Szervezeti kultúrák és szociál(p)/szichológiai jelenségek
A 2008 óta zajló történések (és most itt - akárcsak általában - igyekszem kerülni a válság" szó használatát) görbetükörként, karikírozva, és bizony már sokszor akár paródiába illően mutatnak rá eddig is meglévő jelenségekre, visszásságokra. A bizonyos értelemben vett új rend" kevésbé tolerálja a cselekvőképtelenséget és az emberi hiányosságokat.
1. Kifordulás - "A fejétől bűzlik..."
A "vezetők" többsége kifordul magából, és mindent megtesz széke védelméért. Sajnos ezt követik a munkavállalók is. Mindeközben magasztos emberi és céges értékekről, Őszinteségről, Becsületről, etikai kódexről beszélnek
2. Adaptáció - a túlélés időszakosan működő modellje (evolúciós zsákutca)
Megerősödik egy faj: döntésképtelen, magát halálra riportoló, felelősséget áthárító, állandóan "meetingező", mindent Excelben kiszámoló, döntéseket professzori fokon elodázó, a megfelelő pillanatban beosztottját beáldozó, vagy kollégáját kicsináló "menedzser". (Itt hívnám fel a figyelmet e szó értelmezésére: manage to do sth, boldogul valami megtételével - tehát a fordítás: manager = boldoguló)
Ha kontrolleri vénád van, bármely állást be tudsz tölteni, úgyis csak riportolsz, vagy riportot olvasol....
3. (Kontra)szelekció
A rendszer jó eséllyel kidobja magából a szakmailag hozzáértő, korrekt, határozott embereket. Ők azok, akik megmondják, hogy mit miért lehet, és nem lehet megcsinálni. Kérdéseket tesznek fel a "n/agy(tudású)" vezetőknek, akik maguk sem tudják, mit kellene csinálni. Ebben a relációban beszűkül a maszatolás lehetősége, és a maszatoljunk, társasjáték szabályaiba ez nem fér bele. A hozzáértő és döntésképes emberekre hamarosan rásütnek valamilyen bélyeget és kiteszik őket a rendszerből. Ez ráadásul jól illeszkedik a 2. ponthoz beáldozlak, mert aki időt nyer, életet nyer.
4. Bizalmatlanság
A válság, (alapvetően) bizalmi válság. Ennek megfelelően a különböző csoportokba tartozó emberek bizalmatlanul méregetik egymást. Állásban lévő emberek, főleg a tehetségesek és jól teljesítők nem váltanak. Ennek eredményeként "vízzáró" rétegek alakulnak ki a munkaerő áramlásban is. Külön rétegekben mozognak állásból-állásba, illetve az állás nélküli emberek.
Ugyan az állástalanság (ma még mindig) megbélyegző, sok esetben semmi köze sincs a munkavállaló kvalitásaihoz.
5. Tapasztalat, a végső menedék
A rétegek nehezen és ritkán átjárhatók. Az impotencia megszüntetése biztos receptjének hiszik a tapasztalatok fetisizálását. Csak akkor leszel jó Tesco KAM, ha eddig is az voltál. Így a fejlődés kézifékje behúzva. Szépen csúszunk vissza.
Bár mindenre lenne megoldás a piacon, a cégek mégis a "minőségi éhezés" csapdájába esnek, aminek a kockázatvállalás teljes hiányából adódó tapasztalat fetisizálás az oka.
A cikksorozat következő részében a fent már említett zsákutcáról, és a kialakuló új működési modellekről, működő megoldásokról lesz szó.
Nemes László
Hammel & Hochreiter International Consulting Kft. Interim HR managere, Interim Manager Akadémia -vezető karrier tanácsadó
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A 2024-es évben a visszaélés-bejelentések 55%-a HR-hez kapcsolódó panaszokból származott, ami jól mutatja, hogy a hagyományos HR-keretek már nem... Teljes cikk
Ha bizonyos tényezők teljesülnek, a munkavállalók hajlandóbbak nagyobb erőfeszítést tenni a célok elérése érdekében, ha viszont valamelyik elem... Teljes cikk
Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a... Teljes cikk
- Kultúra utalvány 2025: maximuma, felhasználása és formai kellékek 7 napja
- A jó szervezeti kultúra egymás megismerésén alapul 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 2 hete
- Employer branding a természetben – így támogatja a Hotel Ózon a vállalati kultúra építését 2 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 3 hete
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 3 hete
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 3 hete
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 1 hónapja
- Új vezérigazgatóval folytatja a BÁV 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 1 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja