Munkaügyi kapcsolatok - 1. oldal
17 éve Munkaügyi kapcsolatok fogalma
A munkaerőpiac két szereplője, a munkaadó és a munkavállaló, már eltérő céljai miatt is folyamatosan szemben áll (előbbit a profit, a hatékonyság, utóbbit a bér, a kényelmesebb munkakörülmények vezérlik), de a munkáltató hatalmi fölénye csak tovább mélyíti a kettejük közti szakadékot. Az alkalmazottak ilyen helyzetben csak egyvalamit tehetnek: összefognak, s közös erővel lépnek fel "elnyomóik" ellen. Teljes cikk...
17 éve A munkaügyi kapcsolatok szereplői
Munkavállalói érdekképviseletek A munkavállalói oldal legjelentősebb érdekképviseleti szervezete a szakszervezet, amely olyan önkéntesen és hosszú távra létesített munkavállalói érdekszövetség, amelyet tagjai az egyesülési szabadság alapján munkafeltételeik megóvásáért és javításáért hoztak létre. Szerveződésük jellege szerint kétféle szakszervezettípust különböztetünk meg: a horizontális irányba terülő szakmai és ágazati érdekszövetséget, illetve a vertikális irányba magasodó országos vagy regionális szintű szakszervezetet. Teljes cikk...
17 éve Kollektív szerződés és tartalma
Kollektív szerződést egyrészről a munkáltató, a munkáltatói érdekképviseleti szervezet, vagy több munkáltató, másrészről a szakszervezet, illetve több szakszervezet köthet. A kollektív szerződés úgy jön létre mint egy szerződés, de a gyakorlatban úgy működik, mint egy jogszabály, azaz jogok és kötelezettségek származhatnak belőle. A kollektív szerződés munkaviszonyra vonatkozó szabály. Teljes cikk...
17 éve A kollektív tárgyalás folyamata
A kollektív szerződés tárgyalása három elemre bontható: a tárgyalás előkészítésére, a tárgyalás lefolytatására és a tárgyalás eredményeinek elfogadására. Teljes cikk...
17 éve A kollektív tárgyalás lefolytatása
A tárgyalási folyamatnak kettős funkciója van. Egyrészt segít meghatározni a megállapodás lehetséges sávját, másrészt lehetőséget ad arra, hogy az alternatívák sokaságából a lehető legjobb variációt találjuk meg. Teljes cikk...
17 éve Tárgyalási taktikák
Tárgyalási pozíciónk megerősítéséhez számos taktika áll rendelkezésünkre. Teljes cikk...
17 éve A participáció fogalma
A participáció egy olyan intézményesen biztosított részvételi lehetőség a munkavállalók számára, amellyel a munkavállalók képviselői jogot szereznek a vállalat döntési folyamatainak meghatározásához: már a döntés-előkészítés folyamatában beleszólásuk van a szervezet működésébe, hogy közvetlenül biztosítsák a munkavállalói érdekek érvényesülését. Teljes cikk...
17 éve A participáció európai modelljei
Európában a participáció gyakorlata meglehetősen szerteágazó. Van, ahol törvényi felhatalmazással jön létre a munkavállalói képviselet (pl. Németország), van, ahol ez csupán garanciák és politikai támogatás nélküli formalitás (pl. Olaszország), de előfordul olyan is, hogy egyedi tarifaszerződések (Svájc) vagy szokásjog alapján (Nagy-Britannia) működik a munkavállalói képviselet. Teljes cikk...
17 éve Munkaügyi konfliktusok kezelése, típusai
Amennyiben a fenti módszerek (tárgyalási taktikák, participáció) nem vezetnek eredményre, konfliktuskezelő eljárásokat is alkalmazhatunk a tárgyalás folytatása érdekében. Ezek közös vonása, hogy az egymással szembenálló két fél mellé egy külső, semleges felet rendelnek, aki objektíven szemlélve az addigi eseményeket képes megállapodásra sarkallni őket. Teljes cikk...
20 éve A kollektív tárgyalás lefolytatása
Az ellenzéki párt részéről megszellőztetett hírek szerint elképzelhető, hogy a 2006-os választások előtt szétválasztják a Fideszben a pártelnöki és a miniszterelnök-jelölti posztot - olvasható a Népszabadságban. Teljes cikk...
20 éve A participáció fogalma
A munkavállalók jogbiztonságának növelése érdekében új intézmény létrehozására van szükség - jelentette be Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a csütörtökön tartott sajtótájékoztatón. Az új státusz létrehozása mellett komplex jogbiztonsági programot fognak kidolgozni. Teljes cikk...