kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hete

Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést?

A vezérszónoki felszólalásokkal folytatódott a felsőoktatási, kulturális és innovációs tárgyú törvények módosításának vitája kedd délután a parlamentben. Az ellenzék sérelmezte a bölcsészképzés leépítését és a a mesterséges intelligenciát (MI) érintő oktatási stratégia hiányát. Hankó Balázs, kulturális és innovációs miniszter reakciója szerint a magyar felsőoktatási intézmények állják a versenyt.

MSZP: visszaesett a nyelvvizsgát szerzők fiatalok száma

Hiller István MSZP-képviselő azt mondta, nem látja, hogy a kormánynak az oktatás, ezen belül a felsőoktatás kérdésében lenne olyan stratégiája, "amelyet mindannyian vallanak".

Megjegyezte nem zárható ki, hogy valaki szakma tanulása után menjen felsőoktatási intézménybe, de nem ez a tipikus. Nehéz, válságos időben nehezebben veszíti el a munkahelyét az, akinek diplomája van - hangsúlyozta. Hozzátette, ezzel nem azt állítja, hogy nincs szükség jól képzett szakmunkásokra.

Hiller István, az MSZP vezérszónoka felszólal a kulturális örökség védelméről szóló törvény módosításának vitájában az Országgyűlés plenáris ülésén 2025. április 29-én. MTI/Balogh Zoltán
Hiller István, az MSZP vezérszónoka felszólal a kulturális örökség védelméről szóló törvény módosításának vitájában az Országgyűlés plenáris ülésén 2025. április 29-én. MTI/Balogh Zoltán

Rövidlátó az a gondolkodás, ami aktuális pillanatnyi érdeket próbál a felsőoktatás centrumába helyezni - fogalmazott.

A koronavírus-járvány utáni időszakban a 20-24 éves korosztályban 55 százalékkal csökkent a nyelvvizsgát szerzők aránya 2015-höz képest - hívta fel a figyelmet, hozzátéve, a 25-29 évesek között a sikeres nyelvvizsgát tevők számának visszaesése ez idő alatt több mint 78 százalékos.

Mi Hazánk: kevés szabadalmi bejelentéssel a nemzetgazdaság képtelen fejlődni

Szabadi István, a Mi Hazánk képviselője kijelentette, pártjuk minden olyan törekvést támogat, ami a magyar felsőoktatást, a hazai kutatásfejlesztést és innovációt, a tudományos életet vagy a szabadalmak és más iparjogvédelmi oltalmi formák sikeresebb hasznosítását mozdítja erő.

Kiemelte, hogy a KSH 2023-as adatai szerint

Magyarország a GDP 1,38 százalékát fordítja kutatás-fejlesztésre, ami kevesebb, mint fele az OECD-országok átlagának.

Hozzátette, hogy az 1980-as évek közepén még több, mint háromezer belföldi szabadalmat jelentettek be évente Magyarországon, az utóbbi években ez a szám 450-500. Ilyen kevés szabadalmi bejelentéssel a nemzetgazdaság képtelen fejlődni - mondta Szabadi István.

Irracionális az a kormányzati elképzelés, hogy Magyarország 2030-ra Európa, 2040-re pedig a világ tíz legnagyobb innovátor országa közé kerüljön - szögezte le a vezérszónok.A politikus azt a meglátását is hangoztatta, hogy a magyarországi pártok közül csak a Mi Hazánknak van önálló megvalósítható kutatás-fejlesztési és innovációs programja.

Jobbik: nincs MI-t érintő oktatási stratégia

Z. Kárpát Dániel Jobbik-képviselő azt kérdezte, mi a véleménye a miniszternek a bölcsészképzés leépítéséről bizonyos felsőoktatási intézményekben és bizonyos szakok esetében. A kritikai gondolkodás elsajátítása lehet az a kulcs, amit a munkaerő- piacon való megmaradást segítheti. A top cégek jól képzett szakembereket és közte bölcsészeket keresnek - jegyezte meg.

Nem látja a mesterséges intelligenciát (MI) érintő oktatási stratégiát sem, aminek kapcsán már tegnap is le voltak maradva, ahogy azt sem, hogy a felsőoktatás világa fel lenne erre készülve. Magyar munkahelyvédelmi alapot sürgetett, amelybe az óriáscégek egy százalékos különadó fizetést kellene, hogy vállaljanak, és amiből megvédenék a magyar munkavállalókat is.

A bölcsészképzés leépítésével kapcsolatban ​Nyáry Krisztián magyar író, irodalomtörténész, kommunikációs szakember is kifejtette véleményét egy Facebook bejegyzésben. Mint írja, tudomására jutott, hogy sorra mondanak fel a bölcsészoktatóknak a Károli Gáspár Református Egyetemen, mert a megváltozott igényekre hivatkozva leépítik a bölcsészképzést. A Pázmányon 32 év után befejezte működését a germanisztika szak. Az egyetem fejlesztési főigazgatója egy interjúban arról beszélt, nincs más lehetőségük, mint üzleti szemléletre váltani. Az ELTE-n nem tudnak külföldi vendégoktatókat fogadni, mert nincs pénz. „Eközben a világsajtóban kiváló tudósok, okos politikusok és előrelátó üzletemberek beszélnek arról, hogy a mesterséges intelligencia térnyerésével éppenséggel egyre nagyobb szükség van bölcsészek képzésére” – fejti ki és össze is foglalja az emellett szóló legfontosabb érveket: Ilyen a kritikus gondolkodás és etikai érzékenység fejlesztése az AI uralta világban. „Mivel a robotok nem képesek önállóan etikai döntéseket hozni, ehhez emberi irányítás, ezen belül bölcsészeti tudás szükséges. A legnagyobb AI-fejlesztő cégek ma éppenséggel filozófiai diplomával rendelkező munkatársakat keresnek.” Ilyen az emberi tapasztalat és jelentésalkotás mélyebb megértése, mely elengedhetetlenek az AI rendszerek emberközpontú tervezéséhez. Ilyen az AI korlátainak felismerése és az emberi kreativitás szerepe. A mesterséges intelligencia fejlesztése interdiszciplináris megközelítést igényel, ahol a bölcsészet- és a természettudományok együttműködésére van szükség. A bölcsészek hozzájárulhatnak az AI rendszerek kulturális, társadalmi és etikai aspektusainak megértéséhez. Csak így biztosítható, hogy ezek a technológiák összhangban legyenek az emberi értékekkel és szükségletekkel – írja az irodalmi szakember. A bölcsészettudományok segítenek abban, hogy az oktatás ne csupán információátadás legyen, hanem az önálló gondolkodás és a kritikai elemzés elősegítője. A bölcsészképzés tehát a tudományos szakmai konszenzus szerint nem csupán releváns marad az AI korában, hanem egyenesen kulcsfontosságúvá válik az emberközpontú technológiai fejlődés – és a társadalmi jólét – biztosítása érdekében. A bölcsészképzést tehát nem leépíteni kéne, hanem a legújabb technológiai tudás integrálásával nagy ütemben fejleszteni. Mint azt most Kínától Skandináviáig teszik is azok az országok, amelyek nemzetstratégiai, esetleg nyers üzleti szempontból tekintenek a bölcsészképzésre. Vagy mert a mesterséges intelligencia korában a nyertes oldalon szeretnének lenni.

Hankó Balázs: a magyar felsőoktatási intézmények állják a versenyt

Hankó Balázs, kulturális és innovációs miniszter úgy reagált, hogy 2030-ra olyan "nemzetközi kiválóságot" szeretnének biztosítani a hazánkban tanuló magyar és külföldi diákoknak, ami azt jelenti, hogy vannak magyar intézmények a világ és uniós top 100 egyetemei között. Ezért újult meg a magyar felsőoktatás és ezért mondják, hogy a felsőoktatási intézmények a világ vezető egyetemeivel versenyeznek. Azt kívánta, ne legyen igaza Szabadi Istvánnak, és el tudják érni a kitűzött célokat, ehhez nyújtanak segítséget a módosítások.

Az elmúlt tíz évben háromszorosára nőttek a K+F és innovációs források, a 1042 milliárd forint a GDP 1,43 százaléka, 2030-ra pedig a GDP 3 százaléka a cél - jelezte.

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter felszólal a felsőoktatási, kulturális, innovációs tárgyú és kapcsolódó törvények módosításának vitájában az Országgyűlés plenáris ülésén 2025. április 29-én. MTI/Balogh Zoltán
Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter felszólal a felsőoktatási, kulturális, innovációs tárgyú és kapcsolódó törvények módosításának vitájában az Országgyűlés plenáris ülésén 2025. április 29-én. MTI/Balogh Zoltán

Büszkék lehetnek arra, hogy kétszeresére nőtt az egymillióra lakosra eső kutató-fejlesztői létszám és az elmúlt öt évben duplájára emelkedett a doktori képzésben résztvevők száma, amely mostanra eléri a 11 ezret. A javaslattal erősítenék a kooperatív doktori képzést, ami azt jelenti, hogy egyetemi és vállalati munkahelye is van a doktorandusznak és egyre erősebb szerepet játszik a szabadalmi tevékenység. A cél az adott vállalatok és egyetemek szabadalmi bevétele nőjön - jelezte.

A felsőoktatás és szakképzés területén felmerülő kérdésekre elmondta: a rangsorok tekintetében egyre erősebb nemzetközi verseny van, és abszolút értékben a magyar felsőoktatási intézmények állják a versenyt. Még jobban állnák, ha objektív paraméterek - például nemzetközi diáklétszám - szerepelnének a szempontok között - jegyezte meg. Ha pedig az oktatási, kutatási kiválóságot és az ipari bevételt néznék, akkor a Semmelweis Egyetem a legjobb százban lenne benne - fűzte hozzá.

Kitért arra is, hogy ősszel olyan felsőoktatási módosításokat fogadtak el, ami az MI hatását volt hivatott kontrollálni.

Összegzése szerint jelen javaslat a felsőoktatás vonatkozásában segíti és kiteljesíti az egyetemi autonómiát, az innovációs és tudományos területen pedig a legfontosabb elem, hogy a doktori képzéseknél a frontális kreditet érő képzési formák helyett a duális, kooperatív képzési formák kerülhetnek előtérbe.

Az elnöklő Latorcai János az általános vitát lezárta.

MTI

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést?

A vezérszónoki felszólalásokkal folytatódott a felsőoktatási, kulturális és innovációs tárgyú törvények módosításának vitája kedd délután... Teljes cikk

Jövő héten indul az érettségi

A magyar nyelv és irodalom, valamint a magyar mint idegen nyelv tárgyak írásbeli vizsgáival kezdődik a 2024/2025-ös tanév május-júniusi érettségi... Teljes cikk

Szinte teljesen eltűntek az egyetemista és a 30 év feletti nyelvvizsgázók

A 35-39 éveseknél 10 ezernél is magasabb volt a visszaesés a nyelvvizsgázók számában 2015 és 2024 között. Teljes cikk