A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos!
Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a vezetés között. A HR-esnek objektív és szakmai hozzáállást kell sugároznia, miközben feladata az is, hogy hallja, lássa, értse, mi történik a szervezetben, amihez elengedhetetlen, hogy közvetlen kapcsolatokat alakítson ki. Sharlyn Lauby HR tanácsadó szerint igenis lehetséges úgy meghúzni a határokat, hogy ez sikerüljön.

"Láttam egy bejegyzést a LinkedInen, melyben valaki egy HR-ről szóló táblát tartott a kezében. Feltételezem, hogy valami HR-hez kapcsolódó szolgáltatás reklámja volt, de nagyon megragadta a figyelmemet - valami olyasmi állt rajta, hogy:
„A HR nem a barátod”.
- írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó a HR Bartender blog egyik bejegyzésében.
Valamilyen szinten ez igaz, a HR nem lehet barát - folytatja sorait. Sok szervezetben a HR osztály a munkaerő szemeként és füleként működik. Nekik kellene tudniuk, hogy mit gondolnak és éreznek az alkalmazottak. A vállalatok a HR visszajelzéseit arra használják, hogy megértsék, mit szeretnek a dolgozók a munkájukban, és gyorsan kezeljék a felmerülő problémákat.
Azonban attól, hogy a HR nem barát, még lehet barátságos - hangsúlyozza a szakember. Mivel a HR-től elvárják, hogy tudja, mit gondolnak a dolgozók, jó kapcsolatot kell kialakítania a munkavállalókkal, ami több kényes kérdést is felvet. Nem szerencsés ugyanis a túl közvetlen viszony, mert az is fontos, hogy a HR-nek objektívnek és pártatlannak kell maradnia a szervezet minden szintjén.
Hogyan tudnak tehát a HR-szakemberek barátságosnak tűnni anélkül, hogy átlépnének egy határt? Íme öt megfontolandó jó tanács:
1. Meg kell határozni a HR szerepével kapcsolatos elvárásokat! Bár a HR osztályok hasonló feladatokat látnak el, feltételezhető, hogy minden szervezet egy kicsit másképp tekint a HR szerepére. A HR osztályok jól tennék, ha már a felvételi folyamat és az eligazítás során elmagyaráznák a szerepüket. Segíteni kell a munkavállalóknak megérteni, hogy mit várhatnak el a HR-től, és hogyan használhatják ki leginkább a HR segítségét.
2. Legyen a HR megközelíthető és hiteles! Ellentétben azzal, ahogyan egyes médiumok a HR-eseket ábrázolják, ők is emberek, akik komolyan veszik a munkájukat. Teljesen elfogadható az is ugyanakkor, ha az alkalmazottak a HR lazább, emberi oldalát is megismerik. Ez fontos kulcs ahhoz, hogy a munkavállalók hajlandóak legyenek megnyílni és beszélgetni.
3. Legyen a HR-nek közösségi médiapolitikája! A mai technológia által vezérelt munkahelyeken fontos, hogy legyen egy konkrét elképzelés arról, hogy ki kivel lépjen kapcsolatba, kivel barátkozzon, kit lájkoljon stb. a közösségi médiacsatornákon. Ez nem azonos a vállalati irányelvekkel. Több tényezőt is figyelembe kell venni, például azt, hogy miként lehet kezelni egy fegyelmi eljárást, miközben a felek ismerősök egy közösségi média fórumon. A HR szakembereknek kell eldönteniük, hogy a közösségi médián futó kapcsolatrendszereket hogyan kezeljék.
4. Az előző ponthoz hasonlóan a vállalati eseményekkel kapcsolatban is legyen egy közösen kialakított hozzállás azzal kapcsolatban, hol húzódjanak meg a határok. Legyen szó akár egy délutáni kávézásról a pihenőszobában, akár munka utáni italozásról - a dolgozói összejövetelek kapcsolatokat építhetnek és beszélgetéseket indíthatnak el. Nyilván nagyon jó, ha ezekben a HR is részt vesz. A HR szakembereknek azonban nagyon is tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen egyensúlyt kell tartaniuk a részvétel és a túlzásba vitt vendégeskedés között.
5. Minden feltételezett félreértéssel, felmerülő problémával közvetlenük kell foglalkozni! Gyakran megesik, hogy a munkavállaló félreértelmezi a HR szerepét. Ilyenkor nem szabad késlekedni, se finomkodni. A szembesítés halogatása csak tovább fokozhatja a problémát. Érdemes négyszemközt beszélni erről a munkavállalóval, aki értékelni fogja ezt a tiszteletteljes gesztust.
A HR szakembereknek a szervezet minden szintjén kapcsolatokat kell kialakítaniuk. A kapcsolatkezelés fontos és alapvető HR kompetencia. Sharlyn Lauby azt tanácsolja a HR-eseknek , hogy bátran töltsenek időt a munkatársakkal ennek érdekében, mert igenis lehetséges mindezt úgy tenni, hogy közben a szakmaiságon és az objektivitáson sem esik csorba.
kép: freepik
Így járulhat hozzá a HR-es a vállalat sikeréhez
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még... Teljes cikk
Az elmúlt három évben több mint 100 ezer vendégmunkás érkezett hazánkba, közülük sokan távoli országokból – a Fülöp-Szigetekről,... Teljes cikk
Nincs szervezet szervezeti kultúra nélkül. Hogyan forgatja fel ezt a mesterséges intelligencia térnyerése? Mit tehet egy cég, hogy egyik se falja fel a... Teljes cikk
- Munkahelyi bántalmazás: az abúzus formái, tünetek és megoldások 1 hónapja
- Munkahelyi jóllét: Hogyan kerüljük el az irodai betegségeket és baleseteket? 2 hónapja
- Ezek a legfontosabbak a magyaroknak a jó fizetés mellett a munkahelyen 2 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 3 hónapja
- KÖZÖS ÚTON A MUNKAVÁLLALÓI JÓLLÉTÉRT - interjú Csákics Krisztinával, a VGD Hungary Business Managerével és Drávai Gabriellával, a WTS Klient HR igazgatójával 3 hónapja
- Szörnyű tragédia: munkahelyi balesetben meghalt két ember Debrecenben 3 hónapja
- Hogyan aludjunk el, ha munkahelyi stresszben szenvedünk? 3 hónapja
- Felmérés: van valami, ami a fizetésemelésnél is fontosabb a dolgozóknak 3 hónapja
- Y és Z generáció: A munka az életstílus része 4 hónapja
- Trendforduló? Stabilabbnak érzik állásukat a magyarok 4 hónapja
- Hogyan támogathatjuk a női munkavállalók mentális egészségét és produktivitását? 5 hónapja