kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 19 éve

Megtérülnek az irodai zöld beruházások

Bár a "zöld" irodák még nem hódítottak teret hazánkban, sok vállalatnál már felismerték: a környezettudatos intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetnek, a dolgozók komfortérzetét is javíthatják, és akár milliós költségeket takaríthatnak meg. A cégek igényeihez mérten folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca is.

A globális felmelegedésnek ugyan nem első számú okozója az irodák környezetszennyezése, azonban ez az a terület, ahol az átlagember is sokat tehet a klímaváltozás ellen az irodai eszközök környezettudatos használatával - mondta Havasi Péter, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) programvezetője a közelmúltban rendezett Zöld Iroda Napon. Az iroda tevékenységének környezeti hatásai - az energiafelhasználás, levegő-, víz- és talajszennyezés, a hulladékok és a kockázatok területein - az ökotérképezés módszerével tárhatók fel, majd a problémákat egy munkaprogram alapján korrigálni lehet. A világon az összes nyersanyag és energia 40 százalékát az irodák használják fel, ezért Havasi Péter szerint a dolgozók szemléletén fokozatosan változtatni kell, képzéseken meg kell értetni velük, miért tegyenek többet a környezetükért.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Kapusy Pál, a KÖVET ügyvezetője is, aki szerint fontos, hogy a dolgozókban kialakuljon a környezettudatos gondolkodás, és ismereteiket ne csak a munkahelyen, hanem otthon is alkalmazzák. Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy a vállalatoknál egyre nagyobb figyelmet kap a környezetmenedzsment, több mint 1100 cégnél működik környezetközpontú irányítási rendszer, és nyolc vállalatnál már van az Európai Unió rendeletén alapuló, úgynevezett EMAS rendszer - fogalmazott Kapusy Pál.

Mint mondta, előfordult már, hogy maguk a dolgozók kezdeményezték, legyen a vállalatnál szelektív hulladékgyűjtés, de leginkább a vezetésen múlik, bevezetnek-e környezettudatos intézkedéseket. A cement- és betongyártó Holcimnél például, amely már számos, az energiafelhasználás csökkentésére irányuló beruházást hajtott végre, a HR osztály feladata a környezetmenedzsment. A KÖVET ügyvezetője szerint azonban ebben a beszerzési osztálynak van még kiemelt szerepe, mivel itt döntik el, milyen irodaszereket, tisztítószereket, bútorokat vásárolnak, és ehhez itt alakítják ki a szempontokat.

A környezetvédelmi intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetünk: a kellemesebb munkakörnyezetben a munkatársak is lelkesebben, motiváltabban, kevesebb hibával dolgoznak, és mindez még gazdaságilag is megtérül. Évente több millió forintot lehet megspórolni, ha a hagyományos izzókat energiatakarékos izzókra cseréljük, de százezreket lehet megtakarítani azzal is, ha a számítógépeket éjszakára és amikor nem vagyunk az irodában, kikapcsoljuk. Az Egyesült Királyságban például évente 50 milliárd forintnyi energiát pocsékolnak el a cégek a bekapcsolva hagyott számítógépek miatt. Ugyancsak a költségeket csökkenti, ha a klímaberendezést és a fűtést megfelelően használjuk. Igaz, hogy az újrahasznosított papír és az ergonomikusabb bútorok még többe kerülnek a hagyományosnál, de hosszú távon megéri ezeket beszerezni, ráadásul ma már a márkaépítésben is szerepet játszik, ha egy cég társadalmi és környezetvédelmi felelősséget is vállal - jegyezte meg Kapusy Pál.

A vállalatok részéről jelentkező igény hatására folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca, a Zöld Iroda Napon több mint húsz - bútor-, papír- és nyomtatógyártók, hulladékkezeléssel, takarítószerekkel és rendezvényszervezéssel foglalkozó - cég mutatta be termékeit. A börzével egybekötött képzésen pedig közel félszázan vettek részt. Idén ismét meghirdették a Zöld iroda versenyt is, amelynek célja, hogy az egymással versengő irodai munkahelyek minél nagyobb környezeti javulást érjenek el. A győztes az Év zöld irodája címet nyerheti el, amellyel korábban többek között a Magyar Posta Beruházási és Ingatlan Igazgatósága, valamint a Bárczy Környezetvédelmi Kft. büszkélkedhetett.

Szilágyi Katalin


  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk