Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 12 éve

Munka-megszállottság és magánélet - Lehetetlen egyensúly?

A karrieristák és munkamegszállottak száma egyre nagyobb mértéket ölt napjainkban. Ma már az sem meglepő, aki 16-18 órát dolgozik, nulla magánélet mellett. Nincs hétvége, nincs szabadság, nincs párkapcsolat - Ön is így van ezzel? Találja meg életében újra az egyensúlyt!

Jan Christoph Gras úgy dolgozik mint egy megszállott: napi 16 órán át saját cégében. A papírmunkán túl ő egyengeti a dolgozókat és tárgyal az új céges partnerekkel. Egy személyben dolgozik 4 ember helyett. Mindezt a hét mind a hét napján akár
éjszakába-nyúlóan is.
Tette ezt egészen áprilisig. Akkor azonban történt valami. "A helyzet súlyosságára akkor jöttem rá, mikor a barátnőmet vasárnap megkérdeztem, hogy ma hétfő van-e. Egyszóval abszolút káosz volt az életem. Akkor láttam be: ez így nem mehet tovább. Másnap eladtam a laptopomat, hogy még csak véletlenül se kapjon el a hév, hogy otthon álljak neki dolgozni." - meséli a cégvezető.

"A legélvezetesebb a munka, ha a saját vállalkozásodért dolgozol" - állítja Gras-hoz hasonlóan a legtöbb karrierista is. Lothar Seiwert időgazdálkodás-specialista tapasztalatai szerint azonban "a legkevésbé akkor tudnak kiszállni az emberek ebből a mókuskerékből, amikor elindul a cég felépítése, vagy ha fellendül az üzlet. Sajnos a legtöbben megfeledkeznek róla, hogy ahhoz hogy teljes gázzal tudjanak dolgozni, gyakori pihenőket is be kéne iktatniuk napirendünkbe".

Persze okot mindig találunk arra, hogy miért dolgozzunk a pihenés helyett. "Van még öt percem. Gyorsan megírom az ajánlatot, aztán elküldöm az email-eket, aztán még fel kell hívnom a tegnapi ügyfelet, aztán... " Miért is lazítanánk, ha ennyi mindent elvégezhetünk 5 perc alatt? Ismerős ugye? Pedig valljuk be: öt perc nem a világ, hogy az ember kicsit lazíthasson. Ugyanakkor financiális okok, vagy egy új kinevezés a láthatáron mind-mind a "mókuskerék-szindrómához" vezethetnek.

Mit tegyünk ellene?
Markus Thomzik azon kutatóintézet vezetője, amely kifejezetten a munka és az abból fakadó betegségek összefüggéseit kutatja. Egy kutatási eredménye szerint "aki mindennapos munka során képes pozitív erőforrásra építkezni -azaz pihenni és szellemileg kikapcsolódni-, még az extrémebb megterhelést is képes lesz átvészelni". Ez azt jelenti, hogy a hosszabb pihenést jelentő hétvégéken és utazásokon túl a mindennapi munkánk során is iktassunk be apróbb szüneteket az alábbi pontok betartása mellett:

1.A kávé egy rossz szokás. Ha ideges, stresszes állapotban van, ne nyúljon automatikusan a kávéért, hanem az arra szánt időben inkább próbáljon meg lazítani!
2.Ne egyen az íróasztala és elvégzendő papírmunkája felett, inkább hívja fel párját, barátját és közösen fogyasszák el ebédjüket!
3.Aktív pihenés címén ne hódoljon be csupán trend-követésből a mai divatos újdonságoknak! Ha úgy érzi, hogy Önnek az aktív pihenés egy múzeum-látogatást jelentene, hát rajta, ám ezt is barátaival, családtagjaival együtt tegye!
4.Ha munka közben úgy érzi 'besokallt', szakítson 10 percet arra, hogy csendben, egyedül rendezze gondolatait. Szakítson pár percet a nyugalomra!
5.Ami azonban ezeken túl még fontosabb: a rendszeresség. Gyakori apró szünetekkel lazítsa fel napi munkabeosztását és ne dolgozzon este 6-nál tovább! "Még két tengerparton eltöltött hétvégi nap sem hozhatja újra formába, ha már hónapok, évek, évtizedek óta munkamegszállottként dolgozik pihenés nélkül 16-18 órát!"

Lothar Seiwert úgy látja, hogy érdekes módon "a karrieristák a szakmai életben a tervezés és a prioritási sorrend felállításában abszolút profik, míg a magánélet megtervezésében teljesen amatőrök". Ő azt tanácsolja, hogy a családi kirándulásokat, programokat is próbáljuk meg úgy szervezni, mintha tárgyalásokról lenne szó. Tehát ne azt mondjuk, hogy "Persze, hogy elmegyünk majd kirándulni!", hanem "Ezen a héten szombaton reggel kilenckor megyünk kirándulni". Ne adjunk esélyt a kibúvónak sem! Egy ilyen pontosan meghatározott programot már nem illik lemondani, ezzel szemben végre lehetőségünk lesz kikapcsolódni és jut időnk a családra, a barátokra de legfőképpen saját magunkra.

Az ilyen, előre megtervezett családi pihenésekkel, a fenti pontok betartásával és a kevesebb, de ésszerűbb napi munkaidő-beosztással már megtehetjük az első lépést egy teljesebb és harmonikusabb élet felé.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
5 dolog, amire figyeljünk Black Friday-kor

A Black Friday tökéletes alkalom, hogy tudatos pénzügyi gondolkodásra tanítsuk a gyerekeket. De mi van, ha a szülő is a vásárlási pszichózis... Teljes cikk

Csaknem egyheti bért buktak a brit alkalmazottak a Brexit-sokk miatt

Londoni pénzügyi elemzők számításai szerint a brit EU-tagsági népszavazás sokkjához közvetlenül köthető fontgyengülés és az ebből eredő... Teljes cikk

Eddig 32 millió forintot gyűjtöttek a nőnek, akit azért rúgtak ki, mert bemutatott Trump-nak

Juli Briskman október végén került reflektorfénybe, amikor a mellette elhaladó amerikai elnöknek üdvözlésképpen középső ujját mutatta fel. Az... Teljes cikk

Andacs Botond az Index kiadójának új vezetője

Andacs Botond a hét év után távozó vezérigazgatót, Pusztay Andrást váltja a kiadó élén - írja a Médiapiac. Teljes cikk

Csokoládékereskedők csaltak el 626 millió forint adót

Egy tatabányai és egy budapesti cég a gyanú szerint 626 millió forint adót csalt el, mert Lengyelországból, Szlovákiából és Bulgáriából behozott... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár