Tanácsok tanulni vágyó felnőttek számára
Szeptember elseje sokak számára jelent egy új, kihívásokkal teli év kezdetét. Mindazok, akik tanulnak, tudják, milyen módon, és milyen eszközökkel tudnak eleget tenni ezeknek a kihívásoknak. Azonban akadnak olyanok is, akiknek berostásodtak, elavultak ismeretei, tanulási technikái. Összeállításunk hasznos öteletekkel lát el minden tanulni vágyó embert.
Először is érdemes megvizsgálni a sikeres tanulás feltételeit. A tanulás hatékonysága szempontjából semmi nem lehet rosszabb, mintha a hallgató nem érez kedvet a tanuláshoz. Ahhoz, hogy kedvet kapjunk az okosodáshoz, meg kell szerezni a tudás iránti égető vágyat. Ezt a célt az szolgálja, ha megtaláljuk, mi ösztönöz, motivál bennünket a tanulásra, ugyanis a célok megléte ösztönzően hat a tanulásra. Ehhez tisztázni kell, hogy miért és mit tanulunk? Lehet, hogy nehéz szembenézni azzal, hogy jelenleg nincs más választásunk, de a sikeres tanulás érdekében ezt a lépést nem hagyhatjuk ki! Nézzünk néhány motiváció megállapítására szolgáló kérdést. Fontos, hogy ezeket a kérdéseket őszintén és lehetőleg leírva válaszoljuk meg önmagunknak, mert csak így várható pozitív ösztönzés.
Próbáljuk válaszunkat így kezdeni: azért járok erre a tanfolyamra, mert...:
- tudom mi akarok lenni, és ehhez szükséges a szakképzettség,
- a mai világban nem lehet létezni képzettség nélkül
- szeretek tanulni és a kínált tananyag kifejezetten érdekel.
Fejezzük be az alábbi mondatokat:
Ha már bekerültem erre a tanfolyamra, olyan eredményt akarok elérni, amely elegendő ahhoz, hogy...
Segítségül ismét néhány befejezés, de nem szabad ezek egyikéhez sem ragaszkodni, ha nem érezzük magunkénak ezeket a válaszokat.
- ...bennmaradhassak a képzésben,
- ...megfeleljek a szakképzés megszerzéséhez előírt követelményeknek,
- ...jó eredménnyel végezhessem el tanulmányaimat, s ezzel elismerést szerezzek magamnak.
A tanulást, a jó eredmény elérését nálam a következők motiválják:
- be akarom bizonyítani magamnak, hogy tudok tanulni,
- örömet akarok szerezni a családomnak,
- jó ajánlást akarok szerezni, ha majd állást keresek.
A célokat soha ne veszítsük szem elől, folyamatosan figyelmeztessük magunkat a célok elérésére!
Következő lépés a készenléti állapot az "erő" bevetésére. Miután megtaláltuk motivációinkat, próbáljuk meg minden erőnket összeszedni, próbáljuk meg felvértezni magunkat a tanulásra úgy, hogy előtte tudatosan pihenjünk. Van, akinek elég erre egy hétvége, van, akinek ennél több nap is szükséges. Az azonban már gyanús lehet, ha ez a pihenőidő túl hosszúra nyúlik...
Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a tanulás erőfeszítést, figyelmet és koncentrációs képességet igényel. Az eredmény érdekében a figyelem nagyfokú intenzitására van szükség, vagyis érdemes mindent tudatosan csinálni, s egyszerre csak egy dologgal foglalkozni, mert két különböző szellemi tevékenységet egyidejűleg, egyforma intenzitással nem lehet végezni.
A figyelem hiányát, a dekoncentrált, figyelmetlen magatartást korunk betegségének mondják.
A figyelmetlenség okai lehetnek
1.
A bennünket érő ingerek, benyomások tömeges hatása. A külső és belső konfliktusok, a zaklatottság, a határidők nyomasztó szorítása, olyan görcsös feszültséget okoz, mely lehetetlenné teszi az összpontosítást. A másik negatív hatás éppen ennek az ellentéte: az egyhangúság, a csökkent követelmények, az elkényelmesedés, az emberi kapcsolatok hiánya ugyancsak szétszórtsághoz vezet. Ilyenkor kezdünk hozzászokni, hogy agyunkat nem kell foglalkoztatni, mert az ismereteket készen, leegyszerűsítve kapjuk. Próbáljuk meg a külső ingereket kizárni, belső konfliktusainkat rendezni, a tanulás idejére ürítsük ki az agyunkat, hogy legyen hová beférnie a tudásnak!2.
A passzivitás jelensége. Problémát jelent, hogy az ismeretszerzés előtt nem állítjuk be magunkat előre az aktív feldolgozásra. Az előadótól nem csak az információk, a tudás átadását várjuk, hanem azt is, hogy ő "eméssze meg" helyettünk a tananyagot, várunk a sült galambra. A tananyag "megemésztéséhez" próbáljunk folyamatosan jegyzetelni, szöveget kiemelni, vázlatot készíteni.3.
Probléma a regresszió, visszaesés az előző szintre, ami azt jelenti, hogy a már olvasott szóra, mondatra, bekezdésre folyamatosan vissza kell térnünk. Olvasás közben azon kapjuk magunkat, hogy szemünk gépiesen siklik tovább a sorokon anélkül, hogy a szemmozgást szellemi tevékenység követné - gondolataink újra és újra elkalandoznak. Így aztán az olvasó elveszíti a gondolat fonalát, és kénytelen az egyszer már elolvasott szövegre visszatérni. Ennek oka, hogy egy ismeretlen szónál, kifejezésnél elakadtunk, és amíg az agy nem kap magyarázatot, értelmezést, nem tud tovább lépni. Keressük meg azt a részt, ahol még tudtuk mit olvasunk, majd az ismeretlen részhez keressünk összefüggéseket, az ismeretlen kifejezéshez használjunk értelmező kéziszótárt.A regresszió másik oka: amikor az olvasásnál, az előadás hallgatásánál magunkban folytatjuk le, játszuk újra, éljük meg mindennapi konfliktusainkat, problémáinkat, így folyamatosan elterelődik figyelmünk. Ahogy az már említésre került, tegyük helyére belső konfliktusainkat, ürítsük ki az agyunkat.
4.
A megszokás, a sablonos gondolkodás is gátja lehet annak, hogy valamire erősen odafigyeljünk. Életünkben, munkánkban sok a változatlan merev egyformaság, rendszeres ismétlődés. Így óhatatlanul kialakulnak olyan sablonok, sztereotípiák, előítéletek, amelyek gátolják az új gondolatok befogadását. Szabaduljunk meg előítéletünktől, legyünk nyitottak a tananyag befogadására.5.
A figyelemkoncentrációt zavarhatja az érzelmi állapot is. Az életünkben előforduló tragédiák, érzelmi vagy egyéb konfliktusok többnyire teljesen kizárják, hogy másra is figyeljünk. Ilyenkor a figyelmetlenség természetes és érthető, zaklatott lelkiállapotban nehéz másra koncentrálni. Némely esetben azonban ez megfordítható, a koncentrált figyelem erőltetése segíthet helyreállítani a belső rendet.6.
Az önbizalom hiánya is gátolhatja a hatékony figyelmet. Az önbizalomhiány gátol az új ismeretek befogadásában. Ilyenkor folyamatosan kételkedünk magunkban, képességeinkben. Önigazolást keresünk arra, hogy nekünk miért nem sikerülhet. Ilyen belső konfliktusokról árulkodhat az a jelenség, amikor a tennivalók elintézést, a tanulás elkezdését húzzuk-halasztjuk. Az örökös halogatás, a huzavona arra való, hogy ne kelljen szembenézni azzal a kérdéssel, valóban meg tudjuk-e oldani a vállalt feladatot? Az utolsó pillanatra halasztott tanulás, munkavégzés csak kibúvó. Meg is van a mentség: nincs már idő a feladat végrehajtására. Megoldás lehet, ha a tennivalók elintézésére prioritást állítunk fel. Egy-két elintézendő feladat a tanulás elé kerülhet, de ennél több már biztosan elvenné az időt a tanulástól.7.
A halogatással rokon a lassú munkatempó. Ilyenkor a részletek túlzott kidolgozásával húzzuk el az időt. Célravezető, ha egységenként csak vázlatokat készítünk, és nem aprózzuk el a tanulnivalót.A tanulás során fontos szerep jut a memóriánknak, az emlékező képességünknek. Az emlékezés elsősorban tanulás közben fejlődik, ami a hiedelemmel ellentétben általában független az életkortól! A kor előrehaladtával a látó és hallóképesség, a testi erő és hajlékonyság, a munkaütem gyorsasága, a képzelőerő, a közvetlen emlékezés (elméleti tudás), egyszerre több tárgyra való figyelés, a gyorsaság, a kezdeményező szellem, a dinamizmus, a barátkozó hajlam csökken. Növekszik azonban: a munkaütem szabályozása, pontosság, figyelemkoncentráció és éberség, a gondolati emlékezés (aktív gondolkodási tevékenység, az összefüggések megértése, szakmai jellegű emlékezés), fegyelmezettség, elővigyázatosság, türelem, az utolsó simításokig végzett munka. Ennek tudatában nem lehet kibúvó a tanulás alól, hogy "én ehhez már idős vagyok"!
"Ismétlés a tudás anyja." - hallhattuk már sokszor. Az információk bevitelére azonban még ma is az ismétlés a legjobb módszer. A megtanult ismeretanyag megközelítőleg 20 százaléka marad meg tartósan emlékezetünkben, erre építve lehet folyamatosan ismételni. Mire kell tekintettel lenni? Lényeges a háromszori átolvasás módszere. Az első olvasás a monitorozás, amikor átfogó képet kapunk a szövegről. A második olvasás a szöveg valóságos feldolgozása, az aktív olvasás. A harmadszori olvasás az összegzés és az ismétlés, fontos, hogy ezt ne hagyjuk ki! Komplex vagy részenkénti legyen-e az ismétlés?
Nagy mennyiségű tananyagnál célszerű részekre bontva ismételni, csekély mennyiségű tananyagnál az egész ismétlését, a tömény tanulást kell előnyben részesíteni. Mindkét ismétlés esetében azonban várni kell addig, míg az új ismeretek leülepednek, az ismétlésnek csak akkor van értelme, ha az anyag megtanulása óta eltelt egy kis idő. Az újabb tanult anyagot az első időkben sűrűbben kell ismételni. Később, ha már megülepedett az információ a memóriában, ritkábban is elegendő az ismétlés.
Néhány jó tanács a memorizálás fejlesztésére:
Néhány jó tanács a tanulás megkönnyítésére
Angyalné Puszta Szilvia, HR Portal
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 2 hónapja
- Tovább bővül a szakképzés: 15 milliárd forint a fiatalok és felnőttek képzésére 2 hónapja
- A Kézikonzolok Definíciója és Evolúciója: Egy Szektor-Meghatározó Szintézis 3 hónapja
- Óriási sikert értek el a magyar fiatalok a szakképzési Európa-bajnokságon 3 hónapja
- 44 ezer diák kezdi a tanévet a szakképzésben – új tudásközpontok épülnek 3 hónapja
- Átfogó Elemzés: A Központi Feldolgozóegység (CPU) Mikroarchitekturális Evolúciója, Piaci Dinamikája és Geopolitikai Jelentősége 3 hónapja
- 2030-ra a dolgozók 60%-át újra kell képezni – készen állunk? 4 hónapja
- Pályaorientációs és hátránykompenzációs program indul a fiataloknak 4 hónapja
- Pályakezdési juttatás 38 ezer fiatalnak – egyesek akár 300 ezer forinttal indulhatnak 4 hónapja
- Viharos tapsban törtek ki a fiatalok, mikor megtudták, mi vár rájuk a jövő munkahelyein 4 hónapja
- Ebben a fontos mutatóban nagyon lemaradt Magyarország 4 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?