Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 4 éve

Szép, új világ a HR-ben

Óriási lehetőségek állnak azok előtt a cégek előtt, akik ügyesen tudják összehangolni az emberek és szervezet világát az intelligens technológiák és algoritmusok világával. Ami még ennél is jobb hír, hogy a HR szakmának hatalmas szerepe van ebben a folyamatban. Szeptember 27-én tartotta a HVG az Online Toborzási Konferencia 2017 elnevezésű eseményét, amelyen a legújabb online és digitális megoldásokat továbbá sikeres hazai, illetve nemzetközi gyakorlatokat mutattak be.

Digitális világ - növekvő kihívások a HR szakmában

A fent említett lehetőségek viszont nem jönnek ingyen, mert már nem elég jól beszélni az emberek nyelvén, hanem komplex rendszerekben és a technológiai világban is otthonosan kell mozogni. Frankó-Csuba Dea, a Spark Institute at IBS vezetője előadásában az alkalmazkodni képes szervezetek titkos összetevőiről és a HR szakemberek szerepéről mesélt, és mutatott néhány szempontot azoknak, akik szeretnének ennek a digitális transzformáció élére állni.

Az utóbbi két évszázadban rendkívüli módon felgyorsultak a változások, egyre több innováció látott napvilágot; lásd személyi számítógép, internet, mobiltelefon, Google, Facebook, okostelefon, felhőrendszer, nanotechnológia, virtuális valóság, 3D-s chip és még sorolhatnánk. Ezáltal egyre inkább megváltozott, amit a világ akár munkaadóként, akár munkavállalóként, akár HR szakemberként elvár tőlünk, óriási kihívás ezekre a változásokra hatékonyan reagálni.

A jelenlegi iskolarendszer akkor alakult ki, amikor még azt várták el a későbbi munkavállalóktól, hogy jól betanult sémákat adjanak vissza és azokat alkalmazzák. A világ teljesen megváltozott, s az igényekhez nem alakult át az a rendszer, melyben gyermekeinket felkészítjük a munkára. Bizonyos képességeket, melyekre már ma szükségünk lenne, lásd kreativitás, önkifejezés, nem oktatnak jelenleg sem. A HR szerepe felértékelődik ebben az időszakban, hiszen segíteni kell a munkaadókat és a munkavállalókat is a változó világban.

Tom GruberTom Gruber
Tom Gruber, a Siri egyik megalkotója, "emberies mesterséges intelligenciát" akar létrehozni, amely kiegészít bennünket, és együttműködik velünk, nem pedig versenyez velünk, vagy helyettesít bennünket. Olyan jövő látomását osztja meg, amelyben a mesterséges intelligencia segít nekünk emberfeletti teljesítményt elérni a megértés, a kreativitás és a kognitív funkciók terén, tervezési képességeink felturbózásától kezdve egészen addig, hogy segít megjegyezni mindent, amit valaha olvastunk és mindenkinek a nevét, akivel valaha találkoztunk. "A mesterséges intelligencia reneszánszának közepén vagyunk - mondja Gruber. Ahogy a gépek okosodnak, okosabbak leszünk mi is"- hangzott el egy TED konferencián.

A változásokat nagyon fontos megtanulni kezelni, hiszen az ember alaptermészete olyan, hogy mindig fix pontokat keres, nem szeret kilépni a komfortzónából. Azt kell megtanítani az embereknek, hogy milyen módon nem fognak félni ettől, megismertethetjük velük, hogy rutinszerűen is lehet ezen a zónán kívül létezni.


A munkánkat megkönnyítik a robotok



Az emberek úgy akarnak cégekkel is kommunikálni, ahogy egymással: könnyen, gyorsan, ingyen - leginkább chaten. A chatbotok lehetőséget adnak arra, hogy cégek a vásárlóikkal, alkalmazottaikkal, vagy éppen leendő munkavállalóikkal automatizáltan beszélgessenek. A közösségi oldalakon elérhető chatbotok egy új kommunikációs és marketing csatornát teremtenek, ami a HR területen is változásokat hoz. Hogyan segítheti a toborzási folyamatot a mesterséges intelligencia? Hogyan automatizálható a munkavállalói kommunikáció nagy része? Ez milyen hatással van a céges HR folyamatokra és kultúrára - erről mesélt Istvánffy Zoltán, a Talk-a-bot Kft. kreatív igazgatója.

Jogos félelem, hogy a robotok elveszik a munkánkat. A szakember előadásában azt erősítette meg a hallgatóközönségben, hogy a robotok segítenek, főként az adminisztrációs, monoton területeken, de a kreatív, önkifejező része a feladatainknak a miénk marad.

Jól tudjuk, hogy ma már rengeteg chat alkalmazás létezik, melyet számos területen használunk már. Ilyen a Whatsapp, a Facebook Messenger, a Viber, a Skype, a Web Chat, a Whechat, az Instagramm, a Twitter, a LinkedIn. Ezeket az élet számos területein használjuk, mint az ételrendelés, a hírek, az ügyfélszolgálat, a shopping asszisztens, az e-banking, de még taxit is rendelhetünk így, a repülőjegyünket is lefoglalhatjuk, sőt még a gázóránkat is leolvashatjuk és bediktálhatjuk ezeknek az alkalmazásoknak a segítségével.

A chatbotok fő előnye a platformból ered. Eleve telepített, eleve megvan a belépés, állandó elérhetőséget biztosít, mindig velünk van. Közvetlen kommunikációt és személyreszabhatóságot biztosít; a cég úgy tud beszélgetni a felhasználóival, mint a barátaival. Korlátlanul visszakereshetőek az előzmények, s a beszélgetések alapján profilozni tudjuk a partnereket.

A HR területén toborzás, menedzsment és munkavállaló önkiszolgálót tudunk használni. A toborzásban automatikus előszűrést és CV feldolgozást végez el helyettünk a robot, fő előnye, hogy folyamatosan rendelkezésre áll. A menedzsment vállalati felmérésekre, belső PR-ra és tréningekre használhatja az önkiszolgálót. A munkavállalók pedig betegség, szabadság esetén jelezhetnek a főnöknek, a munkavédelem, az oktatás, a szakszervezet szolgáltatásait érhetik el, illetve a teljesítményértékelés is gyorsan rendelkezésükre állhat.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szép, új világ a HR-ben
2. oldal - A Z generáció, a digitális nemzedék elérése egyre fontosabbá válik
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Budapesten alakítja ki új Automatizációs Tudásközpontját a Morgan Stanley

A Morgan Stanley úgy döntött, hogy Budapesten alakítja ki azt a tudásközpontot, amelynek célja az automatizáció felgyorsítása a banknál a... Teljes cikk

A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment

Hazai HR és IT szakértői körben egyre gyakrabban merül fel az igény a szervezet által alkalmazott HR informatikai megoldások továbbfejlesztése, vagy... Teljes cikk

„Kéz a kézben jár a fenntarthatósági szemlélet és az üzemeltetési szempontrendszer”

Miközben a járvány felerősítette az irodai eszközállomány észszerűsítésének igényét, a tudatosan racionalizáló cégek és állami... Teljes cikk