kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 8 éve

A Z generáció, a digitális nemzedék elérése egyre fontosabbá válik

images




Az eltérő kommunikációs és médiahasználati gyakorlatok jelentősége ma olyannyira meghatározó tapasztalat, hogy gyakran ezek mentén határoljuk le a különböző generációkat is. Az úgynevezett médiagenerációk közül jelenleg a Z generációra irányul a legnagyobb figyelem; ők azok a fiatalok, akiket mobil nemzedékként vagy bedrótozott nemzedékként emlegetünk. A Z generáció tagjai a közeljövőben egyre nagyobb számban jelennek meg a munkaerőpiacon, így egyre fontosabb, hogy a digitális nemzedéket a megfelelő csatornákon, a megfelelő eszközökkel és tartalommal szólítsuk meg. Dr. Guld Ádám, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa előadásában erre vonatkozó tippeket és best practice példákat mutat be, miközben megismerhetjük a Z generáció magatartásának és kommunikációjának főbb jellemvonásait is.

Bedrótozott nemzedék címmel Guld azt boncolgatja, hogy milyen csatornákon és tartalommal érhetők el leghatékonyabban a fiatal munkavállalók. Jó példa erre Szalay Isti esete, aki Youtube videóiban jól prezentálja a fiatalok szokásait. A „Kombájnt vezettem”című kis filmjéből a következők szűrhetők le a generációjáról: a fiatalok számára ugyanis természetes, hogy folyamatosan impulzusok érik őket, így az óriási médiazajban nehéz megragadni a figyelmüket, és még nagyobb kihívást jelent megtartani azt.

Szalay IstiSzalay Isti
Ebből kifolyólag nagyobb valószínűséggel érnek célba náluk azok az üzenetek, amelyek szokatlanok és meglepőek, ugyanakkor könnyen fogyaszthatóak és humorosak is. Mivel elsősorban a rövid, szórakoztató, vizuális tartalmakat preferálják (főként a videókat), ezek segítségével könnyebben irányíthatjuk a figyelmüket a cégünkre, mint ha egy hagyományos, nagyobb volumenű bemutatkozó kampánnyal próbálkoznánk. Guld szerint a korcsoport hasonló jelentőséget tulajdonít az interaktivitásnak és az őszinte, hiteles kommunikációs stílusnak is, melyek tovább erősíthetik a fiatal munkavállalók érdeklődését, illetve majdani elköteleződését.

Vannak kutatások, amelyek a Z generációt figyelemzavarosnak minősítik, például a tanulás területén. Ezeknek a fiataloknak a információhoz, tudáshoz, tanuláshoz való viszonya gyökeresen eltér a korábbi generációk felfogásától. Más a munkastílusuk, a tanulási módszereik, a tanuláshoz való viszonyuk. Megszokják, hogy minden információhoz azonnal hozzáférhetnek a hálózaton, így például semmi sem motiválja őket arra, hogy „kívülről” megtanuljanak bármit is. Profi módon használják a keresőket, pillanatok alatt megtalálnak mindent. Ugyanakkor a gyors hozzáférés az ismeretek felszínességéhez is vezethet, hiszen többnyire sem idejük, sem igényük nincs arra, hogy egy-egy témában komolyabban elmerüljenek, és ez bizony a munkaerőpiacon már problémás lehet. Nem hívnám őket figyelemzavarosnak, inkább úgy érdemes megközelíteni, hogy mivel az online térben egy állandóan ingergazdag környezetben mozognak, viszonylag nehezen tűrik a monotóniát is, illetve abból kifolyólag, hogy a közösségi médiában a horizontális, közvetlen, informális kapcsolatokhoz szoknak hozzá, nagyon nehezen igazodnak a munka világára jellemző hierarchikus, tekintélyelvű, formális környezethez, ami szintén komoly feszültségeket generálhat egy munkahelyen.

Bárhogy is gondolkozunk, a digitális változások már kopogtatnak az ajtónkon, a mi döntésünk, hogy beengedjük-e vagy elzárkózunk előlük. Megfontolandó, hogy az újdonságokkal tartsuk a lépést; s reneszánsz, több területen alkotó, kreatív emberként várjuk a robotokat, hogy együtt dolgozva velük előrébb vigyük a világot.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szép, új világ a HR-ben
2. oldal - A Z generáció, a digitális nemzedék elérése egyre fontosabbá válik
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk