Megjelent: 12 éve

Tizenkét tipp a sikeres távmunkához

Május 10-én volt idén a "Dolgozz otthonról!" nap, amely multinacionális cégek kezdeményezésére jött létre 2012-ben és az otthonról dolgozást kívánja népszerűsíteni. Jó lehetőség ez a saját lakásból történő munka kipróbálására. A hosszú távú távmunkás életformára való átállás azonban alapos előkészítést igényel.

1. Gondold át, hogy lehetséges-e

Akadnak irodai munkakörök, amelyek könnyen végezhetők távmunkában (informatika, könyvelés, telefonos ügyfélszolgálat, elemzői munkák, PR), és akadnak, amelyek nem (például személyes ügyfélkapcsolattal járó munkák). Nézz utána a neten vagy kérdezz működő modellekről.


2. Gondold át, hogy ez neked való-e



Bármennyire is egyre népszerűbb az otthonról való dolgozás, mégsem alkalmas mindenki erre. Az otthonról dolgozás egyik nagy előnye, hogy időt nyersz a közlekedés megspórolásával, ám más környezetben kell dolgoznod. Nincsenek kollégák körülötted, ha egyedül élsz, akkor emberek sem. Vannak munkavállalók, akiknek kifejezetten kell és inspiráló a munkatársakkal való folyamatos személyes interakció. Nagyon ritka az olyan eset, amikor valaki főállásban csak távmunkában dolgozik. Gyakoribb, ha heti egy-két munkanapot otthon, a többit az irodában tölti. A teljes (heti öt munkanapos) távmunka egyik hátránya, hogy kisebb eséllyel kap a dolgozó előléptetést és egy idő után "körön kívülinek" érzi magát és így tekintenek rá.


3. Győzd meg a főnöködet



Ha munkaadónál nincs hagyománya az otthonról dolgozásnak, akkor ez a legnehezebb feladat. A vezetők zöme ugyanis bizalmatlan. Úgy gondolja, hogy akit nem lát, az nem dolgozik. Könnyebb a helyzet, ha a munkához számszerűsített teljesítményelvárás kapcsolódik. Jobbak az esélyeid, ha régóta a cégnél dolgozol, főnököd meg van elégedve veled, ismered a céges kultúrát, az elvárásokat. (Sokszor azért is ódzkodnak a vezetők a távmunka engedésétől, mert akkor egy transzparens teljesítményértékelő rendszert és távmunkás szabályzatot kellene felállítani, ami hosszú távon megéri, rövid távon viszont "babrás" a megalkotása.)


4. Tisztázd a feltételeket



Gondold át, milyen eszközök (számítógép, telefon, szoftverek, íróasztal, szék, megfelelő internet sávszélesség stb.) szükségek a munkához illetve lakásod alkalmas-e erre. Mi az, amit a költségekből a munkaadó fizet/biztosít, és mi az, amit neked kell? Heti hány munkanapról lenne szó? Tedd mérlegre a pénzügyi megtakarítást és a kényelmi szempontokat. Ha a pozitívumok dominálnak, akkor érdemes belevágni.


5. Óvakodj a csábító „távmunkaajánlatoktól”



Rengeteg hirdetés kering az interneten, amelyekben könnyű, otthonról végezhető irodai munkára keresnek új kollégákat. Sokszor emögött "számlás", teljesítménybéres munkák rejlenek, amihez minden költséget a "munkavállaló" (valójában egyéni vállalkozó) áll. Az igazán csábító távmunkát (munkaszerződéssel, a cég által biztosított eszközökkel) nem új munkatársaknak, hanem régi, bevált kollégáknak ajánlják fel. Ez is többnyire részleges távmunka (heti egy-két nap) vagy rugalmas munkarend.


6. Legyen kijelölt munkatered



Az otthoni munka egyik legnagyobb csapdája, ha összefolyik a privát és a munkatér. Ha van dolgozószobád, akkor könnyebb a helyzet, ám akkor is tartsd magad ahhoz, hogy ott dolgozol. Ha garzonban élsz, akkor jelölj ki egy sarkot, ahol csak munkával foglalkozol.


7. Iktasd ki a zavaró tényezőket



Otthon rengeteg tényező elcsábíthat a munkától. Televízió, családtagok, otthoni feladatok, finomságokkal teli hűtőszekrény. Mondd el a körülötted élőknek, hogy ugyan fizikailag otthon vagy, de valójában dolgozol, ne zavarjanak x óráig. Ha kell zárd be a dolgozószoba ajtaját.


8. Legyen szigorú időbeosztásod



Jelöld ki a munkakezdést (ha ezt főnököd nem teszi vagy nem ellenőrzi) és tartsd magad ehhez. Ha időben startolsz és koncentráltan dolgozol, azt veszed észre, hogy sokkal gyorsabban haladsz, mint a hivatalos munkahelyen.


9. Tervezd meg a munkanapot



Priorizálj, készíts feladatlistát, határozd meg, mire, mennyi időt fordítasz. A legnehezebb feladattal akkor foglalkozz, amikor a legtöbb az energiád (hogy ez melyik napszak, az egyéntől függ). A beérkező feladatok alapján folyamatosan módosíts rajta. Érdemes olyan feladatokat is bevenni, amelyeknél van konkrét eredmény és ezáltal sikerélmény.


10. Légy folyamatosan elérhető



Ügyelj arra, hogy a telefonod az otthoni munkaidő alatt be legyen kapcsolva, az emailekre azonnal reagálj. Rossz benyomást keltesz, ha felettesed vagy kollégáid nem tudnak elérni.


11. Ne feledkezz meg időnként a pihenésről



Ha folyamatosan számítógép előtt dolgozol, bizonyos időközönként otthon is tarts pihenőt. Szívj friss levegőt, sétálj egy kicsit, dőlj le a kanapéra, beszélj családtagjaiddal, figyelj a megfelelő táplálkozásra. Otthoni környezetben sokkal könnyebb a kikapcsolás és az erőgyűjtés. Arra azonban ügyelj, hogy ne tartson a munkamegszakítás hosszú ideig. Itt is fontos az önfegyelem.


12. Dokumentálj minden feladatot



Különösen a főnököd felé fontos minden munkafolyamat leírása időtartammal együtt. Arra számíts, hogy a távmunkások teljesítményének sokkal jobban utánanéz a legtöbb vezető.

Karácsony Zoltán
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alig kellenek a pályakezdők, a jó szakember viszont nehezebben vált

Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk

Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést?

Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk

Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk