kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Munkába járás: korlátozott munkáltatói támogatások

Miközben külföldön a munkavállalók adót takaríthatnak meg, ha kerékpárral járnak dolgozni, a munkáltatók pedig a környezet védelme érdekében még fizetnek is a biciklizésért, itthon csak az autóval és a közösségi közlekedéssel történő munkába járást támogathatják a szabályok értelmében a cégek.

Fordított világ?

A Magyar Kerékpárosklub 2012 tavaszi adatfelvétele szerint márciusban a 18 év feletti magyar lakosság 39 százaléka, a Budapesten élők 14 százaléka használt kerékpárt közlekedésre és/vagy túrázásra. A vizsgált időszakban a kerékpárt közlekedési eszközként használók 35 százaléka mindennap közlekedett. Logikusnak tűnik, hogy legnagyobb arányban a Dél-Alföldön, majd Észak-Alföldön használnak kerékpárt. Az életkort tekintve nincs nagy különbség az egyes korosztályok között. Budapesten és a megyeszékhelyeken kevésbé, a városokban és a községekben gyakoribb a kerékpározás. Iskolai végzettséget tekintve a felsőfokú végzettségűek, továbbá az érettségizettek viszonylag ritkábban, a szakmunkások és a legfeljebb 8 általános végzettségűek rendszeresebben kerékpároznak.

Pedálozók

Számos cég alakított ki a közelmúltban, vagy már régebben őrzött tárolót a dolgozók kerékpárjainak tárolására. Nem ritka a zuhanyzó, öltöző kialakítása azokon a helyeken is, ahol egyébként külön öltöző működtetése nem tartozik a munkafolyamathoz. A munkába rövidebb-hosszabb pedálozás után érkezők így átöltözhetnek, esetleg egy gyors zuhany után frissülve kezdhetik meg a munkát. Akik azonban rendszeresen kerékpárral járnak dolgozni, többnyire már úgy öltöznek, hogy egy reggeli munkába biciklizéstől ne izzadjanak meg. Néhányan így az egyébként javallott napi reggeli testmozgást is teljesítik a munkakezdés előtti kerekezéssel. Előfordul az is, hogy valaki a cafetériában felajánlott helyi utazási bérletet váltja ki a pedálozással, s így annak támogatási keretét más célra, például üdülésre fordíthatja.

Állórajt

A munkába járás támogatásának hazai rendeleti szabályozásában a napi munkába járás fogalmánál rögzítésre került, hogy a kiindulási pont a "munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás". A szabály megkülönbözteti a helyi és a helyközi munkába járás eseteit. A helyközi esetben kvázi kizárólagosságot kap a közösségi közlekedés. Ugyanakkor a helyi közlekedésnél elismerést kap a közösségi közlekedésen kívüli eset.

Hátszél nélkül

A munkáltatót terhelő magyar támogatások lehetőségei azonban jelenleg elsősorban a közösségi közlekedésre vetítettek. Az egyéni munkába járás támogatása a szabályok szerint a munkavállaló részére a személyi jövedelemadó törvényben a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése címén adott. A jövedelem kiszámításakor figyelembe nem veendő térítésnek megfelelő összeg, 9 forint/kilométer jár a meghatározott esetekben. Mivel az elfogadott definíció szerint a gépjármű olyan közúti szállító- vagy vontató eszköz, amelyet beépített erőgép hajt és nyilvántartását jogszabály írja elő, (emiatt?) az emberi erővel hajtott kerékpár, de a gépi erővel hajtott a segédmotoros kerékpár, vagy a villanykerékpár használata is kimarad a kedvezményezett körből.

Megvilágított pálya

Az egyik hazai gazdasági hetilap által közölt összefoglaló szerint a munkavállalók a kerékpárral történő munkába járás esetében Belgiumban 20 eurocentet, Hollandiában 15 centet írhatnak le az adóból kilométerenként. Nagy-Britanniában pedig mérföldenként adnak 20 pennyt. A munkáltatók a környezet védelme érdekében fizetnek a biciklizésért, és természetesen azok kapnak többet, akik messzebbről, illetve messzebbre tekernek.

Bagó József
Munkaügyi Szemle 2012/IV.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mennyiért dolgozol? Hamarosan mindenki tudni fogja

2026 júniusától életbe lép az uniós bértranszparencia irányelv, amely alapjaiban formálja át a cégek bérpolitikáját és HR-folyamatait. A... Teljes cikk

A szomszéd bére mindig zöldebb - izé - nagyobb!

Bő egy évük van a munkaadóknak, hogy megfeleljenek az EU-s bértranszparencia irányelv követelményeinek. Papp Tamás István HR szakértő friss... Teljes cikk

Szinte másik világ: hol keresnek a legjobban és legrosszabbul a magyarok?

2025 első negyedévében a legmagasabb bruttó átlagkereset Budapest II. kerületében 1,16 millió forint volt, míg a legalacsonyabb a Cigándi járásban... Teljes cikk