kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Öt fontos szempont elbocsátások idején

A gazdasági visszaesés próbára teszi a cégeket és szervezeteket. Egyszerre kell csökkenteniük a dolgozói létszámot, és megvédeni értékes emberi erőforrásaikat. Az Egyesült Államok-beli Human Capital Institute és a Taleo Research kutatása során 345 amerikai vállalatvezetőt, HR-munkatársat, a tehetséggondozással foglalkozó szakembert faggattak kérdőívvel és interjúkon. Elgondolkodtató válaszok születtek arról, miképp tudnak a cégek a két fenti szempont között egyensúlyozni.

A HR.BLR hírportál cikke szerint a kutatásban résztvevőket először arról kérdezték, hogy milyen szempontok alapján döntik el, mely munkahelyeket szüntetnek meg, ha a cégnél elkerülhetetlenné válnak a leépítések. A válaszadók 56 százaléka szerint a döntést meg kell előznie a legfontosabb, az üzletmenet szempontjából nélkülözhetetlen beosztások beazonosításának. Az elbocsátásokat pedig csak ezen a körön kívül szabad elrendelni. A szakemberek 35 százaléka tartotta fontosnak, hogy személyre szabott, pontos és naprakész teljesítményelemzéssel, az egyes dolgozók munkájának mérlegre tételével kell dönteni, ki marad, és ki távozik a cégtől.

Csaknem ugyanennyien, 34 százalék válaszolta, hogy a nem-hagyományos konstrukcióban alkalmazottaktól (részmunkaidősök, kölcsönzött állomány, határozott idejű szerződéssel dolgozók) kell először búcsút venni.

Az öt teendő a tanulmány szerint:

1. Azonosítsa azokat a munkaköröket, amelyek nélkülözhetetlenek a profitképes üzletmenethez. Ne csak a dolgozó személy, de az állás fontosságát is vizsgálja meg a szervezet szempontjából. Néha jobb egyes területeket teljesen felszámolni, mint széles körben bizonyos százalékot leépíteni.

2. Vegye számba azokat a kompetenciákat, melyek üzleti céljai eléréséhez szükségesek. Tartsa meg a legjobban teljesítőket a kulcsfontosságú pozíciókban. Gondolja át, ki ad hozzá értéket a vállalathoz vagy szervezethez, és kit volna nehéz pótolni.

3. Gondoljon a leépítések utáni időkre, és védje a márkanevet (a brandet). A szakértők szerint minden leépítésekre kényszerülő vállalatnál fel kell tenni a kérdést: hogyan akarjuk kommunikálni az elbocsátások célját, eredményét? A cég ilyenkor folytatott kommunikációja befolyásolja a márkaértéket, és hosszú távon is érinti a szervezet imázsát.

4. Folyamatosan tájékoztassa a dolgozókat. A lehető leggyorsabban informálja az alkalmazottakat, tegyen hozzáférhetővé minden fontos hírt időben és egyértelműen. Ne a folyosói pletykákból kelljen tájékozódniuk az alkalmazottaknak.

5. Figyeljen a "túlélőkre". Az állásukban maradóknak gyakran van bűntudata, amiért ők maradhattak, miközben kollégáiknak mennie kellett. Magabiztosságuk visszaállítása fontos feladat, ezért azt kell sugallni nekik, hogy munkájuk létfontosságú a vállalat jövője szempontjából. Így ők is könnyebben tudnak előretekinteni, és a lehető leggyorsabban visszatérnek a produktív munkához.

Humán Rent Press
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el?

Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk

Új trend a bosszúfelmondás: amikor revansot vesz a dolgozó

Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk

Így segíti a magyar kormány az elbocsátott dolgozókat

A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk