Szilágyi Katalin
Megjelent: 13 éve

Megtérülnek az irodai zöld beruházások

A globális felmelegedésnek ugyan nem első számú okozója az irodák környezetszennyezése, azonban ez az a terület, ahol az átlagember is sokat tehet a klímaváltozás ellen az irodai eszközök környezettudatos használatával - mondta Havasi Péter, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) programvezetője a közelmúltban rendezett Zöld Iroda Napon. Az iroda tevékenységének környezeti hatásai - az energiafelhasználás, levegő-, víz- és talajszennyezés, a hulladékok és a kockázatok területein - az ökotérképezés módszerével tárhatók fel, majd a problémákat egy munkaprogram alapján korrigálni lehet. A világon az összes nyersanyag és energia 40 százalékát az irodák használják fel, ezért Havasi Péter szerint a dolgozók szemléletén fokozatosan változtatni kell, képzéseken meg kell értetni velük, miért tegyenek többet a környezetükért.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Kapusy Pál, a KÖVET ügyvezetője is, aki szerint fontos, hogy a dolgozókban kialakuljon a környezettudatos gondolkodás, és ismereteiket ne csak a munkahelyen, hanem otthon is alkalmazzák. Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy a vállalatoknál egyre nagyobb figyelmet kap a környezetmenedzsment, több mint 1100 cégnél működik környezetközpontú irányítási rendszer, és nyolc vállalatnál már van az Európai Unió rendeletén alapuló, úgynevezett EMAS rendszer - fogalmazott Kapusy Pál.

Mint mondta, előfordult már, hogy maguk a dolgozók kezdeményezték, legyen a vállalatnál szelektív hulladékgyűjtés, de leginkább a vezetésen múlik, bevezetnek-e környezettudatos intézkedéseket. A cement- és betongyártó Holcimnél például, amely már számos, az energiafelhasználás csökkentésére irányuló beruházást hajtott végre, a HR osztály feladata a környezetmenedzsment. A KÖVET ügyvezetője szerint azonban ebben a beszerzési osztálynak van még kiemelt szerepe, mivel itt döntik el, milyen irodaszereket, tisztítószereket, bútorokat vásárolnak, és ehhez itt alakítják ki a szempontokat.

A környezetvédelmi intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetünk: a kellemesebb munkakörnyezetben a munkatársak is lelkesebben, motiváltabban, kevesebb hibával dolgoznak, és mindez még gazdaságilag is megtérül. Évente több millió forintot lehet megspórolni, ha a hagyományos izzókat energiatakarékos izzókra cseréljük, de százezreket lehet megtakarítani azzal is, ha a számítógépeket éjszakára és amikor nem vagyunk az irodában, kikapcsoljuk. Az Egyesült Királyságban például évente 50 milliárd forintnyi energiát pocsékolnak el a cégek a bekapcsolva hagyott számítógépek miatt. Ugyancsak a költségeket csökkenti, ha a klímaberendezést és a fűtést megfelelően használjuk. Igaz, hogy az újrahasznosított papír és az ergonomikusabb bútorok még többe kerülnek a hagyományosnál, de hosszú távon megéri ezeket beszerezni, ráadásul ma már a márkaépítésben is szerepet játszik, ha egy cég társadalmi és környezetvédelmi felelősséget is vállal - jegyezte meg Kapusy Pál.

A vállalatok részéről jelentkező igény hatására folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca, a Zöld Iroda Napon több mint húsz - bútor-, papír- és nyomtatógyártók, hulladékkezeléssel, takarítószerekkel és rendezvényszervezéssel foglalkozó - cég mutatta be termékeit. A börzével egybekötött képzésen pedig közel félszázan vettek részt. Idén ismét meghirdették a Zöld iroda versenyt is, amelynek célja, hogy az egymással versengő irodai munkahelyek minél nagyobb környezeti javulást érjenek el. A győztes az Év zöld irodája címet nyerheti el, amellyel korábban többek között a Magyar Posta Beruházási és Ingatlan Igazgatósága, valamint a Bárczy Környezetvédelmi Kft. büszkélkedhetett.

Szilágyi Katalin


  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szeptemberben startolhatnak újra a szakmai rendezvények

A felmérések szerint az emberek fele szeptemberben már részt venne valamilyen szakmai rendezvényen - mondta a Magyarországi Rendezvényszervezők és... Teljes cikk

Koronavírus: különleges munkaerő-piaci kutatás készül

Tíz magyarországi és egy határon túli egyetem kutatóinak összefogásával készül nagyszabású kutatás a koronavírus munkaerő piacra gyakorolt hatásairól. Teljes cikk

„A belső ügyfelek ugyanolyan fontosak, mint a külsők” - szervezetfejlesztés az Uniqánál

Az elmúlt három évben az Uniqa magyarországi vállalata jelentős struktúraváltáson ment át, a szervezeti kultúraváltás pedig jelenleg is zajlik.... Teljes cikk