kapubanner for mobile
Módosítva: 4 hete

A szervezeti változások megvalósítása

A szervezeti változás elengedhetetlen a fennmaradáshoz és a fejlődéshez a mai dinamikus üzleti környezetben. A változás folyamatát elemezve továbbra is megfigyelhetjük, hogy a változásra ható erőket két fő csoportra oszthatjuk: a változás irányába ható erők és a változás ellen ható erők. A cél természetesen mindig az, hogy az első csoportba tartozó erőket erősítsük, az azt fékező erőket pedig gyengítsük.

A változást hajtó és fékező erők

A változás irányába ható erők (driving forces) ma is relevánsak, sőt, egyesek felgyorsultak:

  •     Technológiai fejlődés: A mesterséges intelligencia (MI), a gépi tanulás, az automatizáció és a digitális platformok rohamos terjedése folyamatos alkalmazkodásra kényszerít.
  •     Tudásgyarapodás és információrobbanás: Az információhoz való könnyebb hozzáférés és a gyors tudásmegosztás megköveteli a szervezetek folyamatos tanulását.
  •     Munkaerő-állomány változása: Generációs különbségek (Z, Alfa generáció), a diverzitás (kulturális, nemi, képességbeli) növekedése, a hibrid és távmunka elterjedése új HR-stratégiákat és vezetési stílusokat igényel.
  •     Életminőség és munkavállalói elvárások változása: A work-life balance, a jólét, a pszichológiai biztonság és az értékalapú munkavégzés iránti igények erősödnek.
  •     Gazdasági és társadalmi változások: Globalizáció, geopolitikai átrendeződések, fenntarthatósági és ESG (Environmental, Social, Governance) szempontok előtérbe kerülése.
  •     Vezetői, tulajdonosi változások: Új stratégiákat, irányokat hozhatnak magukkal.
  •     Verseny fokozódása: Új versenytársak, üzleti modellek megjelenése.

A változást fékező erők (restraining forces) időtállóak, bár kezelésükre új módszerek születtek:

  •     Az újtól való félelem és bizonytalanság: Az ismeretlen iránti averzió továbbra is erős.
  •     Szokásokhoz való ragaszkodás: A bejáratott rutinok és a komfortzóna elhagyásának nehézsége.
  •     Másoktól való függés és bizalmatlanság: A kooperáció hiánya és az informális hatalmi struktúrák.
  •     Megélhetésért való aggódás, pozícióféltés: A munkakörök megszűnésétől vagy átalakulásától való félelem, a státusz elvesztése.
  •     Szervezeti inercia: A meglévő szervezeti struktúra, eljárások és rendszerek merevsége.
  •     Erőforráskorlátok: Pénzügyi, emberi vagy technológiai erőforrások hiánya.
  •     Szervezeten belüli egyezségek, rejtett paktumok: Informális hálózatok és érdekcsoportok, amelyek ellenállnak a változásnak.
  •     Korábbi befektetések hatásai (sunk costs): A már befektetett idő, pénz és energia miatt nehéz feladni a régi rendszereket.
  •     Kommunikáció hiánya vagy rossz minősége: A változás miértjének és céljának nem megfelelő kommunikálása.

A humán erőforrás szerepe a változásban

A humán erőforrás (HR) osztály szerepe ma még inkább felértékelődik a változások megvalósításakor. Kulcsfontosságú feladatai közé tartozik:

  •     Belső tanácsadói szerepek kialakítása és erősítése: A HR üzleti partnerként működik, tanácsot adva a vezetőknek és a munkatársaknak a változások kezelésében.
  •     Stratégiai belső kommunikáció: A változás okainak, céljainak, menetrendjének és előnyeinek világos, átlátható és folyamatos kommunikálása. A nyílt párbeszéd és a visszajelzés lehetőségeinek biztosítása.
  •     Felkészítés és képzés: Az új technológiák, munkamódszerek, kompetenciák elsajátítását célzó tréningek és képzési programok (pl. digitális készségek, agilis mindset, reziliencia tréningek).
  •     Munkavállalói élmény (Employee Experience - EX) tervezése: A változás emberközpontú megközelítése, figyelembe véve a munkavállalók igényeit és érzéseit.
  •     Teljesítményértékelési és ösztönzési rendszerek adaptálása: Az új célokhoz és viselkedésformákhoz igazodó teljesítményértékelés és jutalmazás.

A változásmenedzser szerepe és alapelvei

A szervezeti megújulásért felelős változásmenedzser (Change Manager) továbbra is a történet kulcsszereplője. Feladata, hogy a szervezeten belüli csoportok és egyének szerepét, felelősségét és feladatait meghatározza a változtatások folyamatában. Fontos, hogy a változásmenedzser nem csak egy végrehajtó, hanem egy facilitátor, kommunikátor és stratégiai partner is egyben. Még akkor is, ha nem ő találja ki a változás célját és módját, hanem "csupán" lefolytatja a kívánt szervezetfejlesztési manővereket, helyzete akkor sem mondható könnyűnek. Meg kell győznie az érintetteket, hogy a változással való azonosulás elengedhetetlen a vállalat további sikere érdekében.

Egy jó változásmenedzser éppen ezért nem kapkod, és mindig szem előtt tartja a következő alapelveket, amelyeket a mai környezetben érdemes kiegészíteni és hangsúlyozni:

  •     Tudatosítsuk és kommunikáljuk az elérendő célokat! A céloknak SMART-nak (Specifikus, Mérhető, Elérhető, Releváns, Időhöz kötött) és inspirálónak kell lenniük. A "miért" (purpose) tisztázása kulcsfontosságú.
  •     A sikerhez nélkülözhetetlen a felsővezetők aktív támogatása és szerepvállalása (szponzoráció). A vezetőknek példát kell mutatniuk, és hitelesen kell kommunikálniuk a változást.
  •     A változásokat projektként kell kezelni, de agilis szemlélettel. A változások gyakorta eltolódásokat okozhatnak a hatalmi struktúrában, ezért fontos a projektmenedzsment módszerek (pl. Scrum, Kanban) és a rugalmasság ötvözése.
  •     A változási folyamatot alaposan meg kell tervezni, akárcsak egy menetrendet, de hagyni kell teret az adaptációnak. Túl sok időbe és energiába kerül a felesleges "vakvágányok kiépítése", ezért a kezdeti tervezés mellett a folyamatos iteráció és visszajelzésgyűjtés elengedhetetlen.
  •     A változás nem állhat önmagában, együtt kell működnie a meglévő rendszerekkel, vállalati kultúrával és értékekkel. Az integráció kulcsfontosságú a fenntarthatósághoz.
  •     A problémák megoldásához mindig több szervezeti szint és terület összehangolt, keresztfunkcionális munkája szükségeltetik. A silók lebontása és az együttműködés ösztönzése alapvető.
  •     Gondos tervezéssel és agilis végrehajtással gyorsabban végrehajtható a változtatás. Az "inkrementális" változások bevezetése és a gyors győzelmek (quick wins) demonstrálása segíti az elfogadást.
  •     Gyakorlatiasság, rugalmasság és reziliencia a sikeres változás záloga. Késznek kell lenni a tervek módosítására a valós visszajelzések alapján.
  •     A megfelelő viselkedést elismerni és jutalmazni kell, a nem kívánt viselkedésre pedig következetesen reagálni. Az elismerés rendszereinek és a teljesítményértékelésnek támogatnia kell a változást.
  •     A vezetésnek példát kell mutatnia a változás gyakorlati részéből és a változási mindset elfogadásából. A hitelesség kulcsfontosságú.

Konfliktuskezelés a változásban

A változás bevezetése számos konfliktusnak lehet a forrása, ezek kezelése kiemelt fontosságú. A konfliktusok megértése és hatékony kezelése nélkülözhetetlen a sikeres változásmenedzsmenthez.

A konfliktusoknak továbbra is az alábbi szinteket különböztethetjük meg:

  •     Egyénen belüli konfliktus: (Pl. az egyén belső feszültségei a változással szemben, értékrendbeli ütközések).
  •     Személyek közötti konfliktus: (Pl. kollégák közötti nézeteltérések a változás megközelítésével kapcsolatban).
  •     Csoporton belüli konfliktus: (Pl. egy csapaton belüli véleménykülönbségek a változás megvalósításáról).
  •     Csoportok közötti konfliktus: (Pl. különböző részlegek eltérő érdekei vagy prioritásai a változás során).
  •     Szervezeten belüli konfliktus: (Pl. vezetőségi és alkalmazotti szintek közötti feszültség, vagy a változás által érintett részlegek közötti széthúzás).
  •     Szervezetek közötti konfliktus: (Pl. fúzió vagy akvizíció esetén, partnerek közötti eltérő érdekek).

Konfliktuskezelési Stratégiák

A konfliktusok feloldása ötféleképpen történhet, attól függően, hogy az önös érdekeket (asszertivitás) vagy a másik fél szempontjait (együttműködés) vesszük figyelembe (Thomas-Kilmann Konfliktus Mód Modell):

  •     Versengő (Competing): Magas asszertivitás, alacsony együttműködés. Cél a saját érdekek érvényesítése a másik fél rovására. Gyors döntéseknél, kritikus helyzetekben lehet indokolt.
  •     Alkalmazkodó (Accommodating): Alacsony asszertivitás, magas együttműködés. A másik fél igényeinek előtérbe helyezése. Jó lehet, ha a másik félnek sokkal fontosabb az adott téma, vagy a kapcsolat megőrzése a cél.
  •     Elkerülő (Avoiding): Alacsony asszertivitás, alacsony együttműködés. A konfliktus figyelmen kívül hagyása vagy elhalasztása. Akkor lehet hasznos, ha a konfliktus jelentéktelen, vagy ha a feleknek időre van szükségük a lehiggadáshoz.
  •     Kompromisszumkereső (Compromising): Közepes asszertivitás, közepes együttműködés. Mindkét fél részlegesen feladja igényeit, hogy kölcsönösen elfogadható megoldás szülessen. Gyakran alkalmazott a változásmenedzsmentben.
  •     Problémamegoldó/Együttműködő (Collaborating): Magas asszertivitás, magas együttműködés. Cél a mindkét fél számára legjobb, "win-win" megoldás megtalálása, ahol a mögöttes igényeket is feltárják. Ez az ideális stratégia a komplex, hosszú távú megoldást igénylő konfliktusoknál, és ez építi a leginkább a bizalmat.

Természetesen e konfliktuskezelési módszerek nem egyforma mértékben hatékonyak. Az optimum elméletileg az együttműködő (erős-erős) kombinációnál van, a valóságban azonban gyakran a kompromisszumot célzó viselkedés a kifizetődő, különösen a változásmenedzsmentben, ahol a gyorsaság és a konszenzus is fontos lehet. Az ilyesfajta, két fél között egyensúlyozó konfliktuskezelés nyomán született meg a dinamikus stabilitás elmélete, amely a gyors változásokat kombinálja lassításokkal, időt hagyva az újdonságok okozta traumák feldolgozásának és a szervezetnek a regenerálódásra.

Kultúraközi konfliktusok kezelése

Speciális helyzettel állunk szemben, amennyiben a konfliktusok az alkalmazottak eltérő kulturális adottságaiból (nemzeti, szervezeti, szakmai kultúrák) eredeztethetők. A globalizáció és a diverz munkaerő-állomány miatt ez egyre gyakoribb.

A kultúraközi konfliktus feloldásához a következő hét lépés nyújt segítséget:

  •     A probléma azonosítása: események leírása, értelmezése. Fontos, hogy a tényekre koncentráljunk, és elkerüljük az azonnali ítélkezést.
  •     A probléma tisztázása: a konfliktus hátterének fürkészése. Milyen előfeltevések, félreértések állnak a háttérben?
  •     A kultúrák feltárása: rejtett kulturális elvárások és értékek megismerése. Ennek során a résztvevőknek meg kell érteniük a saját és a másik fél kulturális kereteit (pl. Hofstede dimenziói, Trompenaars modellje).
  •     A szervezet vizsgálata: globális és helyi adottságok kutatása. Hogyan befolyásolja a szervezeti kultúra és a helyi gyakorlat a konfliktust?
  •     A konfliktus megoldása: harmónia megteremtése célképzés, akciótervezés és -megvalósítás útján. Közös célok kijelölése és kölcsönösen elfogadható megoldások kidolgozása. Ez gyakran facilitációt vagy mediációt igényel.
  •     A hatások felbecsülése: eredmények figyelemmel kísérése, tervek újraértékelése, hasznok megállapítása, előnyök élvezése. A változás és a konfliktuskezelés eredményeinek nyomon követése, és a tanulságok levonása.
  •     Szervezeti szintű integráció: eredmények rögzítése, siker esetén közzététele és intézményesítése. A sikeres gyakorlatok beépítése a szervezeti normákba és folyamatokba, hozzájárulva a tanuló szervezet kialakításához és a jövőbeli hasonló helyzetek hatékonyabb kezeléséhez.