki. Máig ez az értékelési rendszer az alapja annak, hogy a szektorban valóban a teljesítmény és szakmai tudás alapján kapják bónuszaikat a dolgozók.
Sok vállalatnál azonban feszültségekkel jár a dolgozók teljesítményének mérése, illetve az arról adott visszajelzés, főleg ha - megfelelő információk hiányában - azt mind a beosztottak, mind a vezetők szükséges rosszként kezelik, és nagy ellenállással fogadják. A Hay Group szakértői felhívják a figyelmet arra is, hogy ha a teljesítmény-menedzsment rendszere kizárólag az év végi értékelésre koncentrál (jelenleg ilyen rendszer működik a közigazgatásban is - a szerk.), akkor annak nem lesz igazán teljesítményjavító hatása.
A cégek általában két alapvető hibát követnek el: az egyik probléma, hogy rosszul építik ki a teljesítménymérés rendszerét. Másrészt a vezetők sok esetben nem rendelkeznek megfelelő képzettséggel, illetve empátiával ahhoz, hogy képesek legyenek egy dolgozó munkájáról objektívan beszélni.
A teljesítménybeli különbségek tehát megjelennek a javadalmazásban, illetve támogathatják, de vissza is vethetik a dolgozók egyéni fejlődését. Ezért elengedhetetlen a vezetők elkötelezettsége, mely nélkül semmilyen változásprogram - így a teljesítményértékelési rendszer sem - valósítható meg. Ennek hiányában a következmény egy tisztán adminisztratív rendszer lesz, amely senki számára nem hoz kielégítő eredményt, s valószínűleg semmiféle teljesítmény-javulást nem fog eredményezni.
Az általunk megkérdezett szakemberek végezetül megjegyezték, hogy a magyar közszolgálati szervezetek sok buktatót elkerülhetnek, ha hatékonyan felhasználják a sok évtizedes üzleti, illetve a több mint 30 éves nyugat-európai közszolgálati tapasztalatokat.
Körte Ildikó
Menedzsment Fórum
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk
A munkahelyeket érintő szeizmikus változásokat emleget a Gallup CEO-ja, a cég éves globális munkavállalói felmérésének bevezetőjében. Mint... Teljes cikk
2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk