kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Problémák megoldása a vezető szemszögéből

Azt hiszem sok vezető sóhajt most fel, amikor ezeket a sorokat olvassa. Mert az szinte bizonyos, hogy nem kevesen vannak a vezetők között, akik úgy érzik, napjaik mással sem telnek, mint a lépten-nyomon eléjük kerülő problémák megoldásával. Szinte már úgy tűnhet számukra, vezetői működésük tulajdonképpen újabb és újabb problémák forrása, hiszen, amint egyet megoldanak, kettő terem a helyébe...

Cikkünkben körüljárjuk, a probléma, mint jelenség mibenlétét és egy olyan modellt ajánlunk olvasóink figyelmébe, amely öt egyszerű lépésből áll, és nagymértékben elősegíti az eredményes problémastrukturálást és megoldást.

Mi is az a probléma?

Problémáról akkor beszélünk, ha úgy találjuk, hogy egy adott dolog jelenlegi állapota és azon állapot között, amelyet kívánatosnak tartunk, eltérést tapasztalunk. Például a jelenlegi állapot szerint az üzemben az egyik gyártósornál reggel öt munkatárs vette fel a munkát, ám ideális esetben nyolc embernek kellene azon a soron egy műszakban dolgoznia ahhoz, hogy a heti tervet teljesíteni tudják.

Ekkor két dolgot tehetünk: Az észlelt jelenlegi állapotot a kívánatosnak észlelt állapottá alakítjuk, azaz átcsoportosítunk embereket egy másik gyártósorról ide, hogy itt nyolcan legyenek és legyártsák a heti tervnek megfelelő termékmennyiséget, vagy a kívánatosnak észlelt állapotot alakítjuk az észlelt jelen idejű állapottá, azaz csökkentjük a heti tervet olyan mértékben, hogy azt öt ember is teljesíteni tudja. Hogy mikor melyik eljárást alkalmazzuk, az az adott helyzet sajátosságaitól nagymértékben függ. Például a fenti példában influenzajárvány esetén célszerűbbnek tűnhet a heti tervet csökkenteni, hiszen tömeges, több napon át tartó hiányzásra kell felkészülni, míg ha egy fontos ügyfél miatt nem késhet a rendelés kiszállítása, akár még munkaerő-kölcsönző cégtől is érdemes lehet átmenetileg embereket kérni, hogy a kívánatos célállapotot mindenképpen elérjük.

A problémák típusai

Ha a problémákat a megoldásukhoz szükséges döntések szempontjából akarjuk típusokba akarjuk sorolni, akkor jól és rosszul strukturált döntési helyzeteket különböztetünk meg.

A jól strukturált döntési helyzetekhez tartozó problémák esetében a kívánatos állapotot jellemző cél egyértelműen definiálható, és általában a cél eléréséhez vezető utak is ismertek, "csupán" a közülük való választás kérdéses. A problémát a "mit" helyett inkább a "hogyan" kérdése jellemzi. A fent bemutatott probléma is ebbe a kategóriába tartozik.

A rosszul strukturált döntés helyzetekben a probléma meghatározásakor a döntéshozónak feltételezésekkel kell élnie, ítéletet kell alkotnia, értékelnie kell a helyzetet.
Ezek a döntések nemritkán fontosak, nem rutinjellegűek és támogatásukhoz sok esetben nem állnak rendelkezésre egyértelműen hatásos technikák. Ilyen problémák esetén a kívánatos célállapot sokszor csak több, egymásnak ellentmondó (rész)céllal írható le. Mivel nem mindig egyértelmű, hogy "mit" is akarunk igazándiból elérni, ezért nehéz megtalálni a megoldás "hogyanját". Ilyen problémák általában akkor jelentkeznek, ha a peremfeltételek folyamatosan változhatnak. Az ilyen típusú problémák megoldása gyakran kreativitást igényel, a váratlan megoldási javaslatok hasznossága sok esetben nem igazolható vagy cáfolható teljes mértékben a formális logika alkalmazásával.

Ugyanakkor minden problémahelyzet esetén hasznos lehet az alábbi öt lépésből álló problémamegoldási módszertan alkalmazása, amelynek kiemelt előnye, hogy munkatársainknak is megtanítható, azzal a feléjük irányuló kéréssel, hogy csak ezen lépések önálló megtétele után jelentkező esetleges elakadásuk esetén forduljanak hozzánk. Így remélhetőleg elérhető lesz az számunkra, hogy csak azok a valóban komplex és nehezen strukturálható döntési helyzetek maradjanak ránk, amelyek rendezése valóban vezetői közreműködést igényel.

A problémamegoldás lépései:
1.) A kiinduló helyzet tisztázása
Mi a témával kapcsolatos mostani álláspontja? Kik a probléma résztvevői? Melyek a problémához tartozó legfőbb összefüggések?

2.) A probléma részletes bemutatása
Mi az ami Önt személyesen zavarja ebben a helyzetben? (Mi a probléma az Ön számára?) Mi az amin változtatni szeretne és miért? Ön szerint milyen okok vezettek a probléma kialakulásához?

3.) Célra fókuszálás
Hogyan néz ki a kívánatos célállapot? Mi történik majd másképpen a jövőben, ha a probléma megoldódik? Keressünk három alternatív megoldási lehetőséget! Hogyan választunk közülük?

4.) A probléma megoldását akadályozó tényezők
Mi az, ami meggátolja a kívánatos célállapot elérését Ön szerint? Amikor eddig próbálkozott a megoldással, milyen akadályokkal találta magát szemben? Elvben mi szólhat az egyes megoldási javaslatok megvalósítása ellen? Hogyan lehet az egyes akadályokat elhárítani, az emberek részéről felmerülő esetleges ellenállást kezelni?

5.) Az eddigi megoldási kísérletek számbavétele
Mit tett eddig a probléma megoldása érdekében? Milyen eredménnyel jártak a próbálkozásai? Ön szerint hol lehet a hiba a problémamegoldási folyamatban? Milyen támogatást, erőforrást igényel a probléma eredményes megoldásához?


Reményeink szerint ezen lépések számbavétele jelentős segítséget nyújt a problémahelyzetek strukturálásához és a megoldási folyamat során felmerülő akadályozó tényezők semlegesítéséhez. Ha a megoldási folyamat mégsem lenne egyből sikeres, a vezető elé már úgy kerül a probléma, hogy az elakadás helye és részben okai is beazonosításra kerültek, ami előkészíti a további lépéseket.

Sok sikert kívánok a fenti modell gyakorlati kipróbálásához!


Kovács Titusz
Szervezetfejlesztési Tanácsadó

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek