kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Öt fontos szempont elbocsátások idején

A gazdasági visszaesés próbára teszi a cégeket és szervezeteket. Egyszerre kell csökkenteniük a dolgozói létszámot, és megvédeni értékes emberi erőforrásaikat. Az Egyesült Államok-beli Human Capital Institute és a Taleo Research kutatása során 345 amerikai vállalatvezetőt, HR-munkatársat, a tehetséggondozással foglalkozó szakembert faggattak kérdőívvel és interjúkon. Elgondolkodtató válaszok születtek arról, miképp tudnak a cégek a két fenti szempont között egyensúlyozni.

A HR.BLR hírportál cikke szerint a kutatásban résztvevőket először arról kérdezték, hogy milyen szempontok alapján döntik el, mely munkahelyeket szüntetnek meg, ha a cégnél elkerülhetetlenné válnak a leépítések. A válaszadók 56 százaléka szerint a döntést meg kell előznie a legfontosabb, az üzletmenet szempontjából nélkülözhetetlen beosztások beazonosításának. Az elbocsátásokat pedig csak ezen a körön kívül szabad elrendelni. A szakemberek 35 százaléka tartotta fontosnak, hogy személyre szabott, pontos és naprakész teljesítményelemzéssel, az egyes dolgozók munkájának mérlegre tételével kell dönteni, ki marad, és ki távozik a cégtől.

Csaknem ugyanennyien, 34 százalék válaszolta, hogy a nem-hagyományos konstrukcióban alkalmazottaktól (részmunkaidősök, kölcsönzött állomány, határozott idejű szerződéssel dolgozók) kell először búcsút venni.

Az öt teendő a tanulmány szerint:

1. Azonosítsa azokat a munkaköröket, amelyek nélkülözhetetlenek a profitképes üzletmenethez. Ne csak a dolgozó személy, de az állás fontosságát is vizsgálja meg a szervezet szempontjából. Néha jobb egyes területeket teljesen felszámolni, mint széles körben bizonyos százalékot leépíteni.

2. Vegye számba azokat a kompetenciákat, melyek üzleti céljai eléréséhez szükségesek. Tartsa meg a legjobban teljesítőket a kulcsfontosságú pozíciókban. Gondolja át, ki ad hozzá értéket a vállalathoz vagy szervezethez, és kit volna nehéz pótolni.

3. Gondoljon a leépítések utáni időkre, és védje a márkanevet (a brandet). A szakértők szerint minden leépítésekre kényszerülő vállalatnál fel kell tenni a kérdést: hogyan akarjuk kommunikálni az elbocsátások célját, eredményét? A cég ilyenkor folytatott kommunikációja befolyásolja a márkaértéket, és hosszú távon is érinti a szervezet imázsát.

4. Folyamatosan tájékoztassa a dolgozókat. A lehető leggyorsabban informálja az alkalmazottakat, tegyen hozzáférhetővé minden fontos hírt időben és egyértelműen. Ne a folyosói pletykákból kelljen tájékozódniuk az alkalmazottaknak.

5. Figyeljen a "túlélőkre". Az állásukban maradóknak gyakran van bűntudata, amiért ők maradhattak, miközben kollégáiknak mennie kellett. Magabiztosságuk visszaállítása fontos feladat, ezért azt kell sugallni nekik, hogy munkájuk létfontosságú a vállalat jövője szempontjából. Így ők is könnyebben tudnak előretekinteni, és a lehető leggyorsabban visszatérnek a produktív munkához.

Humán Rent Press
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk