Megjelent: 11 éve

Zaha Hadid: a vezető nők kreativitásának szimbóluma

"A változó időkben szükség van vezetőkre, a kreatív vezetők maguk változtatják meg az időt. Zaha nem riad vissza attól, hogy változtasson a dolgokon, nagyon optimista" - írták az Aenne Burda Díj a Kreatív Vezetésért 2013 kitüntetettjéről. Mi Zaha Hadid kreativitásának titka? Milyen mértékben meghatározó a nők karrierjében a kreativitás? A női kreativitásról Zétényi Annát kérdeztük, a CreatiCity Kreativitás Kutató Intézet egyik alapítóját.

images

"A változó időkben szükség van vezetőkre, a kreatív vezetők maguk változtatják meg az időt. Zaha nem riad vissza attól, hogy változtasson a dolgokon, nagyon optimista. A mai napon az ő hihetetlen optimizmusát ünnepeljük" - írta a Herald Online 2013 januárjában, amikor Zaha Hadid kiérdemelten kapta meg a Kreatív Vezetők Aenne Burda Díját.

Zaha Hadid
Az iraki születésű világszinten elismert építészt ítélték meg a legkreatívabb vezetőnek az Aenne Burda díjjal a nemzetközi DLD (Digital-Life-Design) konferencián 2013 januárban Münchenben. A díjat 2006 óta évente ítélik oda, a leginnovatívabb, jövőbe mutató ötleteket megvalósító sikeres vezető nőknek. A kiemelkedő vállalkozói és kreatív eredményeket felmutató korábbi jutalmazottak között olyan nevek szerepeltek, mint Arianna Huffington, a Huffington Post alapítója, vagy a Wall Street technológiai elemzője Esther Dyson, illetve az üzleti mágnás Martha Stewart.

Nem véletlen, hogy idén Zaha Hadid nyerte el a díjat. Innovatív gondolkodásának semmi sem szabhat határt, vezető építészként saját vállalatában kialakított szakértői hátterével olyan monumentális és futurisztikus alkotásokat hozott már létre, mint a Pekingi Wangjing és Galaxy Soho jövőt sugalló épülete, a római Maxxi Múzeum, vagy akár a 2012-es londoni olimpiára alkotott Aquatics Centre. Nevéhez fűződik a kínai Guangzhou Opera House, valamint a londoni ROCA Gallery épülete. Zaha Hadid kiemelkedő kreativitása a kulturális örökség komplex fejlődéséhez nagyban hozzájárul, ezért számtalan díj mellett 2012-ben az Európai Múzeum Akadémia Micheletti Díját nyerte el, és szintén tavaly választotta meg a Glamour az Év Nőjének is.

Jelenleg is 131 fős kiemelt vezetői és szakértői csapatot irányít multinacionális környezetben, 18 folyamatban lévő fejlesztésen dolgozik többek között a Szaud-arábiai King Abdullah Studies and Research Center épületén és az iraki Központi Bank épületének megtervezésén is. Innovativitásának semmi sem szab határt: keze nyomát a Donna Karan parfümös üvegén is láthattuk már és ő kapta meg a lehetőséget, hogy Miami első felhőkarcolóinak komplexumát a jövőben létrehozhassa.

Megkerestük a CreatiCity Institute - kreativitás kutatására és fejlesztésére specializált intézet - egyik alapítóját, Zétényi Annát, hogy megtudjuk: mennyire fontos a kreativitás a vezető nők karrierjében? Mi jellemző a vezetők mai kreativitására és milyen irányba tart a kreativitást támogató transzformatív vezetés a jövőben?

Zétényi Anna
"Mindannyian kreatívak vagyunk, ám ahhoz, hogy ez manifesztálódhasson cselekvővé kell válnunk. A nők számára sokszor itt rejtőzhetnek nehézségek. A kultúra, szocializáció, sztereotípiák sokszor gátlásokat alakítanak ki, az ebből fakadó maximalizmus, önbizalomhiány, elutasítástól és kritikától való félelem elnyomhatja a kreatív energiákat, az alkotás fizikai megnyilvánulását. Ehhez ugyanis fel kell vállalni önmagunkat, az úttörő hozzáállást, a bátorságot" - állítja a szakértő. Az európai és főleg a magyar vezető nők legtöbbje még mindig a bevált módszereket alkalmazza, mert fél áttörni a társadalmilag definiált irányvonalakat - miközben ez fontos eleme a kiemelkedően kreatív vezetésnek.

A kreatív szervezetek jelene és jövője

A jelenleg legtöbbször tapasztalt tradicionális vezetői stílus irányít, utasításokat ad, monopolhelyzetet követel magának, alá-fölérendeltségi viszonyt tükröz. "Ez biztonsági játszmaként funkcionál, ugyanakkor nem elégséges ahhoz, hogy nemzetközi szinten is versenyképes, innovatív jelleget biztosítson a szervezet számára." A kutatási adatok szerint a nők emocionális kreativitása kiemelkedő a férfiakhoz képest, emiatt a női vezetők nyitottabbak a kreativitásra. Nem mindegy azonban, hogy a szervezeti innovációnak milyen vezetői támogatást biztosítunk.

Ahhoz hogy innovatív legyen valaki, szüksége van az ötletek folyamatos generálására és egy olyan folyamatra, mely elemzi és implementálja ezeket. Egy sikeres kreatív szervezetnek két meghatározó dimenzióban kell kiemelkedni. Először is képesnek kell lennie arra, hogy bevonzza, majd a legjobbat hozza ki a kreatív emberekből. Másrészt, egy olyan folyamatot kell működtetnie, mely alkalmazza ezt a kreativitást és konvertálja olyan termékekre és szolgáltatásokra, melyek valóban megfelelnek az ügyfelek igényeinek. "A szervezet ennek tükrében egy igen kritikus átjárót képez, a szárnyaló kreativitás légkörének előmozdítása és az üzleti túlélés realitása között." Mivel a kreativitásvizsgálatok kapcsán kiderült, hogy a nőknek - a férfiak eredményközpontú gondolkodásával ellentétben - az alkotás folyamata nyújt meghatározó élményt, ezért a saját sikerélményüket nyújtó szervezeti kreativitás-fejlesztés során pozitív, hosszú távú példát nyújthatnak követőik számára.

A kreatív vezetőnek az inspiráló magatartás mellett képesnek kell lennie partnerként kezelni és energizálni a csapattagokat, hiszen az újító ötletekhez nyitott közegre van szükség. Nyitottnak kell lenni a kérdéseknél felmerülő javaslatokra egészen a legalsóbb szervezeti szintig, hiszen sosem tudhatjuk, hogy a legkreatívabb ötletek honnan fognak érkezni. "Érdekesség, hogy míg az európai vezető nőket általában a szigorúbb döntési mechanizmusok jellemzik, addig az amerikai vezetők részéről megengedett a konstruktív kísérletezés még abban az esetben is, ha némi kétséget éreznek a megoldás sikeressége kapcsán." Pontosan ez az, ami nagyobb szabadságot enged számukra a kreatív kapacitás felszabadítása terén. "A kreativitás különösen az új generáció által diktált fejlődési ütemet tekintve egyre fontosabb sikerfaktor. A "kreativitás alapú gazdaság" korában fő hajtóerő az ötlet és az innováció, a jövőben a sikeres szervezetek egyértelműen innovatív szervezetek lesznek" - mondja a szakértő.

Transzformatív vezetés: intellektuális serkentés a jövő sikeréért

A piaci kihívások következtében felgyorsult üzleti életben a felsővezetők vezetői stílusa domináns szerepet tölt be a szervezeti kreativitás jellegében. Mint azt a szakember elmondta, "számos kutatás eredménye támasztotta alá, hogy a Burns, Bass és Avoilo által kifejlesztett transzformatív vezetés innovatív atmoszférát eredményez és nagymértékben képes támogatni a szervezet kreativitási jellegét".

A transzformatív vezető a kreativitást fokozza, innovációt, autonómiát támogat, bátorítja és erősíti a dolgozókat miközben kihívásokat ad számukra. Az inspiráló környezetet, a hosszú távú elköteleződést, így az újító ötletek iránti motivációt nagymértékben támogatja. A transzformatív vezetés intellektuális serkentést, a felfedező, fejlesztő gondolkodás támogatását biztosítja, a megszokott sémákból való kilépésre bátorít, azaz a jövőbeni változásokhoz való kreatív és proaktív változás kulcsát jelenti.

Fokozzuk a kreativitást! De hogyan?

Mivel a vezető beosztású nők érvényesülése még mindig nehezebb a férfiak érvényesüléséhez képest, ezért fontos, hogy a kreatív jelleg támogatásához következetes lépéseket tegyünk. "A szervezetben lejátszódó, kreativitást befolyásoló pszichikus folyamatokat meg kell ismerni, a szervezeten belüli és a szervezet-környezet interakcióiban megvalósuló kreatív és innovatív folyamatokat felül kell vizsgálni. Mindezek alapján az optimalizálás és fejlesztés céljából kialakíthatóak a szervezetek kreativitás- és innováció-fejlesztésére irányuló intervenciós programok" - mondja Zétényi Anna, aki szerint többek között a tehetségkutatás, a motiváció-feltárás, a környezetkutatás, a kreatív branding fókuszcsoportos vizsgálata alapvető fontosságú a szervezeti kreativitás fellendítéséhez.

A kreativitás fokozására léteznek tréningek, workshopok, coaching programok. Többek között a kollektív intelligencia bevonását hasznosító kreativitás workshopok és a kreativitás fókuszpontú team coaching is hozzájárulhat a szervezet kreativitásának fokozásához. "Létezik egy úgynevezett World Café módszer is - teszi hozzá a szakember-, melynek alapfeltevése, hogy a szervezet tagjai rendelkeznek azzal a kreativitással és tudással, amelyek révén a legnagyobb nehézségekkel is meg tudnak birkózni. A beszélgetések során kialakuló új meglátások és a téma közös értelmezése, a korábbi elképzelések együttes újraértékelése képes megváltoztatni a kreativitást gátló gondolati mintákat és ez által lehetővé válik a szervezeti változás és innováció."

"Bátorság!"

"A nők a társadalomban, családban, munkahelyen rendkívüli hatással bírhatnak, ha van bátorságuk kreativitásukat is kibontakoztatni. Önmaguk és környezetük életét is teljesebbé és boldogabbá varázsolhatják ez által" - vélekedik Zétényi Anna. Bármilyen kreatívnak is érezzük magunkat, szükségünk van valódi példaképekre, olyan hölgyekre, akik kreatív, alkotó és elhivatott hozzáállásukkal képesek változtatni a világon. Ilyen példa lehet akár Zaha Hadid attitűdje is.

Zétényi Anna úgy véli, napjainkban meghatározóak Buckminster Fuller szavai, aki szerint: "Nem azzal tudjuk megváltoztatni a valóságot, ha harcolunk ellene. Azzal tudunk bármit is megváltoztatni, ha olyan új modellt hozunk létre, mely képes felülmúlni a korábbi rendszert." Ehhez pedig sok kreativitás kell és nem utolsó sorban egy jó adag bátorság.

Hank Kata

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk