A Z generáció, a digitális nemzedék elérése egyre fontosabbá válik
Az eltérő kommunikációs és médiahasználati gyakorlatok jelentősége ma olyannyira meghatározó tapasztalat, hogy gyakran ezek mentén határoljuk le a különböző generációkat is. Az úgynevezett médiagenerációk közül jelenleg a Z generációra irányul a legnagyobb figyelem; ők azok a fiatalok, akiket mobil nemzedékként vagy bedrótozott nemzedékként emlegetünk. A Z generáció tagjai a közeljövőben egyre nagyobb számban jelennek meg a munkaerőpiacon, így egyre fontosabb, hogy a digitális nemzedéket a megfelelő csatornákon, a megfelelő eszközökkel és tartalommal szólítsuk meg. Dr. Guld Ádám, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa előadásában erre vonatkozó tippeket és best practice példákat mutat be, miközben megismerhetjük a Z generáció magatartásának és kommunikációjának főbb jellemvonásait is.
Bedrótozott nemzedék címmel Guld azt boncolgatja, hogy milyen csatornákon és tartalommal érhetők el leghatékonyabban a fiatal munkavállalók. Jó példa erre Szalay Isti esete, aki Youtube videóiban jól prezentálja a fiatalok szokásait. A „Kombájnt vezettem”című kis filmjéből a következők szűrhetők le a generációjáról: a fiatalok számára ugyanis természetes, hogy folyamatosan impulzusok érik őket, így az óriási médiazajban nehéz megragadni a figyelmüket, és még nagyobb kihívást jelent megtartani azt.
Szalay IstiEbből kifolyólag nagyobb valószínűséggel érnek célba náluk azok az üzenetek, amelyek szokatlanok és meglepőek, ugyanakkor könnyen fogyaszthatóak és humorosak is. Mivel elsősorban a rövid, szórakoztató, vizuális tartalmakat preferálják (főként a videókat), ezek segítségével könnyebben irányíthatjuk a figyelmüket a cégünkre, mint ha egy hagyományos, nagyobb volumenű bemutatkozó kampánnyal próbálkoznánk. Guld szerint a korcsoport hasonló jelentőséget tulajdonít az interaktivitásnak és az őszinte, hiteles kommunikációs stílusnak is, melyek tovább erősíthetik a fiatal munkavállalók érdeklődését, illetve majdani elköteleződését.
Vannak kutatások, amelyek a Z generációt figyelemzavarosnak minősítik, például a tanulás területén. Ezeknek a fiataloknak a információhoz, tudáshoz, tanuláshoz való viszonya gyökeresen eltér a korábbi generációk felfogásától. Más a munkastílusuk, a tanulási módszereik, a tanuláshoz való viszonyuk. Megszokják, hogy minden információhoz azonnal hozzáférhetnek a hálózaton, így például semmi sem motiválja őket arra, hogy „kívülről” megtanuljanak bármit is. Profi módon használják a keresőket, pillanatok alatt megtalálnak mindent. Ugyanakkor a gyors hozzáférés az ismeretek felszínességéhez is vezethet, hiszen többnyire sem idejük, sem igényük nincs arra, hogy egy-egy témában komolyabban elmerüljenek, és ez bizony a munkaerőpiacon már problémás lehet. Nem hívnám őket figyelemzavarosnak, inkább úgy érdemes megközelíteni, hogy mivel az online térben egy állandóan ingergazdag környezetben mozognak, viszonylag nehezen tűrik a monotóniát is, illetve abból kifolyólag, hogy a közösségi médiában a horizontális, közvetlen, informális kapcsolatokhoz szoknak hozzá, nagyon nehezen igazodnak a munka világára jellemző hierarchikus, tekintélyelvű, formális környezethez, ami szintén komoly feszültségeket generálhat egy munkahelyen.
Bárhogy is gondolkozunk, a digitális változások már kopogtatnak az ajtónkon, a mi döntésünk, hogy beengedjük-e vagy elzárkózunk előlük. Megfontolandó, hogy az újdonságokkal tartsuk a lépést; s reneszánsz, több területen alkotó, kreatív emberként várjuk a robotokat, hogy együtt dolgozva velük előrébb vigyük a világot.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szép, új világ a HR-ben
2. oldal - A Z generáció, a digitális nemzedék elérése egyre fontosabbá válik