kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 15 éve

Nyerő helyzetben válság idején

Eddig csupán a gazdasági válság negatív hatásairól hallottunk. De a válság jó és hasznos eredményeket is indukálhat. A business coaching technikái többek között arra tanítanak, hogy a legnehezebb időkben is képesek legyünk helytállni, elkerülni a fizikai tünetekkel is párosuló kiégést, s majd nyert helyzetből indulni a fellendülés idején.

Tagadhatatlanul nehéz időszakot élünk valamennyien. Már be sem kell kapcsolnunk a rádiót, televíziót, nincs szükség a napilapok válsághíreinek átfutására, hiszen saját bőrünkön érezzük a valóságot. S közben munkánk, munkahelyünk megtartásáért vívott napi csatározásban egyre jobban igyekszünk megfelelni. A megfelelési kényszer óriási energiákat emészt fel, s ha nem figyelünk, valaki máris a sarkunkban toporog. Arra vár, hogy lecsaphasson. A neve: kiégés.

Egyre kevesebben akadnak, akik életük során legalább egyszer ne tapasztalták volna, hogy határidős feladataik végére érve szervezetük ólmos fáradtsággal hálálta meg a "fáradozásokat". A válság időszakának túlélése tipikusan ilyen helyzet elé állítja a munkavállalókat.

- Közülük is leggyakrabban a férfiakat - teszi hozzá File Betty, a Human Value business coach-a. - A férfiak - valószínűleg társadalmi elvárásaink alapján is - gyakrabban kerülhetnek túlhajszolt, a feladataikat a maximális szinten túl is, önmaguk, később családi életük összeomlását eredményező helyzetbe. Ahonnan segítség nélkül már nincs visszaút. Ez már szélsőséges eset ugyan, s hozzá kell tennem a kiégés nem egyik napról a másikra történik, hosszú folyamat eredménye. Azt, hogy ebbe az irányba tartunk, már környezetünk is észreveszi, csak mi nem halljuk meg munkatársaink, barátaink, családtagjaink üzeneteit.

- A szakmai leírás szerint, a kiégésnek 12 fázisát különböztetjük meg, ezek a fázisok természetesen nem mindenkinél jelentkeznek és nem ugyanúgy. A legfontosabb azonban, mint manapság egyre több helyen tapasztaljuk, a munkavállaló proaktív magatartása, azaz a megelőzés képességének megszerzése - ez az első fázis. Ez sem feltétlenül könnyű feladat, gondoljunk csak bele, hány és hány, gyakran számunkra elfogadhatatlan kompromisszumot kell kötnünk munkahelyünkön, különösen mostanában, állásunk megtartásáért. Vagy új munkahelyünkön például, az új körülmények ismerete nélkül milyen túlvállalásokra vagyunk hajlamosok. Ahhoz, hogy ezeket a nehéz helyzeteket már rögtön az elején jól kezeljük önismeretre, önbizalomra és jó kommunikációs készségre van szükségünk. Tudnunk kell például nemet mondani, s tudnunk kell saját érdekeinket érvényre juttatni, saját életritmust kialakítani. A kiégés második fázisában fokozott erőfeszítés jelentkezik, gyakorta fellép a fáradtság, a túlhajszoltság - eredmények nélkül. A következő fázisban már a személyes élet elhanyagolása jellemző, hogy a hivatalos, munkahelyi elfoglaltság válik az egyetlen időtöltéssé, pihenés nélkül - fogalmaz a szakember.

A megelőzés a legkönnyebb feladat a coach számára is. Itt a segítség az önbizalom megerősítését, a személyiség még jobb megismerését szolgálja. A második fázisban megoldást jelenthet, ha a coachingon résztvevő munkavállaló egyszerűen összeírja napi teendőit, időre lebontva, és a coach inkább rákérdez, hol tűnik irreálisnak egy-egy folyamatra, feladatra fordított idő, hol szabadul fel szabadidő, s hogy hogyan lehet ezzel jól gazdálkodni. A személyes élet elhanyagolásánál, a harmadik fázisban, arra kell rávezetni a munkavállalót, hogy a felszabadult szabadidejében azt tegye, amit régen tett. Ha sportolt, akkor azt, ha kutyát sétáltatott naponta, akkor azt, ha színházba járt hetente, akkor azt. Vissza kell őt terelni a régebbi, feltöltődést adó elfoglaltságok felé.

A többi fázisban már komolyabb tünetekkel kell számolni: a személyes igények elfojtásától, a teljes elmagányosodásig, a depresszió kialakulásáig sokféle tünet jelentkezhet. Az utolsó három fázis esetén már betegségről beszélünk, itt szakorvosok segítségére van szükség.

Nemcsak a munkavállalóknak, de a munkáltatónak is érdeke, hogy alkalmazottai ne kerülhessenek ilyen helyzetbe -hangsúlyozza File Betty. Mint elárulta, gyakran kérnek tőlük segítséget krízishelyzetekben, most a gazdasági válság idején is. Sok helyen ugyanis most kerülnek fókuszba azok a személyes, feldolgozatlan problémák, amelyekre idáig, a napi hajtásban nem jutott idő. Tulajdonképpen a válságnak ez lehet a pozitív hatása: úgy tűnik, hogy az a munkáltató, aki most rendbe tudja tenni cége belső ügyeit, s az eredményesség helyett, most a munkavállalóiba invesztálja tartalékit - jó helyzetből indulhat a válság után. Egy kellőképpen motivált munkaerő, egy átlátható struktúrával rendelkező cég esetében, ahol mindenki világosan tudja saját hatáskörét és feladatait, óriási eredményekre lehet képes. Ezzel pedig mindenki nyer.

Human Value International


  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk