kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Miért nőtt meg az álláskeresés időszaka?

A válság kirobbanása óta az elhelyezkedés időszaka megnőtt. Önmagában persze nem csak a válság tehet róla, hiszen a teljes munkaerőpiac átalakulóban van, az Egyesült Államokban rohamosan nő a szabadúszói alkalmazás, Európában egyre többen dolgoznak egyre távolabb otthonuktól. A legfőbb változásokról, tendenciákról Marton Krisztina HR-szakértő nyilatkozott.

images

images

Állástípusok változása

Munkáltatói és toborzási szempontból tekintve a piaci igények és a kialakult kínálat - különösen egyes iparágakban - az egymáshoz való alkalmazkodás hiányában eltávolodtak egymástól.

Kialakultak az ún. "sztárpozíciók", mint például a sales, az IT, ahol munkaerőhiány van, mert olyan különleges, specifikus szaktudáselemeket igényelnek, melyek mindegyikével csak nagyon kevesen rendelkeznek. Így a megfelelő szakember megtalálása ("levadászása") fél évbe is telhet.

Emellett megmaradtak az "egyéb" állások, ahol a gazdasági, piaci szűkülés hatására túlkínálat jelent meg. Túl sok a jelentkező, akiknek nagy része alkalmatlan az általuk kiszemelt állás betöltésére, mert a vágyaik vezérlik őket az állások megpályázásánál, nem pedig a józan ítélőképesség. Ők sokszor tájékozatlanok a pályázat feltételeiről, ezért rengeteg önéletrajz érkezik egy-egy pozícióra vonatkozóan, aminek feldolgozása vállalati oldalról rengeteg időbe telik - jelzi Marton Krisztina, a CV&More HR-szakértője.

Ezzel párhuzamosan az álláskeresői tájékozatlanságból fakadóan nagy a visszalépők aránya. Ebből sokszor az következik, hogy a lejárt álláshirdetéseket újra meg kell hirdetni, így a toborzási folyamat újrakezdődik.

A szakemberek szerint a kialakult álláspiaci strukturális hiányhoz/többlethez jelentősen hozzájárult a képzés és a piaci igények egymás mellett történő elhaladása. Az esetleges átstrukturálásból eredő hatás is csak hozzávetőlegesen 5 éves távlatban tud érvényesülni Marton Krisztina szerint.


A kiváltó tényezők



A munkavállalói oldalról az álláskeresési idő megnövekedésének egyik fő kiváltó tényezője az, hogy a szűkülő munkaerőpiac hatására, a mennyiségi "vágyvezérelt" munkaerő-kínálat vált dominánssá. Ezzel az a munkaerő-kínálat, amely eddig relevánsabban, hatékonyabban pályázott, háttérbe kerül.

Munkáltatói oldalról az látszik, hogy a változó gazdasági körülmények miatt lassúvá és bizonytalanná vált a belső döntéshozás. Sok helyen létszámstop van, ahol nincs, ott jelentősen csökkent a toborzásra fordítható büdzsé, ami még alaposabb (lassabb) döntéshozatalt eredményez.


A kommunikációs technológiák egysíkú alkalmazása



Pályázói oldalról az önéletrajzzal történő pályázás 3-4 kattintással megoldható, ami egy már előre elkészített sablonos önéletrajz esetén 1-2 percet vehet igénybe. Az álláskeresők jelentős részénél alakult ki ez a szokás, felfedezték azt, hogyan tudják számukra kényelmesebb és gyorsabb (de nem hatékonyabb) módon kihasználni az e-mail és az internet adta lehetőségeket.

Vállalati oldalról nézve a HR sokszor tehetetlen a beáramló önéletrajz áradattal szemben. Nem tudja jól lekövetni a pályázatokat, mert - néhány vállalattól eltekintve - nincs automatizált megoldása az önéletrajzok feldolgozására és a digitális, kereshető formátumban való tárolására. Főleg emiatt az összes pályázat feldolgozása esetén fajlagosan csak nagyon kevés időt tudnak fordítani egy-egy önéletrajz átnézésére - ez sok esetben 1-2 perc, mondja a szakember.


Érdemes tovább sodródni az árral, vagy szembe úszni vele?



A fenti makrogazdasági tényezőkre vonatkozó vállalati/munkavállalói ráhatás nehezen mérhető, ezért ott érdemes beavatkozni, ahol ennek mikroszinten mérhető hatásait értelmezni lehet. A pályázási rendszer online-alapúvá tétele ilyen megoldás.

A HR-szakemberek számára az aktuális toborzási feladatra szabható, de mégis automatizált kiválasztási rendszerre építhető jelentkezői adatbázis megléte jelenti a megoldást, melyben a hagyományos önéletrajzok helyett online szakmai profilokat hoznak létre az álláskeresők, és így a HR-esek sokkal hatékonyabban tudnak foglalkozni minden egyes potenciális pályázóval. Ez a pályázónak is jó, hiszen ha potenciális jelölt lehet egy adott pozícióra, akkor esélyt ad magának arra, hogy ne hulljon ki rögtön az első rostán - teszi hozzá Marton Krisztina. Így a tömeges önéletrajz beáramlás egyszerűen kezelhetővé és visszakereshetővé válik majd, és az álláskeresés idejét is lerövidítheti.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem csupán beugró munkaerő - diákok és nyugdíjasok a munkapiacon

Az elmúlt években a munkaerőhiány miatt egyre inkább szükség volt a munkaerő-tartalékok mozgósítására, amire a demográfiai trendek is... Teljes cikk

Ezek most a vezetővé válás sikertényezői

Megrendült a klasszikus, hierarchián alapuló vezetői modell. A modern vezető nem tud mindent, de jól kérdez. Empatikus, rugalmas és nyitott a... Teljes cikk

Nincs mozdíthatatlan munkavállaló: interjú Varga Péterrel, a Manpower ügyvezetőjével

A top 10-ben található a Manpower HR szolgáltató a Budapest Business Journal legújabb iparági listáján a munkaerő-közvetítők között. Varga... Teljes cikk