Megjelent: 1 hónapja

MUNKA ÉS A MUNKAHELY A COVID-19 UTÁN - szakmai előadás HR-eseknek -

A koronavírus kapcsán a HR-esek megkérdőjelezhetetlenül a menedzsment team egyik legfontosabb tagjaivá váltak. Számtalan folyamat felgyorsult, újraértelmeztük a munka és a munkaidő fogalmát. A témát tüzetesen körbejáró, közelgő HR Reggeli két vendégével, Koltai Verával, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadójával és Szilvási Gáborral, a GrandVision HR igazgatójával beszélgettünk.

A közelgő HR Reggelin a munka, munkahely és munkaidő újraértelmezése kerül majd a fókuszba. Nálatok a GrandVision-nél a HR-nek igen összetett a szerepe, hiszen országos bolthálózatotok van. Mennyire volt gördülékeny a koronavírus okozta új helyzet kezelése az egyes területeken? Gyorsan tudtatok alkalmazkodni?

Azt gondolom, hogy igen, de nagyon másképp kellett kezelni a különböző egységeket és más-más kihívásaink voltak. A cseh és magyar irodáink esetében sikeresen átálltunk a home office-ra nagyjából 2-3 nap alatt - pedig előtte nem nagyon volt nálunk „divat” - és még a kritikus területek, mint a könyvelés és a payroll is simán megbirkózott a feladattal. A gyártási részlegünk esetében a legfőbb megoldandó feladat a kapacitások újra hangolása és a termelés folyamatosságának biztosítása volt. Ez azóta is fókuszban, hiszen a vírus még nem tudni meddig lesz velünk. A 3. nagy területünk a boltoknál volt talán a legnehezebb és sokrétűbb a feladatunk. Tekintettel arra, hogy a boltjaink többsége végig nyitva volt a veszélyhelyzet alatt is, így a folyamatosan változó szabályozás és korlátozások viharában kellett megtalálnunk az eszközöket, kialakítanunk új folyamatokat, hogy a kollégáink biztonságban ki tudják szolgálni a hozzánk látás
problémával betérő vevőket. - Szilvási Gábor

A nagy volumenű változások bevezetése a cégek életébe általában lassan, a szervezet ritmusához alkalmazkodva történik, ez most az elmúlt hónapokban megfordult, szükségszerű volt gyorsan változtatni. Milyen hatással volt ez a kollégák teljesítményére? Lehet ilyen gyorsan alkalmazkodni új helyzethez?

Több átfogó felmérést készítettünk az átállás kapcsán; az első egy-két hét után azt tapasztaltuk, hogy a vállalatok és a munkavállalók is nagyon gyorsan alkalmazkodtak az új helyzethez.  Érdekes módon a munkavállalók többsége saját bevallása szerint, többet és hatékonyabban dolgozott az első időszakban. Fontos látni azonban, hogy hosszabb távon ez a hatékonyságjavulás nem fenntartható. A visszaállás során érdemes strukturálisan is újragondolni a szervezeti működést. - Koltai Vera

Vera, tanácsadóként rengeteg cég folyamataira volt rálátásod az elmúlt években. Véleményed szerint alakított a  HR funkcióján a koronavírus? Milyen új feladatokat, szerepeket kell ellássanak?

Az elmúlt években a HR funkció egyre hangsúlyosabb lett a legtöbb szervezet életében. A koronavírus kapcsán pedig a HR-esek megkérdőjelezhetetlenül a menedzsment team egyik legfontosabb tagjaivá váltak. Szinte pillanatok alatt kellett bevezetni a legtöbb vállalatnál a home office-t, megoldani a rugalmas foglalkoztatást, vagy éppen átfogó egészségvédelmi intézkedéseket bevezetni. A legtöbb HR-es ebben a helyzetben kimagaslóan teljesített és ez hozzájárulhat a teljes HR funkció szerepének átalakulásához - Koltai Vera

A koronavírus okán bevezetett új intézkedések, rendszerek, vagy szokások közül tudtatok átmenekíteni, megőrizni valami hasznosat a normál munkanapokban? Esetleg vannak olyan pozitív változások nálatok, amik már szükségszerűek voltak, így bevezetésüket ez a helyzet csak felgyorsította?

Számos kisebb-nagyobb változást kellett behozni (bolti operációban, pénzügyön, IT-n…..), minden területen az egyszerűsítések felgyorsultak, illetve a digitális csatornák térnyerése is egyértelmű volt. Hogy a saját részünkről (HR) hozzak példát, számos korább f2f tréningüket ültettük át hatékonyan online platformra és ezeket a covidtól függetlenül megtartottuk/tartjuk. Viszont számomra a legfontosabb változás és egyben kihívás a belső kommunikáció volt. A járvány okozta helyzet (pl. naponta friss kormányrendeletek) arra késztett, hogy villámgyorsan tudjuk elérni az összes dolgozónkat, (itthon 1000 kollégánk dolgozik 150 lokáción és csak keveseknek van céges emailje) és nekik transzparensen, direktben, hitelesen adjunk át információkat. Ezen nagyon sokat dolgozott a HR csapat és az egyik kulcsmomentuma lett ennek az időszaknak. Május végén egy rövid pulzus-mérés során meg is kérdeztük a kollégákat többek közt erről is és szerencsére sok pozitív megerősítést kaptunk. Ezt a gyakorlatot és fókuszt mindenképp fent szeretnénk tartani. - Szilvási Gábor

Nem csak a magyar piacért felelsz a GrandVision-nél, és más nemzetközi tapasztalataid is vannak. Általánosságban talán az látszik, hogy Magyarországon a munka és munkahely fogalmát még igen konzervatívan kezeli sok cég. Hogy látod, összességében itthon hozott pozitív változást is ez a nehéz szituáció? 

Korai lenne ebben általános érvényű megállapításokat tenni, de mind a környező országok piacán, mind itthon sok cég kultúrájában és a GrandVision többi országában is hozott és hoz jelentős változásokat ez az időszak. Nálunk az irodai létben eddig csak elenyészően volt jelen a home office, viszont sok tabu, félelem ledőlt és mi is elindultunk egy új úton ezen téren. Viszont a home és az office összemosódása, valamint az új valóság tartós „integrálása” a vállalati kultúrákba, a megváltozott munkavállalói motivációk még hoznak pár megoldandó feladatot a hr-eseknek. - Szilvási Gábor

Mit gondolsz, mi a cégek legfontosabb feladata most, a koronavírus utáni időszakban, ami a stratégiai menedzsmentet, a folyamatok optimalizálást illeti?

A mostani időszak egy hatalmas lehetőség a cégvezetők számára, hogy újragondolják szervezetüket, folyamataikat. Mindenki nagyon vágyik a korábbi, „normális” működés visszaállítására, azonban érdemes megállni és mérlegelni a lehetséges változtatásokat. A koronavírus kapcsán sokat tanulhattunk a digitalizációról és a jóval rugalmasabb működésről. Fontos, hogy ezek az új vívmányok megmaradjanak és integráltan kerüljenek bevezetésre, kiterjesztésre. A mostani időszak lökést adhat átfogó digitális átalakítások véghezvitelére. - Koltai
Vera

MUNKA ÉS A MUNKAHELY A COVID-19 UTÁN
HR REGGELI EXTRA
DÍJMENTES RENDEZVÉNY
Június 15
Regisztráció: http://hrreggeli.hu/extra/
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Nagyobb szeletet hasított magának a piacból a WHC

A WHC-csoport felvásárolta a BDO munkaerő-közvetítéssel foglalkozó üzletágát. Teljes cikk

Légy óvatos, ha sok cégtáblát látsz egy ajtón!

Háromszoros felszámolási és ötszörös kényszertörlési arány, ha sok vállalkozás található egy címen. Teljes cikk

Felemás cégstatisztikát mutat a május-június a hazai vendéglátóiparban

Amíg egyesek megszűnnek, mások éppen a piacra lépést tervezik a járvány két hulláma között - derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató elemzéséből. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek