kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

6+1 jótanács az önéletrajzod megfogalmazásához

Bár sokan máshogy gondolják, a nyugati tenderek folyamatosan jelennek meg Magyarországon. Ez vonatkozik a HR és az álláskeresés területére is, ezért érdemes folyamatosan nyomon követni a külföldi szakemberek írásait. Emma Morris, a Minerva Appointments senior toborzója évek óta heti több száz CV-t olvas, így nem csoda, ha határozott tanácsokkal tudja ellátni az álláskeresőket.

images

Morris szerint a jó önéletrajznak alapvetően 6+1 része van. Bár ő elítéli az internetről letölthető sémákat, sajnos mégis számos olyan munkahely van, mely továbbra is megköveteli az Europassos önéletrajzokat, ám tartalmilag nekik is segíthetnek az alábbiak. A lényeg mindkét esetben: Keep it simple, azaz ne bonyolítsd túl!

Név és kontakt információ:

A CV elején az alapvető adatokat kell megadni: a nevünket és az elérhetőségeinket. Sokan már az elején elbuknak, hiszen még a nevet is túl lehet bonyolítani: születési név, férjezett név, becenév… ezek azok az információk, amikre egy HR-es sem kíváncsi. Az elérhetőségeknél szintén a fő adatokra kell gondolni: telefonszám és e-mail cím. Igen szegényes annak a vállalatnak a technológiai felszerelése, aki még postán szeretné elküldeni a válaszlevelet – de hoppon is maradnak, hiszen a levelezési és lakócímünk sem fontos adat a HR-es számára. Az e-mail címnél használjuk a már jól bevált professzionális e-mail címünket, hiszen 2015-ben már biztos mindenki megszabadult a [email protected] e-mail címtől, ugye?
És a bevezető részből elég is ennyi – a HR-esnek nincs szüksége az etnikai hovatartozásunkra, a kapcsolati státuszunkra vagy a gyerekeink számára. Neki csak olyan információkra van szüksége, melyek segítségével elérhetnek bennünket.

Személyes profil:

A TheLadder.com felmérése szerint a toborzók és HR-esek mindössze 6 másodperc alatt eldöntik, hogy egy CV-vel megéri-e tovább foglalkozni. Nem lustaságról van itt szó azonban, hanem a tapasztalatról és a rutinról. A tömören és frappánsan megfogalmazott személyes bemutatkozó magával ragadja az olvasót, és könnyedén belefolyhatunk az első percbe is.

Mindehhez azonban önéletrajzunk ezen részének maximum 5-6 sorosnak kell lennie. Témáját tekintve a céljainkról, ambícióinkról, fontos tapasztalatainkról kell szóljon, teljes mértékben búcsút intve a „pontos vagyok”, „keményen dolgozok” és természetesen a „remekül dolgozom csapatban és egyedül is” kifejezéseknek. Nem véletlenek ezek a mondatok: a hazai és külföldi gyakorlat is azt bizonyítja, hogy a jelentkezők nagy része nincs tisztában az erősségeivel, ezért ezeket a bevett frázisokat ismételgetik.

Skillek és teljesítmények:

6 fő skill. Ennyi. Listázva. Nem kell, hogy egy skillünk bemutatásához még ódákat zengjünk, hiszen a jól megfogalmazott képességünk magáért beszél: „rendszerben gondolkodó”, „gyors reakcióidő”, „jó kommunikációs készség az ügyféllel”. Ezek azok, amik érdeklik a munkaadót. Természetesen ez utóbbi nem dob nagyot a latba, amikor egy matematikus pozícióra pályázunk. A kulcs tehát, hogy a meghirdetett pozícióhoz méltón válogassunk a képességeink között és hangsúlyozzuk a megfelelőket.

Ha vannak speciális szoftverek, melyek a szakmánkhoz kötődnek, akkor azokat is hangsúlyozhatjuk: „Photoshop – profi – minden nap használom”. Ami ma már nem bír nagy jelentőséggel az a Microsoft Office használata. Ha ebből még nem állunk minimum felhasználói szinten, akkor jobb, ha nem is jelentkezünk bizonyos pozíciókra.

Karrier, tapasztalatok:

A következő szakasz a korábbi tapasztalatokról szólnak. Itt arra kell figyelnünk, hogy lehetőleg a 2000-es évekig haladjunk a felsorolásban, az azt megelőző tapasztalatok mondhatni már elévültek. Az elmúlt 15 év elég újdonsággal szolgált. Ebben a szakaszban tüntessük fel azt az időpontot, amikor az adott munkaadónál dolgoztunk, a cég nevét, a pozíciónk címét és a felelősségi körünket. Nem szabad bővebben kifejteni az egyes részeket, itt – ha olyan készségről akarunk beszélni, amikről a korábbiakban még nem írtunk – maximum 2 hangsúlyos erősségünket emeljük ki. Felesleges megadni az előző cégek elérhetőségét és vezérigazgatójának nevét, hiszen egyrészről senkinek sincs ideje másokat felhívni, hogy egy ismeretlenről csevegjenek, másrészről pedig ezek az információk a neten is fent vannak, ha szükségessé válnak.

Tanulmányok és képzések:

Hacsak nem frissdiplomások vagyunk, akkor ezt a részt is röviden és tömören kell megfogalmazni. Szükség van a kezdő és záró évszámra, valamint a végzettség szintjére. A gimnáziumi és általános iskolai tanulmányok a húszas, harmincas, negyvenes… éveinkben már csak szép emlékek, amelyek nem tartoznak a HR-esre.

Ez az a hely, ahol feltüntethetjük azokat a képzéseket, amiken az elmúlt években részt vettünk – persze itt is csak konzekvensen! Ha 5 éve meghallgattunk egy Google Adwords előadást, az a tudásunk ma már nem biztos, hogy elegendő lesz egy kampány elindításához. Ha képezzük magunkat, legyünk mindig naprakészek, és ezt mutassuk is meg az önéletrajzunkban, hiszen ezzel azt is bizonyítjuk, hogy mennyire elkötelezettek vagyunk a szakmánk iránt.

Érdeklődési körök:

„Szeretek olvasni, filmezni és a barátaimmal lenni.” Igen, ez tény, és nagyjából mindenkire igaz. Felmerülhet a kérdés, hogy akkor most tényleg írjam le, hogy minden hétvégén az A38-ban táncolok az első sorban sörrel a kezemben? Nem. Nem szabad átesni a ló túlsó oldalára. Ha nincs kifejezett hobbink, akkor ezt a részt nem is fontos létrehozni az önéletrajzunkban. Hazudni pedig végképp nem érdemes. Itt azokat a területeket érdemes megemlíteni, amik tényleg érdekesek, és képesek lennénk beszélgetni is róluk az állásinterjún.

A plusz egy:

A megjelenés. Ez az egyik legkritikusabb és legszélsőségesebb eredményeket produkáló tényező. A túl unalmas, egyszínű, szóközökkel és plusz enterekkel megformázott önéletrajz kuka. A színektől hemzsegő, szelfikkel agyonrakott CV kuka. Legyünk kreatívak, de ízlésesek, egyediek, de ne kirívók. Koncentráljunk arra, hogy a „szuperképességeink” önmagukért beszélnek, a megjelenés feladata pedig csupán az, hogy megfelelő hangsúlyt kapjon a szakmai anyagunk a HR-es szemében is. Kapcsoljuk ki a CapsLockot, mert az olyan, mintha ordítanánk az olvasóval. Kérjük meg ismerőseinket, hogy olvassák át az anyagot és mi magunk is olvassuk fel hangosan azt.

Ne feledjük tehát, hogy a HR-esnek és a toborzónak az a célja, hogy mielőbb megtalálja a megfelelő skillekkel és tapasztalattal rendelkező jelöltet. Morris szerint: „napjában több száz CV-t látunk, és ha azt nehéz elolvasni, tele van irreleváns információkkal, vagy nem találjuk meg a számunkra fontos információt, félre dobjuk, és magunk elé vesszük a következőt. Ne tedd még nehezebbé a dolgunkat, mint amilyen… segíts, hogy segíthessünk! Ne bonyolítsd túl, tartsd tisztán és szeretni fogunk érte!”

Forrás

Jobline.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk