Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 4 éve

Miért nem könnyű beilleszkednie a Z generációnak a munkaerő-piacra?

Mit takar az új generációs munkavállaló kifejezés? Melyik szektor képes nagy számban felszívni a diplomás fiatalokat? Milyen generációs tulajdonságok teszik nehezebbé a most végzettek munkába állását? Mit értünk SSC szektor alatt és milyen lehetőségeket tartogat ez a szféra a végzett egyetemisták számára? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphattunk az SSC Career @ Szeged program keretében szervezett kerekasztal beszélgetésen, ahol a munkáltatói és a munkavállalói oldal is képviseltette magát. Az eseménynek a Szegedi Tudományegyetem adott otthont.

images

images

Szeged programot indít SSC Szeged néven, melyben nagyvállalatok betelepülési lehetőségeit térképezik fel a régióban, valamint népszerűsítik az SSC központokat a Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak körében. Az SSC az angol Shared Service Center rövidítése, amelyet magyarul üzleti szolgáltató központnak hívunk, olyan világszinten ismert nagyvállalatokat takar, amelyek földrajzilag egy helyre telepítik egyes tevékenységeiket (például pénzügyi szolgáltatások, IT vagy ügyfélszolgálat) a nemzetközi leányvállalataik hatékonyabb kiszolgálása érdekében.

„Évente 350-500 diplomát adnak ki a Közgazdaságtudományi Karon, a hallgatók 60 százaléka Budapesten és egyre nagyobb részük másik európai országban talál csak munkát. Sajnos ez a szám évről évre növekszik.” – mondta dr. Vilmányi Márton egyetemi dékán. Az új generációs munkavállalók tömeges elvándorlására megoldást nyújthat az, ha a város az egyetemmel együttműködve elősegíti az SSC-k betelepülését a régióba.

Ki akar törtető karrieristákkal dolgozni?

A munkaerőpiacon az 1945-60 között született, úgynevezett baby boom korosztályt követi az X (1960-80) és az Y (1980-2000) generáció, s itt vannak már a „digitális kor” gyermekei (1995-2010), a Z generáció is. A korosztály sajátosságaikról beszélgetett diákokkal Fertig Balázs (a BP Toborzás, kiválasztási és képzésfejlesztési vezetője) és Balázsik Péter (az SSC Heroes elnöke). Mindkét részről megerősítették, hogy az új, online világban jártas generáció tagjai már merőben más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint elődeik: türelmetlenebbek, agilisabbak és folyamatosan kihívásokat, új impulzusokat keresnek. Habitusukból adódóan magas és változatos elvárásokat támasztanak magukkal, valamint az őket foglalkoztató cégekkel szemben. A rendezvényen a hallgatók szimulációs gyakorlat keretében ki is próbálhatták, hogy milyen különböző pozíciókban egy multinál dolgozni.

Ez a karrierista szemléletű, céltudatosan törtető réteg az, amelyik technológiai tudása és magas szintű nyelvismerete miatt kitűnő munkaerőt jelent az SSC szektor számára. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi karán hallgató diákoknak lehetősége van egy SSC kompatibilis tudásanyag megszerzésére, hiszen magas színvonalú az oktatás és az intézmény alapvetően nyitott az üzleti szolgáltató központokkal való együttműködésre, ha a hallgatók képzéséről van szó. Gyakran építenek be speciális kurzusokat a tanrendbe (például különböző programok használatát tanulják meg a diákok az egyetemi éveik alatt), nemritkán magáncégek kapcsolódnak be a képzések finanszírozásába. Utóbbiak úgynevezett duális képzések keretében biztosítják számukra a lehetőséget, hogy még az egyetemi éveik alatt rálássanak a multinacionális vállalatoknál végzett tevékenységekre, ily módon még több szakmai gyakorlatot szerezzenek.

Miért jó üzleti szolgáltató központban dolgozni?

Az SSC szektor az autóipar után a második legdinamikusabban fejlődő szektor ma Magyarországon, nyugat-európai szintű munkahelyeket jelent, jó kereseti lehetőséggel. A munkavállalók szemszögéből nézve alapvető különbség van a szolgáltató központok, valamint a kis és középvállalkozások között. Míg az SSC szférában általában egy körülhatárolt szakmai terület tartozik egy-egy pozícióhoz ahol a fő hangsúly az idegen nyelvek és a vállalatra jellemző folyamatok ismeretén van, addig a kis és középvállalkozások alkalmazottainak gyakran több szakmai területet kell egyszerre ellátniuk, amelynek egy része néha a hatáskörükön kívül esik. A szolgáltató központok pozitívumai közé sorolhatók még a folyamatos továbbképzési lehetőségek, karrierperspektíva, fiatalos csapat és az inspiráló irodai környezet.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
83 ezer magyar dolgozik kiküldetésben külföldön

Kevés szó esik azokról, akik nem kivándorolnak, hanem csak egy ideid kell kiküldetésben külföldön dolgozniuk. Pedig ők is sokan vannak, 2017-ben az... Teljes cikk

A közeljövőben csak egyszerű feladatokat vesznek át gépek a magyar ügyfélszolgálaton

160 ezer ügyfélszolgálatos van Magyarországon, és most egy kutatás eredményeit látva sokkal többet tudunk róluk, mint korábban. A pénzügyi... Teljes cikk

Adatok és automatizálás az SSC szektorban - megoldás a munkaerőhiányra?

„A sikeres vállalatok titka az agilitás - azaz a folyamatos fejlesztés és fejlődés.” - mondta el Csillag Péter, a Starschema CEO-ja és... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár