A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos!
Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a vezetés között. A HR-esnek objektív és szakmai hozzáállást kell sugároznia, miközben feladata az is, hogy hallja, lássa, értse, mi történik a szervezetben, amihez elengedhetetlen, hogy közvetlen kapcsolatokat alakítson ki. Sharlyn Lauby HR tanácsadó szerint igenis lehetséges úgy meghúzni a határokat, hogy ez sikerüljön.
"Láttam egy bejegyzést a LinkedInen, melyben valaki egy HR-ről szóló táblát tartott a kezében. Feltételezem, hogy valami HR-hez kapcsolódó szolgáltatás reklámja volt, de nagyon megragadta a figyelmemet - valami olyasmi állt rajta, hogy:
„A HR nem a barátod”.
- írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó a HR Bartender blog egyik bejegyzésében.
Valamilyen szinten ez igaz, a HR nem lehet barát - folytatja sorait. Sok szervezetben a HR osztály a munkaerő szemeként és füleként működik. Nekik kellene tudniuk, hogy mit gondolnak és éreznek az alkalmazottak. A vállalatok a HR visszajelzéseit arra használják, hogy megértsék, mit szeretnek a dolgozók a munkájukban, és gyorsan kezeljék a felmerülő problémákat.
Azonban attól, hogy a HR nem barát, még lehet barátságos - hangsúlyozza a szakember. Mivel a HR-től elvárják, hogy tudja, mit gondolnak a dolgozók, jó kapcsolatot kell kialakítania a munkavállalókkal, ami több kényes kérdést is felvet. Nem szerencsés ugyanis a túl közvetlen viszony, mert az is fontos, hogy a HR-nek objektívnek és pártatlannak kell maradnia a szervezet minden szintjén.
Hogyan tudnak tehát a HR-szakemberek barátságosnak tűnni anélkül, hogy átlépnének egy határt? Íme öt megfontolandó jó tanács:
1. Meg kell határozni a HR szerepével kapcsolatos elvárásokat! Bár a HR osztályok hasonló feladatokat látnak el, feltételezhető, hogy minden szervezet egy kicsit másképp tekint a HR szerepére. A HR osztályok jól tennék, ha már a felvételi folyamat és az eligazítás során elmagyaráznák a szerepüket. Segíteni kell a munkavállalóknak megérteni, hogy mit várhatnak el a HR-től, és hogyan használhatják ki leginkább a HR segítségét.
2. Legyen a HR megközelíthető és hiteles! Ellentétben azzal, ahogyan egyes médiumok a HR-eseket ábrázolják, ők is emberek, akik komolyan veszik a munkájukat. Teljesen elfogadható az is ugyanakkor, ha az alkalmazottak a HR lazább, emberi oldalát is megismerik. Ez fontos kulcs ahhoz, hogy a munkavállalók hajlandóak legyenek megnyílni és beszélgetni.
3. Legyen a HR-nek közösségi médiapolitikája! A mai technológia által vezérelt munkahelyeken fontos, hogy legyen egy konkrét elképzelés arról, hogy ki kivel lépjen kapcsolatba, kivel barátkozzon, kit lájkoljon stb. a közösségi médiacsatornákon. Ez nem azonos a vállalati irányelvekkel. Több tényezőt is figyelembe kell venni, például azt, hogy miként lehet kezelni egy fegyelmi eljárást, miközben a felek ismerősök egy közösségi média fórumon. A HR szakembereknek kell eldönteniük, hogy a közösségi médián futó kapcsolatrendszereket hogyan kezeljék.
4. Az előző ponthoz hasonlóan a vállalati eseményekkel kapcsolatban is legyen egy közösen kialakított hozzállás azzal kapcsolatban, hol húzódjanak meg a határok. Legyen szó akár egy délutáni kávézásról a pihenőszobában, akár munka utáni italozásról - a dolgozói összejövetelek kapcsolatokat építhetnek és beszélgetéseket indíthatnak el. Nyilván nagyon jó, ha ezekben a HR is részt vesz. A HR szakembereknek azonban nagyon is tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen egyensúlyt kell tartaniuk a részvétel és a túlzásba vitt vendégeskedés között.
5. Minden feltételezett félreértéssel, felmerülő problémával közvetlenük kell foglalkozni! Gyakran megesik, hogy a munkavállaló félreértelmezi a HR szerepét. Ilyenkor nem szabad késlekedni, se finomkodni. A szembesítés halogatása csak tovább fokozhatja a problémát. Érdemes négyszemközt beszélni erről a munkavállalóval, aki értékelni fogja ezt a tiszteletteljes gesztust.
A HR szakembereknek a szervezet minden szintjén kapcsolatokat kell kialakítaniuk. A kapcsolatkezelés fontos és alapvető HR kompetencia. Sharlyn Lauby azt tanácsolja a HR-eseknek , hogy bátran töltsenek időt a munkatársakkal ennek érdekében, mert igenis lehetséges mindezt úgy tenni, hogy közben a szakmaiságon és az objektivitáson sem esik csorba.
kép: freepik
Így járulhat hozzá a HR-es a vállalat sikeréhez
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A fenti mondat Orbán Gábortól, a Richter Gedeon CEO-jától származik, aki a Mathias Corvinus Collegium vezetői konferenciáján beszélt Csányi Attila... Teljes cikk
Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk
Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk
- Cukorbetegek munkahelyi jólléte – egészségtámogató tanácsok 3 hete
- Mennyiség helyett minőség - Ezek a jó állás titkai az amerikai munkavállalók szerint 1 hónapja
- Több jel is arra mutat, hogy egyre több a munkahelyi zaklatás 1 hónapja
- Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket 1 hónapja
- Elhunyt az egyik dolgozó, aki az ajkai erőműbalesetben sérült meg 1 hónapja
- Túl sokan betegednek bele a munkába – a szakértők szerint itt a határ 1 hónapja
- Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában 1 hónapja
- Nincsenek nők és kisebbségek, csak fehér férfiak - ilyen lenne a munka világa? 2 hónapja
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 2 hónapja
- Munkahelyi balesetek jogi kezelése a HR szemszögéből 2 hónapja
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja