kapubanner for mobile
Megjelent: 8 hónapja

Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?

A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos vagy számomra, figyelek rád." A "hármas szabály" egy gyakorlati eszköz arra, hogy tudatosan, de természetesen beépítsük a névhasználatot a kommunikációnkba - fogadjuk meg Sharlyn Lauby HR szakember tanácsait!

Ha jól megjegyezzük, minket is megjegyeznek-

A névhasználat nem csupán udvariassági gesztus, hanem stratégiai kapcsolatépítő eszköz, különösen az üzleti világban. "Amikor a vendéglátóiparban dolgoztam, arra bátorítottuk az alkalmazottakat, hogy használják a vendég nevét. Ez személyesebbé és barátságosabbá teszi az interakciót és remélhetőleg jobb élményt jelent a vendég számára. A nevek megjegyzése ugyanakkor nehéz lehet. Ezért javasoltunk egy technikát, amit "hármas szabálynak" (rule of three) neveztünk. A vendéggel való beszélgetés során meg kell próbálni három alkalmat találni arra, hogy használjuk a nevét.” - írja a HR Bartender blog bejegyzésében Sharlyn Lauby.

A HR szakember ugyanakkor azt is hozzáteszi, ha túlzásba visszük, a szándékos névhasználat mesterségesnek, erőltetettnek vagy manipulatívnak tűnhet. Ezért fontos, hogy a hármas szabály egyfajta felső korlát is legyen – azon túl már nem növeli a kapcsolat értékét, sőt akár ronthat is rajta.

Pozitív hatása van annak, ha helyesen használjuk mások nevét

- nemcsak abban az értelemben, hogy megfelelő gyakorisággal említjük, hanem abban is, hogy helyesen ejtjük ki. Ez a tisztelet egyik jele.

Amikor valakivel először találkozunk, érdemes elgondolkodnunk azon, hogyan alkalmazhatnánk a hármas szabály koncepcióját az interakció során.

  • Először, amikor bemutatkozik, használjuk a nevét az üdvözlésben: „Örülök, hogy megismerhetem. [NÉV].”
  • Ha beszélgetünk vele, próbáljuk meg a nevét egy kérdésbe is beépíteni: „Szóval, meséljen, [NÉV], minek köszönhető a részvétele?” (Ha rövid az interakció, ez esetleg nem fér bele.)
  • Végül, amikor zárul a beszélgetés, így búcsúzhatunk: „Örültem a találkozásnak, [NÉV].”

A lényeg: jó érzés, amikor emlékeznek ránk és a nevünkre. Amikor valaki másnap a nevünkön szólít, az nemcsak jó memóriára utal, hanem arra is, hogy figyelmet szentelt nekünk. Ez a figyelem az alapja lehet a bizalomnak és a szimpátiának – amelyek gyakran megelőzik az üzleti megállapodásokat és együttműködéseket.

A hármas szabály segít természetes módon beépíteni a névhasználatot, nem egy manipulációs technika, hanem sokkal inkább tudatos figyelem. A beszélgetés elején, közepén és végén elhangzó névhasználat emberibbé és személyesebbé teszi az interakciót – legyen az üzleti tárgyalás, állásinterjú vagy konferenciás networking.

Egy vezető szánjon időt arra, hogy helyesen ejtse ki az alkalmazottak nevét

Munkahelyi környezetben a nevek megfelelő használata és a tisztelet gyakorlása kulcsfontosságú, hogy elősegítsük a pozitív munkakapcsolatok kialakulását és fenntartását. A név kiejtése a tiszteletről szól. Nem tanácsos becenevet kitalálni senki számára munkahelyi környezetben, kivéve persze, ha azt az alkalmazott magától felajánlja. Ha valakit akarata ellenére becéznek, az rombolhatja a bizalmat és a munkahelyi légkört.

Ha vezetőként képesek vagyunk megjegyezni alkalmazottaink és ügyfeleink nevét, az nemcsak az interakciók során, hanem hosszú távú üzleti kapcsolatok építése során is előnyünkre válik. A nevek használata azt üzeni, hogy az egyének fontosak számunkra, és törődünk velük – ami az üzleti kapcsolatokban alapvető a bizalom kiépítésében. Ez a szemlélet a munkahelyi tisztelet és kapcsolatépítés alapja, amely az üzleti életben nemcsak a csapatdinamika, hanem a pozitív légkör megteremtésében is elengedhetetlen - írja Sharlyn Lauby.

A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos!

- olvassa el a szerző korábbi cikkét!

kép: freepik

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk