Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 hete

Trendek a relokációban: Külföldi kollégák Magyarországon

Változó trendek, változó feladatok: Az Expat-Center 14 év alatt több ezer külföldi munkavállaló áttelepítését oldotta meg.

Idegen országban, ismeretlen emberekkel együtt dolgozni hatalmas kihívást jelent. Nem csak az új munkahelyet kell megismerni, de el kell igazodni a mindennapokban, legyen szó akár a legközelebbi gyógyszertár megtalálásáról, vagy éppen az adóügyintézésről. A Magyarországra érkező külföldi kollégák áttelepítését segíti már tizennégy éve az Expat-Center Cziczárdi Györgyi vezetésével.



Milyen trendeket ismertél meg az elmúlt időszak alatt? Hogyan változtak a külföldi kollégák és a fogadó cégek igényei?

Az első időszakra, még a 2008-as gazdasági válság előtt a tradicionális relokáció volt a jellemző. Ezt úgy kell elképzelni, hogy kis túlzással megfogtuk a családi házat a négy sarkánál, és áthoztuk. Teljes családok érkeztek hosszabb időre, általában több évre, és a mi feladatunk volt biztosítani, hogy mindenki otthon érezze magát Magyarországon.

A válság idején sajnos sok külföldi kolléga hazaköltöztetésében kellett segítenünk, azóta pedig észrevehetően megváltoztak a cégek igényei. A családok mellett egyre több fiatal kolléga érkezett Magyarországra egyedül, rövid időre, nem feltétlenül vezető pozícióba. Ők jellemzően egy-egy projektben vettek részt, és körülbelül fél-egy évig maradtak az országban.

Most, a munkaerőhiány miatt változik ismét a piac, bizonyos hiányszakmákban nagy létszámban érkeznek fizikai munkások is Ukrajna és Szerbia után már egyre távolabbi helyekről is, például Azerbajdzsánból. Szerencsére egyre több cég felismeri, hogy az engedélyekkel kapcsolatos ügyintézésen túl kulturális tréningre is szükség van ahhoz, hogy a világ különböző pontjairól érkező munkatársak hatékonyan tudjanak együtt dolgozni.

Miért fontos a fogadó cég számára a sikeres beilleszkedés?

A vállalatok számára egy külföldi kolléga alkalmazása befektetés, időbe és pénzbe kerül kialakítani az életét Magyarországon. Fontos, hogy az új munkatárs eredményesen beilleszkedjen, mert ha ő, vagy a családja nem érzi jól magát, az egész projekt kudarcba fulladhat, az expat, azaz a külföldi munkavállaló távozik, a befektetett pénz és energia pedig elvész.

Találkozunk ilyen krízishelyzetekkel is, nemrég felhívott például egy cég képviselője, hogy segítsünk, egy néhány hónapja náluk dolgozó kolléga haza szeretne költözni. Feltérképeztük a helyzetet, és kiderült, hogy az új munkatárs érkezése után gyakorlatilag másnap egy felelősségteljes munkakörben kezdett, így sem neki, sem a családnak nem volt ideje megismerni az új környezetet. Nem beszéltek magyarul, semmilyen kapcsolatuk nem volt a külvilággal, ezért ingázni kezdtek, próbáltak minél több időt a régi otthonukban tölteni.

Számukra egy személyre szabott beilleszkedési programot terveztünk, célokat fogalmaztunk meg, és arra koncentráltunk, hogy örömmel töltse itt az időt az egész család. Ez persze több hónappal az érkezés után már nehéz feladat volt, és a cég számára is többletkiadással járt. Ideális esetben az együttműködés már az expat utazása előtt elkezdődik, így az áttelepülés gördülékeny és problémamentes lehet.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján milyen hibákat követhetnek el a fogadó cégek?

Általában két különböző típusú problémával találkozunk. Előfordul, hogy az olcsóbb áttelepítés érdekében egy cég üzleti útként tünteti fel a kiküldetést, vagy a hatóságok felé rövidebb időtartamot jelez. Ilyenkor azonban az expat gyakorlatilag illegálisan dolgozik, ami súlyos bírságokat, vagy akár kiutasítást is eredményezhet. Nem kell részletezni, hogy ez a cégnek is mekkora hírnév- és bizalomvesztést jelent, nem is beszélve az elveszett megrendelésekről, a hazaköltöztetéssel járó stresszről.

Emellett gyakori, hogy a vállalat a teljes áttelepítést házon belül próbálja megoldani. Ez természetesen működhet, sőt sok előnye is van, például az expat kapcsolatba kerül a leendő munkatársakkal, sok gyakorlati kérdésre első kézből kap választ. Sajnos azonban az elmúlt tíz évben sok olyan példát láttam arra, hogy a folyamatosan változó szabályozás túl nagy kihívás elé állította a más szakterületről érkező HR-es kollégákat. Volt, hogy már hosszú ideje állt egy TB kártya ügyintézés, amikor a segítségünket kérték, és kiderült, hogy akaratlanul is szabályt szegett valaki. Így hiába szerették volna csökkenteni a költségeket, végül sok fölösleges kiadással, és procedúrával járt, amíg megoldottuk a helyzetet.

Ha egy vállalat külső segítséget kér, mire figyeljen a relokációs cég kiválasztásánál?

Itt is előfordulhatnak rejtett költségek, fontos részletesen átbeszélni, hogy mit tartalmaz az igénybe vett szolgáltatás, például benne van-e a regisztráció, tanácsadás díja. Fontos kérdés, hogy az áttelepítést teljes mértékben átvállalja-e a szolgáltató, vagy csak „kiosztja” a feladatot a cég HR-es kollégájának. Érdemes arra is rákérdezni, van-e a csapatban képzett relokációs szakember, és olyan háttérmunkatárs, aki segíteni tud akkor is, ha az ügyintéző például szabadságra megy.

Az áttelepülés akkor eredményes, ha az a szabályozás pontos ismeretével, határidőre megtörténik, tehát a legfontosabb, hogy a közreműködő cég minőségi és megbízható szolgáltatásokkal segítse a munkát.

Mondanál néhány példát az elmúlt tizennégy év relokációval kapcsolatos kérései közül, ami még Téged is meglepett?

Nálunk, az Expat-Centernél nem akkor kezdődik a relokáció, amikor a külföldi munkavállaló gépe leszáll a repülőtéren. Már előtte megbeszéljük, milyen lépésekből áll az áttelepülése, mire lesz szüksége, egyeztetünk az elképzeléseiről például a lakással, vagy a gyerekek iskoláival kapcsolatban, de kerestünk már jógastúdiót, sőt felkutattuk Budapest egyik legjobb szitártanárát.

Előfordult, hogy különleges shopping túrát szerveztünk néhány Indiából érkező kolléga feleségének: felkutattuk azokat a lelőhelyeket, ahol elérhetőek az általuk használt fűszerek, alapanyagok és a saját háztartásukban megszokott, de itt ritkaságnak számító dolgok. Sokszor oldunk meg vészhelyzeteket is, például ha egy ügyfelünknek lerobban az autója, vagy netán nem tud bejutni a lakásába, mert elhagyta a kulcsát.

Az természetes, hogy a kötelező munkavállalási és tartózkodási engedélyekkel kapcsolatos ügyintézés a mi feladatunk, de fordultak hozzánk már biztosításkötéssel és internetbekötéssel kapcsolatban is, az pedig nagyon megható volt, amikor egy gyerekszoba berendezésével tölthettünk néhány napot, hogy az új kolléga kislánya is otthon érezhesse magát Magyarországon.

Ez a néhány példa talán megmutatja, mennyire sokrétű a munkánk. Fontos a naprakész, pontos ügyintézés, és az is, hogy segítsünk megszerezni a helyismeretet, megérteni az itteniek mentalitását, gondolkodásmódját, ünnepeit, érdekes szokásit, társadalmi szabályait. Így teljes körűen segíthetjük a cégeket az új kollégák fogadásában.
Follow hrportal_hu on Twitter

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár