kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 14 éve

Sok vállalatnál nem tudják, mit csinál a HR osztály

Még mindig nincsen respektje a HR-nek a vállalaton belül és adminisztratív-operatív feladatokat ellátó területként tekintenek rá - véli Kobolák Gábor, az AAM Consulting vezető tanácsadója, aki megnyerte azt a wellness-hétvégét, amelyet a Költséghatékony HR kutatás kitöltői között sorsoltunk ki.

images

Kobolák Gábor
Mint arról hírt adtunk, a HR Portal a Garda Consulting Kft.-vel és a Szinapszis Kft.-vel karöltve felmérte, hogyan változtak a szervezeteknél a HR költségek a válság hatására. A kutatás eredményeit május 19-én, workshopunkon ismertettük, ahol a felmérés kitöltői között kisorsoltunk egy wellness-hétvégét. A nyertest, Kobolák Gábort, az AAM Consulting vezető tanácsadóját a kutatási eredményekről kérdeztük.

- Kutatásunk rávilágított egy problémakörre: a cégek egyharmadának nincs HR költségkerete, ahol viszont van, ott 6,5 százalékkal csökkent a személyzeti kiadásokra fordított összeg. Meglepődött ezen az adaton?

- Tény, hogy a válságra sok vállalat drasztikus költségcsökkentéssel reagált, és ennek a HR esett áldozatul, sok szervezetnél éppen ettől a területtől vonták meg az egyik legnagyobb összeget. Ezek a kutatási eredmények egyébként azért nem meglepőek számomra, mert a HR-nek sok helyen - főként a kkv-szektorban - nincsen akkora elismertsége, cégen belüli megbecsültsége, mint amekkorát kiérdemelne: nincs beleszólása a stratégiai kérdésekbe és még mindig adminisztratív-operatív feladatokat ellátó területként tekintenek rá. Egyetértek azokkal, akik szerint még tudatosabbnak kell lennie a HR-nek és meg kell találnia azokat az eszközöket, amelyekkel bebizonyíthatja, hol térül meg a befektetés, mi múlik a humán erőforráson.

- Az AAM Consultingnál van HR büdzsé?

- Mivel cégünknél közel 200 munkavállaló ügyes-bajos dolgait kell napi szinten intézni, természetesen van külön HR terület, önálló költségkerettel.

- Változott ez a költségkeret a válság kitörése óta?

- A gazdasági realitások természetesen minket sem kerülnek el, így a cég megpróbálja a belső erőforrásokat aszerint átcsoportosítani, hogy az a még hatékonyabb működést segítse elő. Elsődleges célunk, hogy kollégákat ne kelljen elküldeni, így természetesen máshol próbáljuk meg racionalizálni a kiadásainkat. A HR költségkeretét, más belső területek büdzséjéhez hasonlóan, nem hagyta érintetlenül a "válságköltségvetés", ami elsősorban a céges rendezvények, közös megmozdulások visszafogásával járt. Szerencsére úgy érzékeljük, lassan már elkezdhetünk visszaállni a megszokott működési módunkra.

- A kutatásból az is kiviláglik, hogy a cégek 2009-ben a legtöbbet a rendezvényeken spóroltak, második helyen a bérköltség áll. De sokan vágták meg a képzések, fejlesztések költségeit is, miközben ha lenne rá keret, éppen ezt a területet fejlesztenék leginkább. Nem ellentmondásos ez? Mit tapasztal?

- Valóban ez a kettősség jellemzi a helyzetet. Sok vállalatnál az azonnali költségcsökkentés érdekében elsőként a fejlesztés keretét fagyasztották be, hamarosan azonban fordulat várható a képzési piacon. Hiszen egy vállalat nem lehet versenyképes tehetségek, felkészült dolgozók nélkül. És talán a HR elismertsége is megnő egy-két éven belül. Az AAM az előre tervezett képzéseket igyekezett a teljesség igényével megtartani, egyetértés volt a cégvezetésben, hogy a képzéseken nem szabad spórolni: ez ugyanis a befektetés a szakmai jövőnkbe. Azt azonban el kell ismerni, hogy új képzéseket nem lehetett már beleilleszteni a büdzsébe, tavaly tényleg csak az előre elhatározott, leszerződött képzésekre került sor. Idén talán már itt is bővül a mozgástér.

- Mely terület fejlesztése várható a közeljövőben az AAM Consultingnál a szervezeti hatékonyság érdekében?

- Elvégeztünk egy átfogó megújítást az értékelési és a teljesítmény-értékelési rendszerünkben, ami - meggyőződésünk szerint - alapjaiban lesz kedvező hatással a hatékonyságunkra. Ugyancsak megújítottuk a felvételi folyamatunkat, és megkönnyebbülés mindenki számára, hogy újra el is kezdhetjük használni, vagyis átmeneti "kényszerszünet" után ismét elkezdheti a HR a felvételiztetést, toborzást.

- Mit gondol, hogyan maradhatnak a HR funkciók és a cég továbbra is hatékonyak a költségcsökkentés ellenére úgy, hogy közben a dolgozói elégedettségen se essen csorba?

- A válságnak annyi előnye talán van, hogy arra készteti a beszállítókat, hogy rendre új ajánlatokkal keressenek meg bennünket. Ezeket a bemutatkozó programokat, teszt szolgáltatásokat igénybe szoktuk venni, mert egyrészt így új beszállítókat ismerhetünk meg, másrészt a kollégák is több szolgáltatást vehetnek igénybe. Ugyancsak a dolgozói elégedettség fenntartását próbáljuk elősegíteni azzal, hogy a nagy és költséges céges rendezvények helyett kisebb csoportos rendezvényeket tartunk, amelyek költséghatékonyságuk mellett is segítik a csapatépítést. Igyekszünk mindenféle CSR programot is beindítani, támogatni. Az önkéntességen alapuló társadalmi felelősségvállalás jó közösségépítő funkciókkal rendelkezik.

- Ha már hatékonyság és dolgozói elégedettség, szeretnék gratulálni a nyereményéhez. Örül a wellnes-hétvégének, melyet másodmagával tölthet el a siófoki Hotel Yacht Clubban?

- Úgy tervezem, hogy augusztus környékén élek a lehetőséggel és lazítok egy kicsit. Mit tagadjam? Rám fér ez a kis pihenés, és az sem utolsó dolog, hogy ajándékként pottyant az ölembe.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk