kapubanner for mobile
Megjelent: 10 hónapja

A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos!

Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a vezetés között. A HR-esnek objektív és szakmai hozzáállást kell sugároznia, miközben feladata az is, hogy hallja, lássa, értse, mi történik a szervezetben, amihez elengedhetetlen, hogy közvetlen kapcsolatokat alakítson ki. Sharlyn Lauby HR tanácsadó szerint igenis lehetséges úgy meghúzni a határokat, hogy ez sikerüljön.

A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos-

"Láttam egy bejegyzést a LinkedInen, melyben valaki egy HR-ről szóló táblát tartott a kezében. Feltételezem, hogy valami HR-hez kapcsolódó szolgáltatás reklámja volt, de nagyon megragadta a figyelmemet - valami olyasmi állt rajta, hogy: 

„A HR nem a barátod”. 

- írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó a HR Bartender blog egyik bejegyzésében

Valamilyen szinten ez igaz, a HR nem lehet barát - folytatja sorait. Sok szervezetben a HR osztály a munkaerő szemeként és füleként működik. Nekik kellene tudniuk, hogy mit gondolnak és éreznek az alkalmazottak. A vállalatok a HR visszajelzéseit arra használják, hogy megértsék, mit szeretnek a dolgozók a munkájukban, és gyorsan kezeljék a felmerülő problémákat. 

Azonban attól, hogy a HR nem barát, még lehet barátságos - hangsúlyozza a szakember. Mivel a HR-től elvárják, hogy tudja, mit gondolnak a dolgozók, jó kapcsolatot kell kialakítania a munkavállalókkal, ami több kényes kérdést is felvet. Nem szerencsés ugyanis a túl közvetlen viszony, mert az is fontos, hogy a HR-nek objektívnek és pártatlannak kell maradnia a szervezet minden szintjén.

Hogyan tudnak tehát a HR-szakemberek barátságosnak tűnni anélkül, hogy átlépnének egy határt? Íme öt megfontolandó jó tanács:

1. Meg kell határozni a HR szerepével kapcsolatos elvárásokat! Bár a HR osztályok hasonló feladatokat látnak el, feltételezhető, hogy minden szervezet egy kicsit másképp tekint a HR szerepére. A HR osztályok jól tennék, ha már a felvételi folyamat és az eligazítás során elmagyaráznák a szerepüket. Segíteni kell a munkavállalóknak megérteni, hogy mit várhatnak el a HR-től, és hogyan használhatják ki leginkább a HR segítségét.

2. Legyen a HR megközelíthető és hiteles! Ellentétben azzal, ahogyan egyes médiumok a HR-eseket ábrázolják, ők is emberek, akik komolyan veszik a munkájukat. Teljesen elfogadható az is ugyanakkor, ha az alkalmazottak a HR lazább, emberi oldalát is megismerik. Ez fontos kulcs ahhoz, hogy a munkavállalók hajlandóak legyenek megnyílni és beszélgetni. 

3. Legyen a HR-nek közösségi médiapolitikája! A mai technológia által vezérelt munkahelyeken fontos, hogy legyen egy konkrét elképzelés arról, hogy ki kivel lépjen kapcsolatba, kivel barátkozzon, kit lájkoljon stb. a közösségi médiacsatornákon. Ez nem azonos a vállalati irányelvekkel. Több tényezőt is figyelembe kell venni, például azt, hogy miként lehet kezelni egy fegyelmi eljárást, miközben a felek ismerősök egy közösségi média fórumon. A HR szakembereknek kell eldönteniük, hogy a közösségi médián futó kapcsolatrendszereket hogyan kezeljék.

4. Az előző ponthoz hasonlóan a vállalati eseményekkel kapcsolatban is legyen egy közösen kialakított hozzállás azzal kapcsolatban, hol húzódjanak meg a határok. Legyen szó akár egy délutáni kávézásról a pihenőszobában, akár munka utáni italozásról - a dolgozói összejövetelek kapcsolatokat építhetnek és beszélgetéseket indíthatnak el. Nyilván nagyon jó, ha ezekben a HR is részt vesz. A HR szakembereknek azonban nagyon is tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen egyensúlyt kell tartaniuk a részvétel és a túlzásba vitt vendégeskedés között. 

5. Minden feltételezett félreértéssel, felmerülő problémával közvetlenük kell foglalkozni! Gyakran megesik, hogy a munkavállaló félreértelmezi a HR szerepét. Ilyenkor nem szabad késlekedni, se finomkodni. A szembesítés halogatása csak tovább fokozhatja a problémát. Érdemes négyszemközt beszélni erről a munkavállalóval, aki értékelni fogja ezt a tiszteletteljes gesztust. 

A HR szakembereknek a szervezet minden szintjén kapcsolatokat kell kialakítaniuk. A kapcsolatkezelés fontos és alapvető HR kompetencia. Sharlyn Lauby azt tanácsolja a HR-eseknek , hogy bátran töltsenek időt a munkatársakkal ennek érdekében, mert igenis lehetséges mindezt úgy tenni, hogy közben a szakmaiságon és az objektivitáson sem esik csorba. 

kép: freepik

Így járulhat hozzá a HR-es a vállalat sikeréhez

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk

A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít

Mi teszi a munkát valóban értelmessé? Miért hajlandók sokan akár a fizetésük egy részéről is lemondani, ha cserébe értelmet találnak abban, amit... Teljes cikk