Speciális közép-, és felsővezető-képzés a Tesco-nál
A Tesco évente 3000 munkahelyet teremt, jelenlegi alkalmazottainak száma közel 15.000 fő. Zachar Ágnest a cég kiskereskedelmi személyzeti igazgatóját speciális áruházi középvezető-, és áruház-igazgatói képzésükről kérdeztük. Példa nélküli utánpótlásprogram 8 hónap alatt!
-Cégük a magyar piacon még ritkának számító speciális áruházi középvezető-, és áruház-igazgatói képzésekkel fejleszti utánpótlás-bázisát a jövőbeni fejlődés és piaci terjeszkedés érdekében. Mikor és miért döntöttek a programok elindítása mellett? Mióta alkalmazzák ezeket a céges utánpótlásképzéseket Magyarországon?
- A középvezetői képzési rendszer már a kezdetek óta működik a Tesco magyarországi leányvállalatánál, annak idején 1997-ben én magam is ezen a programon keresztül ismertem meg a Tesco-s áruházi működést és fejlődtem áruházi személyzeti vezetővé. A középvezetői képzési-fejlesztési programunk megújításán dolgozunk jelenleg, ugyanis eddig csak az áruházainkban képeztük az embereinket, akik egy-egy felkészítő mentor mellett sajátították el mind az elméleti, mind a gyakorlati szakmai ismereteket, valamint vezetői készségeket. A tavalyi évben létrehoztuk a szakoktatói munkakört, a szakoktatóink feladata egy-egy szakterület elméleti és gyakorlati ismereteinek átadása a felkészülő vezetőink számára, a felkészülésük nyomon követése és a felkészülési időszak végén a felkészültségük értékelése. A jövő vezetői tehát a szakoktatók felügyelete mellett készülnek fel és adnak számot tudásukról időről időre, az áruházak pedig a gyakorlati helyszínt biztosítják.
Áruház-igazgatóink képzése a tavalyi évben újult meg, korábban az ő esetükben is csak az áruházon belüli, mentor
- Pontosan milyen programjaik vannak és ezek miben különböznek egymástól?
- A középvezetői képzésben 3 kis mértékben eltérő programunk működik egymás mellett. Ezek céljukat és a felkészítés módját tekintve azonosak - az előbb említett elméleti-gyakorlati oktatásra gondolok itt, illetve arra, hogy mindhárom program esetében ugyanaz a megcélzott középvezetői munkakör -, amiben eltérnek egymástól, az a célközönség tapasztalata és szakmai felkészültsége. Az EuroExcel program célcsoportja a kevés vagy minimális tapasztalattal rendelkező frissdiplomások, a Choice programot szakmai és vezetői tapasztalattal rendelkezők számára hirdetjük meg, a harmadik programunk a belső fejlődőinknek szól, ennek Siker program a neve. Mindhárom programunk többéves múltra tekint vissza. A programidők eltérnek egyrészt a szakterületek specialitásai, másrészt a programban részt vevők tapasztalatai miatt, így a legrövidebb programunk a Siker, a leghosszabb az Excel program.
Az áruház-igazgatói képzési programunkat a tavalyi év óta immár ötödik alkalommal indítottuk el. Ennek hossza egyénre szabott, lehet akár 6-12 hónapos is.
-Milyen kvalitásokat követelnek meg az áruházi középvezetői képzésre jelentkezőktől és mik a tapasztalataik, elsősorban a fiatalabb, vagy az idősebb korosztály felel meg az előírtaknak és elvártaknak?
- A szakmai tudás és tapasztalat tekintetében elsősorban kiskereskedelmi, élelmiszer-ipari, esetleg beszállítói tapasztalatot, a vezetői készségek esetében pedig belső hajtóerőt, dinamizmust, rugalmasságot, gyors gondolkodást és gyors döntéshozatalt, csapatépítési és vezetési készségeket, elemző tudást, és jó kommunikációs készségeket keresünk a jelentkezőkben. A sikeres pályázók között egyaránt vannak a fiatalabb és idősebb korosztályból valók is, az Excel programra a fiatalok, a Choice és Siker programra pedig mindenféle korosztály tagjai jelentkeznek és kerülnek felvételre. Nálunk nem probléma a kor, hiszen az tapasztalattal, tudással és érettséggel párosul, sem a fiatalság, hiszen a hiányzó tapasztalat megszerzését a felkészülési időszak alatt biztosítjuk.
-Milyen elvárásaik vannak az áruházigazgató-képzésükre pályázókkal szemben?
- Az áruház-igazgatói programot olyan 5-8 év kereskedelmi és minimum 3 év vezetői tapasztalattal rendelkezők számára hoztuk létre, akik szeretnének a Tesco kiskereskedelmi környezetében fejlődni. A résztvevőknek területi mobilitást kell vállalniuk. A program hossza egyénre szabott és teljesítménytől függően alakul, általában 6-12 hónap közötti hosszúságú. A résztvevők különböző tanulási lehetőségekhez jutnak készségeik fejlesztésére és rendszeres elméleti és gyakorlati oktatásokon vesznek részt. Mindezeken túl egy adott áruház áruház-igazgatója mellett készülnek fel jövőbeni feladatukra, így lehetőségük van kérdéseket feltenni, a megszerzett elméleti tudást a gyakorlatban is alkalmazni és elsajátítani a szakmai fogásokat, a mindennapi rutinfeladatokat is.
-Milyen speciális modulokat tartalmaz ez a felsővezetői képzés? Minek kell megfelelni a képzés során és milyen speciális ismeretek elsajátításában adnak segítséget a jövőbeni áruházigazgatóknak?
- A modulok összességében 16 szakmai témát ölelnek fel, amelyek az áruház teljes működését lefedik, mint pl. pékség működés, készletgazdálkodás, biztonsági szabályok - stb., hogy csak egy párat említsek a sok közül. A szakmai ismeretek mellett a vezetői készségek fejlesztése is részét képezi a programnak, mely során olyan alapvető készségeket, folyamatokat ismernek meg, mint a
- Hogyan szűrik ki a legjobb kvalitású jelentkezőket?
- Minden programunkra több körös kiválasztási folyamaton keresztül lehet bekerülni, melynek részét képezi strukturált interjú, a középvezetők esetében AC. A kiválasztók a Tesco adott munkakörében aktívan tevékenykedő szakemberek, akik többéves tapasztalattal rendelkeznek a kiválasztás terén.
-Említette, hogy mindegyik speciális képzési formát kifejezetten területi mobilitáshoz kötnek. Mit takar ez? Miért hasznos és miért szükséges ennek kikötése?
- A területi mobilitás kikötése azért fontos számunkra, mert amikor egy-egy középvezető vagy áruház-igazgató jelöltet felveszünk, még nem tudjuk, hogy abban az időpontban, amikorra ő felkészül, éppen hol lesz egy-egy üres középvezetői vagy áruház-igazgatói munkakör, hiszen ez lehet akár egy már működő, akár egy nyitó áruházban is. A területi mobilitás nekünk rugalmasságot ad, a jelentkezőknek pedig több lehetőséget. Mi tiszteletben tartjuk a mobilitási határokat, ezért is helyezünk nagy hangsúlyt arra, hogy ezzel már a legelején tisztában legyünk, amikor a tréning áruházról döntünk. Számtalan példát láttam azonban arra is, hogy a lehetőségek ismeretében vagy akár személyes körülményekben történt változás eredményeként az emberek mobilitása kibővült.
- Eddig mekkora sikerrel futottak ezek a képzések? Miért ajánlaná más cégeknek is a hasonló képzési modulok elindítását a saját vállalat keretein belül?
- Speciális képzéseink kapcsán nem tudnék csak egy kirívó pályafutást megjelölni, hiszen minden középvezetőnk és áruház-igazgatónk valamelyik képzési programunk teljesítése révén került a pozíciójába. Hirtelen Fekete Annamária, az egyik fiatal budapesti áruház-igazgatónőnk jut eszembe, aki 1999-ben a pécsi áruházban kezdett pizza pultosként és azokon a lépcsőkön végigmenve, amelyekről eddig szó volt, most az egyik áruházunkat vezeti. Azért az ő neve jutott eszembe, mert tagja volt annak a kis csapatnak, akik elsőként vettek részt a tavaly indított újfajta áruház-igazgatói képzésben. Rajta kívül még számtalan más áruház-igazgatónk és középvezetőnk nevét is említhetném, az áruház-igazgatóink zöme belső fejlesztésű, amire nagyon büszke vagyok.
Összefoglalva azonban: a saját vállalat keretein belül történő képzés szükségességét az iskolarendszerű képzés hiánya indokolja, ezt vagyunk kénytelenek saját erőből pótolni. Hozzánk hasonlóan a versenytársaink is maguk képzik-fejlesztik az embereiket. A kiskereskedelmi iparágban emiatt folyamatosan jelen van az egymás embereinek levadászása, hiszen a képzésre fordított időt, energiákat és pénzt mindenki igyekszik megspórolni magának. Természetesen nagy előnyt jelent a külső képzésekkel összehasonlítva az, hogy a saját képzési programokon keresztül biztosítani tudjuk, hogy azt és úgy tanulják meg a jövő vezetői, amire és ahogyan nekünk szükségünk van, a változásokat folyamatosan nyomon követve mindig a legaktuálisabb információkkal és tudással rendelkezzenek.
A Tesco speciális képzései révén "belső karrierépítést, gyors szakmai fejlődést, a képességek maximális kiterjesztését és fejlesztését" biztosítja alkalmazottai számára. Ahhoz pedig nem fér kétség, hogy a jelenlegi mintegy 15.000 alkalmazott -amelynek 25 %-a részmunkaidőben foglalkoztatott- az ilyen speciális céges képzésekkel kovácsolható egy valóban dinamikusan fejlődő egységes, piacvezető csapattá.
Garai Katalin
Van olyan HR-téma, amelyről szívesen olvasna bővebben oldalunkon? Írja meg nekünk, hogy az Ön számára minél érdekesebb HR szakmai információval szolgálhassunk. Javaslatát kérjük, az alábbi elérhetőségre kattintva küldje el: [email protected]
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk