Megjelent: 11 éve

Így lehet eredményesen munkát keresni a LinkedInen

A LinkedIn világszerte több mint 225 millió embert mozgat meg online (és ez hónapról hónapra milliókkal nő), amivel az első helyen van a professzionális, kifejezetten karrierépítés céljából jelenlévő felhasználók között. Magyarországon jelenleg közel 310,000 ember tartozik ehhez a közösséghez (szemben a Facebook 4.2 milliós magyar taglétszámával), és a felismerés egyre többekben létrejön: a karrierépítéshez "érdemes látszani".

images

A HR Portal legjobb írásai minden nap a LinkedInen!

A HR Portal ezentúl a LinkedInen is megosztja legjobb írásait. Kövesse céges oldalunkon keresztül a HR szakma legújabb trendjeit, és a munka világának legfrissebb híreit.
A LinkedIn egy kifejezetten szakmai közösség/fórum, amelynek célja, hogy az ember önmagát megfelelően tálalva (egy CV-szerű profil feltöltésével) hozzá hasonló, vagy őt érdeklő érdekközösségek tagjaivá váljon, illetve ezen körök számára elérhető legyen. Egy példán keresztül szemléltetve: a Facebookkal ellentétben itt nem arról megy a beszélgetés, hogyan sikerült egy kirándulás, hanem arról, hogy milyen egy jó túravezető, és miként lehet a túravezetők közösségéhez csatlakozni.

De mégis miért van az, hogy míg a LinkedIn penetrációja 4,8 százalékos a teljes magyar online népességre vetítve, ugyanez a szám Angliában közel 22 százalék? Azaz itthon csak minden 20. internetező tag, Angliában pedig közel minden 4. felhasználó tagja a LinkedInnek. Mi magyarok miért nem hisszük el, hogy a LI-nel nagyobb eséllyel kaphatunk megfelelő állást?


Az első misztifikáció és valószínű blokk a legtöbb emberben talán nyelvi. "Nem tudok angolul, ezért nem is próbálkozom!" A LinkedIn felhasználói felülete valóban nem létezik egyelőre magyarul, de a profil nyugodtan lehet magyarul, mert sokan nézik majd úgy is. A profil fejléceit pedig kis segítséggel könnyedén le lehet fordítani.

A kettes számú blokk az emberekben az idő. "Annyi mindent kellene mondani/kitölteni magamról, amihez semmi kedvem." Tény: a Facebook felületességéhez képest a LinkedIn egy komoly felhasználói profil kitöltését igényli. Amíg a FB-on elég egy vicces képet 'like'-olni a népszerűséghez, addig a LinkedInen egy jól megírt, és megfelelő részletessséggel kitöltött profil tehet valakit népszerűvé a HR-esek, és általánosságban a munkaadók körében. Nem pár perc végiggondolni, hogyan érdemes felépíteni egy ilyen profilt, melyek a legfontosabb információk, munkatapasztalatok, hozzáadott értékek, képzések, amiket nem szabad kihagyni. De egy-két órányi időráfordításért cserébe már jobbnál jobb magyar, vagy angol profil esetén külföldi állásajánlatok kaphatóak.

A profiloldal kialakítása tehát az első kötelező kör a LI-en. Minél több szakmai részletet tesz valaki közzé, annál esélyesebb, hogy hasonló emberek találnak rá. Aki nemzetközi karrierre vágyik, hozza létre angolul is a profiloldalát, így belekerül a nemzetközi áramlatba is.

Lássuk a további előnyöket. Rengeteg érdekes csoport van online, melyek mindegyike hasonló érdeklődésű embereket fog össze egy-egy téma mentén. Vannak nyílt csoportok, mint például a CoachOK Szakmai Szövetsége csoport, tehát engedély nélkül, rögtön csatlakozni lehet hozzá. A zárt csoportokat egy moderator kezeli, és a belépést annak függvényében engedélyezi, hogy mennyire látja relevánsnak a csatlakozási szándékot az adott jelentkező profilja alapján. Aki felvételt nyert a csoportba, már hallathatja is hangját a virtuális közösségben. A "Discussions" menüponton keresztül lehet témát bedobni a közösbe, eseményt hirdetni pedig a "Promotions" pont alatt kell. Álláskeresőknek érdemes a csoporton keresztül megnézni a "Jobs" fület, a többi tag pedig a "Members" fül alatt látható.

A LinkedIn a Google-höz hasonlóan keresőmotor optimalizáció alapján működik. Kulcsszavak szerint keresnek - elsősorban HR-sek - embereket megfelelő profilokkal, illetve érdekcsoportokat. Például a "coach" szóra rákeresve nagyon sok ember, csoport és cég fog feljönni, de a kereső ember legfelül azokat a találatokat fogja látni, akik esetében a rendszer a legrelevánsabbnak ítéli a "coach" kifejezést, mert a szövegkörnyezetet nézi hozzá az algoritmus. Mi következik ebből? Az, hogy érdemes a saját profiloldalt úgy megírni, hogy abból a legfontosabb, legjellemzőbb készségek és képességek emelkedjenek ki, mert így válik az kereshetővé, így találhatják meg egymást és csatlakozhatnak azok, akiknek egymásra van szüksége ("Linked In").


Mit kell tenni az eredményes álláskereséshez?

A LinkedInnek tehát az a legnagyobb előnye, hogy alapvetően a szakmai kapcsolatokra lett kialakítva. Nem számít, hogy valaki épp munkanélküli vagy új lehetőségeket keres - érdemes a LinkedIn adta kapcsolatokat kihasználni, mert egy Word formátumú CV-vel ellentétben az egész oldal dinamikusan működik. Munkaadók, HR-esek és munkakeresők egyaránt jól egymásra találhatnak a LinkedIn segítségével. Tudni kell, hogy az állások jelentős részét nem hirdetik meg hivatalosan online, hanem kapcsolatokon keresztül lehet értesülni róluk. Álláskeresés esetében az alábbi pontokra érdemes figyelni:

1. Fontos a minél szélesebb kapcsolati haló kiépítése. Érdemes minden életszakaszt, minden területet felölelve szélesíteni a hálót. A rendszer a címlisták, naptárak, email fiókok átfutásával pár pillanat alatt megjeleníti, hogy mely ismerősöknek van LinkedIn profilja. Soha nem lehet tudni, hogy ki a fontos kapcsolat.

2. A profilhoz érdemes linket hozzátenni, vagy feltölteni egyéb vizuális anyagot, hogy minél vonzóbb legyen. Az 'összefoglaló' (summary), 'tapasztalatok' (experience) és 'képzettség' (education) részek most már mind lehetővé teszik a tapasztalatok, eddigi munkák bemutatását, így a munkaadók könnyedén ízelítőt kaphatnak a teljesítményből. Egy menedzser szemszögéből nézve nincs annál nagyrabecsültebb dolog, mint amikor a beosztottja túlteljesíti a kitűzött célokat. Nem csak grafikusoknak és fotóművészeknek lehetnek kézzelfogható eredményeik. Minden munka illusztrálható egy kutatás, előrejelzés, elemzés, prezentáció feltöltésével. A diákok, akiknek lelkesedéssel és ambíciózus fellépéssel kell ellensúlyozniuk a munkatapasztalat hiányát, bemutathatják diplomamunkájukat, vagy egy iskolai projektjüket.

3. A LinkedInen az is látható, hogy ki nézte meg a személyes profilt. Ez fontos információ lehet a profil gazdájának. Sok ember amiatt néz meg egy profilt, mert az előtte megnézte az övét. Munkaadók figyelmét is fel lehet hívni ily módon. A beállításoknál figyelni kell rá, hogy idegenek is megnézhessék a profilt ("privacy settings"). Ez nem Facebook, itt azt keresik, hogy ki mit tud, mire képes - és nem a haverokkal töltött éjszaka fényképeire kíváncsiak. Érdemes példakép embereket megkeresni, megvizsgálni mit tudnak, milyen tapasztalataik vannak, milyen karrierúton érték el az áhított pozíciót. A profiloldal részletes, alapos kitöltésével kereshetővé válik a profil a HR-esek számára. Sok sikert!

Frank Benedek, MBA
Bencoaching HR Blog

A HR Portal legjobb írásai minden nap a LinkedInen!

A HR Portal ezentúl a LinkedInen is megosztja legjobb írásait. Kövesse céges oldalunkon keresztül a HR szakma legújabb trendjeit, és a munka világának legfrissebb híreit.


Önéletrajz-feltöltés >>
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk