Szilágyi Katalin
Megjelent: 15 éve

Megtérülnek az irodai zöld beruházások

Bár a "zöld" irodák még nem hódítottak teret hazánkban, sok vállalatnál már felismerték: a környezettudatos intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetnek, a dolgozók komfortérzetét is javíthatják, és akár milliós költségeket takaríthatnak meg. A cégek igényeihez mérten folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca is.

A globális felmelegedésnek ugyan nem első számú okozója az irodák környezetszennyezése, azonban ez az a terület, ahol az átlagember is sokat tehet a klímaváltozás ellen az irodai eszközök környezettudatos használatával - mondta Havasi Péter, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) programvezetője a közelmúltban rendezett Zöld Iroda Napon. Az iroda tevékenységének környezeti hatásai - az energiafelhasználás, levegő-, víz- és talajszennyezés, a hulladékok és a kockázatok területein - az ökotérképezés módszerével tárhatók fel, majd a problémákat egy munkaprogram alapján korrigálni lehet. A világon az összes nyersanyag és energia 40 százalékát az irodák használják fel, ezért Havasi Péter szerint a dolgozók szemléletén fokozatosan változtatni kell, képzéseken meg kell értetni velük, miért tegyenek többet a környezetükért.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Kapusy Pál, a KÖVET ügyvezetője is, aki szerint fontos, hogy a dolgozókban kialakuljon a környezettudatos gondolkodás, és ismereteiket ne csak a munkahelyen, hanem otthon is alkalmazzák. Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy a vállalatoknál egyre nagyobb figyelmet kap a környezetmenedzsment, több mint 1100 cégnél működik környezetközpontú irányítási rendszer, és nyolc vállalatnál már van az Európai Unió rendeletén alapuló, úgynevezett EMAS rendszer - fogalmazott Kapusy Pál.

Mint mondta, előfordult már, hogy maguk a dolgozók kezdeményezték, legyen a vállalatnál szelektív hulladékgyűjtés, de leginkább a vezetésen múlik, bevezetnek-e környezettudatos intézkedéseket. A cement- és betongyártó Holcimnél például, amely már számos, az energiafelhasználás csökkentésére irányuló beruházást hajtott végre, a HR osztály feladata a környezetmenedzsment. A KÖVET ügyvezetője szerint azonban ebben a beszerzési osztálynak van még kiemelt szerepe, mivel itt döntik el, milyen irodaszereket, tisztítószereket, bútorokat vásárolnak, és ehhez itt alakítják ki a szempontokat.

A környezetvédelmi intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetünk: a kellemesebb munkakörnyezetben a munkatársak is lelkesebben, motiváltabban, kevesebb hibával dolgoznak, és mindez még gazdaságilag is megtérül. Évente több millió forintot lehet megspórolni, ha a hagyományos izzókat energiatakarékos izzókra cseréljük, de százezreket lehet megtakarítani azzal is, ha a számítógépeket éjszakára és amikor nem vagyunk az irodában, kikapcsoljuk. Az Egyesült Királyságban például évente 50 milliárd forintnyi energiát pocsékolnak el a cégek a bekapcsolva hagyott számítógépek miatt. Ugyancsak a költségeket csökkenti, ha a klímaberendezést és a fűtést megfelelően használjuk. Igaz, hogy az újrahasznosított papír és az ergonomikusabb bútorok még többe kerülnek a hagyományosnál, de hosszú távon megéri ezeket beszerezni, ráadásul ma már a márkaépítésben is szerepet játszik, ha egy cég társadalmi és környezetvédelmi felelősséget is vállal - jegyezte meg Kapusy Pál.

A vállalatok részéről jelentkező igény hatására folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca, a Zöld Iroda Napon több mint húsz - bútor-, papír- és nyomtatógyártók, hulladékkezeléssel, takarítószerekkel és rendezvényszervezéssel foglalkozó - cég mutatta be termékeit. A börzével egybekötött képzésen pedig közel félszázan vettek részt. Idén ismét meghirdették a Zöld iroda versenyt is, amelynek célja, hogy az egymással versengő irodai munkahelyek minél nagyobb környezeti javulást érjenek el. A győztes az Év zöld irodája címet nyerheti el, amellyel korábban többek között a Magyar Posta Beruházási és Ingatlan Igazgatósága, valamint a Bárczy Környezetvédelmi Kft. büszkélkedhetett.

Szilágyi Katalin


  • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
  • 2022.09.16HR és Munkajog modul I.: A munkaviszony keletkezése / Beléptetés Kettő az egyben: egyszerre HR és munkajogi megközelítésben: a munkaszerződés, általános magatartási követelmények, adatvédelem és más, fontos témák neves oktatóktól, mint Berke Gyula, Bankó Zoltán. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szombathelyen bevezethetik a négynapos munkahetet

Az önkormányzat asztalán fekvő javaslat szerint javulna a hatékonyság, ha a munkatársaknak csak heti négy napot kellene dolgozniuk. A "próbaüzem"... Teljes cikk

Az Aldi 103 fővel bővült, az Auchannél 145 fővel lettek kevesebben - létszámtrendek

Jelentősebb mozgások nincsenek, kisebb érdekességek vannak a legnagyobb cégek alkalmazotti létszámaiban. A HR Portál és az OPTEN... Teljes cikk

Nem humánerőforrásokat, hanem embereket és szervezeti kultúrát menedzselünk: NEW WORK a gyakorlatban

Schmidt Barbara előző cikkében azt járta körbe, hogy a Covid hatására beköszöntő "NEW WORK" milyen elvárásokat, szükségszerűségeket és... Teljes cikk

Facebook