Megjelent: 5 éve

Miért nem könnyű beilleszkednie a Z generációnak a munkaerő-piacra?

Mit takar az új generációs munkavállaló kifejezés? Melyik szektor képes nagy számban felszívni a diplomás fiatalokat? Milyen generációs tulajdonságok teszik nehezebbé a most végzettek munkába állását? Mit értünk SSC szektor alatt és milyen lehetőségeket tartogat ez a szféra a végzett egyetemisták számára? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphattunk az SSC Career @ Szeged program keretében szervezett kerekasztal beszélgetésen, ahol a munkáltatói és a munkavállalói oldal is képviseltette magát. Az eseménynek a Szegedi Tudományegyetem adott otthont.

images

images

Szeged programot indít SSC Szeged néven, melyben nagyvállalatok betelepülési lehetőségeit térképezik fel a régióban, valamint népszerűsítik az SSC központokat a Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak körében. Az SSC az angol Shared Service Center rövidítése, amelyet magyarul üzleti szolgáltató központnak hívunk, olyan világszinten ismert nagyvállalatokat takar, amelyek földrajzilag egy helyre telepítik egyes tevékenységeiket (például pénzügyi szolgáltatások, IT vagy ügyfélszolgálat) a nemzetközi leányvállalataik hatékonyabb kiszolgálása érdekében.

„Évente 350-500 diplomát adnak ki a Közgazdaságtudományi Karon, a hallgatók 60 százaléka Budapesten és egyre nagyobb részük másik európai országban talál csak munkát. Sajnos ez a szám évről évre növekszik.” – mondta dr. Vilmányi Márton egyetemi dékán. Az új generációs munkavállalók tömeges elvándorlására megoldást nyújthat az, ha a város az egyetemmel együttműködve elősegíti az SSC-k betelepülését a régióba.

Ki akar törtető karrieristákkal dolgozni?

A munkaerőpiacon az 1945-60 között született, úgynevezett baby boom korosztályt követi az X (1960-80) és az Y (1980-2000) generáció, s itt vannak már a „digitális kor” gyermekei (1995-2010), a Z generáció is. A korosztály sajátosságaikról beszélgetett diákokkal Fertig Balázs (a BP Toborzás, kiválasztási és képzésfejlesztési vezetője) és Balázsik Péter (az SSC Heroes elnöke). Mindkét részről megerősítették, hogy az új, online világban jártas generáció tagjai már merőben más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint elődeik: türelmetlenebbek, agilisabbak és folyamatosan kihívásokat, új impulzusokat keresnek. Habitusukból adódóan magas és változatos elvárásokat támasztanak magukkal, valamint az őket foglalkoztató cégekkel szemben. A rendezvényen a hallgatók szimulációs gyakorlat keretében ki is próbálhatták, hogy milyen különböző pozíciókban egy multinál dolgozni.

Ez a karrierista szemléletű, céltudatosan törtető réteg az, amelyik technológiai tudása és magas szintű nyelvismerete miatt kitűnő munkaerőt jelent az SSC szektor számára. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi karán hallgató diákoknak lehetősége van egy SSC kompatibilis tudásanyag megszerzésére, hiszen magas színvonalú az oktatás és az intézmény alapvetően nyitott az üzleti szolgáltató központokkal való együttműködésre, ha a hallgatók képzéséről van szó. Gyakran építenek be speciális kurzusokat a tanrendbe (például különböző programok használatát tanulják meg a diákok az egyetemi éveik alatt), nemritkán magáncégek kapcsolódnak be a képzések finanszírozásába. Utóbbiak úgynevezett duális képzések keretében biztosítják számukra a lehetőséget, hogy még az egyetemi éveik alatt rálássanak a multinacionális vállalatoknál végzett tevékenységekre, ily módon még több szakmai gyakorlatot szerezzenek.

Miért jó üzleti szolgáltató központban dolgozni?

Az SSC szektor az autóipar után a második legdinamikusabban fejlődő szektor ma Magyarországon, nyugat-európai szintű munkahelyeket jelent, jó kereseti lehetőséggel. A munkavállalók szemszögéből nézve alapvető különbség van a szolgáltató központok, valamint a kis és középvállalkozások között. Míg az SSC szférában általában egy körülhatárolt szakmai terület tartozik egy-egy pozícióhoz ahol a fő hangsúly az idegen nyelvek és a vállalatra jellemző folyamatok ismeretén van, addig a kis és középvállalkozások alkalmazottainak gyakran több szakmai területet kell egyszerre ellátniuk, amelynek egy része néha a hatáskörükön kívül esik. A szolgáltató központok pozitívumai közé sorolhatók még a folyamatos továbbképzési lehetőségek, karrierperspektíva, fiatalos csapat és az inspiráló irodai környezet.
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
170 új munkatárs és az Ice Cube sofőrjei segítik az élelmiszer-kiszállítást a Tescónál

A Tesco Online Bevásárlás csapatának munkáját a kiszállításban jártas Ice Cube cég munkatársai és autói is segítik. Teljes cikk

Így szervezze ki hatékonyan a projektfeladatokat

Bizonyos tevékenységek, akár projektek kiszervezése ma már mindennapos a cégek életében. Így egyrészt a vállalatnál hiányzó tudást lehet bevonni... Teljes cikk

Többségben a nők, a dolgozók hatoda külföldi - SSC világ Magyarországon

Továbbra is Budapest-központú a piac, Debrecen a második helyen. Az átlagos dolgozó 32 éves, a felvételi idő kezdő pozícióra 39 nap, a fluktuáció... Teljes cikk