logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2024.03.11 - 1 éve
Worri

„Az emberek nem égnek ki, a szervezetek égetik ki őket”

Michael Jordanről aki bár a mentális keménység és a reziliencia szimbólumává vált az évek során, mégis első visszavonulást olyan érvekkel támasztotta alá, amelyeket gyakran lehet hallani a pályájukat elhagyó, kiégett emberektől.

A Jordan-féle Bulls második bajnoki címekkel teli szakaszát a szervezet különböző vezetőinek megoldhatatlan konfliktusa zárta le. Jerry Krause, a csapat általános menedzsere már a szezon előtt kijelentette, hogy „az sem érdekel, ha az összes mérkőzést megnyeritek, ennek a csapatnak ez lesz az utolsó szezonja együtt”. Szintén Krause nevéhez fűződik egy híres mondás, amit némi módosítással a kiégés állapotára is lehet használni. Emlékezetes módon egyszer azt mondta, hogy „nem a játékosok nyerik a bajnokságokat, hanem a szervezetek”. A kiégés kontextusában ennek a mondatnak az alterált verziója így hangzik: „nem a munkatársak égnek ki, hanem a szervezetek égetik ki őket”.

A személyes hatékonyságérzet csökkenése, a testi és lelki kifáradás és a cinizmus jellemzi a kiégést, a korábbi motiváció és szenvedély elvesztése mellett. Ezt gyakran egyéni tragédiaként értelmezik a szervezetek. A munkatársak és vezetők összesúgnak a kiégett kolléga háta mögött, a korábbi csúcsteljesítőt ki-ki habitusa, értékrendje szerint sajnálja, kineveti, vagy éppen közömbösen viszonyul hozzá. De mindenképpen úgy jelenik meg ez az állapot, mint egyfajta probléma az adott egyénnel: túlhajtotta magát, nem figyelt eleget, elhanyagolta a hobbijait, családját és így tovább.

Rövid és hosszú távú tanácsok sokasága várja a kiégett embert, az egyszerűen használható légzéstechnikáktól egészen a pszichoterápiáig. Mégis a kiégéssel kapcsolatos tudásunk bővülése egyre inkább azzal a felismeréssel járt, hogy a kiégést elsősorban a szervezetek idézik elő, akár csak abban az értelemben is, hogy az arra hajlamos személyeknek zöld utat adnak arra, hogy elhasználják a belső erőforrásaikat.

Vegyünk egy egyszerű és gyakori példát! HR és szakmai vezetők sokasága mondja azt, hogy a proaktivitás kulcsfontosságú és elvárt kompetencia. Munkapszichológusként nem egyszer kapok olyan felkérést, amiben egy pozícióra jelentkezők körében kellene azonosítani, hogy mennyire proaktívak. A proaktivitás szót általában abban az értelemben használjuk, hogy az illető mennyire kezdeményező, mennyire keresi magának a munkát. Amikor a proaktív embert jutalmazzuk, valójában azt jutalmazzuk, hogy valaki akkor is feladatot keres magának, amikor éppen mi vezetőként nem adunk neki, illetve a kapott feladatokban is extra erőfeszítéseket tesz, azonosítva olyan igényeket is, amelyeket nem fogalmazott meg a vezető vagy az ügyfél.

A GOND AZ A PROAKTIVITÁS FOGALMÁVAL, HOGY BÁR JÓL HANGZIK, NAGYON SOK RIZIKÓT REJT MAGÁBAN AZ EZZEL KAPCSOLATOS MUNKAHELYI ELVÁRÁS.

Ha például egy élsportolóról beszélünk, nagyon fontos a formaidőzítés fogalma: az az elvárásunk, hogy akkor nyújtsa a csúcsformáját, amikor arra szükség van. Ne az olimpia előtti vagy utáni hetekben fussa a legjobb időket, hanem éppen abban a tíz másodpercben, amikor rajta van a világ szeme. Habár elsőre nem kézenfekvő a hasonlóság, a legtöbb hétköznapi munkakörre is lehet alkalmazni ezt az egyszerű logikát: az addig még a legtöbb vezető számára rendben is van, hogy a munkatárs a kritikus munkaperiódusban nyújtsa a legjobb teljesítményét, de gyakran elmarad ennek a gondolatnak a folytatása, ami szerint a csendesebb, nyugodtabb időszakban pihenje ki magát, legyen lehetősége a feltöltődésre is.  

A szervezetek által igényelt proaktivitás például sokszor ellentmond ennek az egyszerű logikának: olyan, mintha azt mondanánk a fenti példában szereplő élsportolónak, hogy bár rendben van, hogy megnyerted az olimpiát, azért most is keress magadnak valamilyen feladatot két héttel a versenyt követően! A világ nem állt meg, és bár én nem tudok neked értelmes célt adni a jelen pillanatban, de ez nem is az én feladatom, hiszen elvárom, hogy proaktív legyél! Ugye milyen furcsán hangzik ez a logika, amit rengeteg munkatársra simán alkalmaznak a szervezeti vezetők? A veszteség végül azon a ponton jelenik meg, amikor a proaktív hozzáállás elfogyasztja az egyén testi és lelki energiáit. Ilyenkor aztán a vezetők széttárják a kezüket, és azt mondják, hogy „szegény, miért nem figyelt oda magára?”, és nekiállnak megkeresni a következő proaktív munkatársat, aki pótolni tudja a pályaelhagyó, idő előtt nyugdíjba vonuló, esetleg munkaképtelenné vált kollégát. A kulcsemberek paradoxonja is ugyanez: nem véletlenül mondják azt, hogy egy jó vezető nem örül annak, ha 1-2 kulcsember jelentős hatással van a teljes csoport hatékonyságára, mert a terhelhető kulcsemberekből gyakran lesznek végül kiégett kulcsemberek.

A szervezeti tényezők közül sokat ki lehet emelni, amelyek a kiégés tömeges megjelenéséhez vezetnek. Ilyen például a kiégés úttörő kutatójától Christina Maslachtól származó hat pontból álló lista: a kontroll hiánya, a nem megfelelő jutalmak, a közösség hiánya, az igazságtalanság, az értékkonfliktus és a munkaterhelés. Más felsorolásokban, például a Gallup 7500 emberrel elvégezett vizsgálatában a nem igazságos bánásmód, a kezelhetetlen munkamennyisége, a szerepek tisztázatlansága, a kommunikáció és támogatás hiánya a vezetők részéről és a kezelhetetlen idői nyomás jelennek meg. Megint más felsorolásokban megjelenik a túlzott, nem szükséges együttműködés (pl. értelmetlenül sok értekezlet), vagy a legjobb képességűek terhelhetősége.

Én egy veszélyes kombinációt emelnék itt ki, ami mindezeket összeköti: a vállalati értékek szintjén azt a normát, ami a túlzásba vitt munkát ünnepli, ugyanakkor a borítékolható kifáradást, kudarcot már egyéni problémaként kezeli. Christina Maslachtól származik egy erős kép, amelyet Jennifer Moss ír le a Harvard Business Review-ban megjelent cikkében. Maslach a kiégett emberek helyzetét a kanárik helyzetéhez hasonlítja, akiket a szénbányába visznek le. Mielőtt leviszik őket egészséges, szép énekesmadarak, majd a bányából már betegen, kormosan érkeznek vissza, és nem énekelnek többé. Maslach szerint ilyenkor senki sem kérdezi, hogy miért betegítették meg magukat a kanárik, hiszen mindenki tudja, hogy a bánya betegítette meg őket. Az embereket túlhasználó, eszköznek tekintő szervezetek szerencsésebbek, mint a bányák, hiszen a mai napig a fő kérdés úgy hangzik, hogy mi történt ezzel az emberrel, miért nem vigyázott magára jobban?

A kiégés elleni harc legfontosabb első lépése éppen az lenne, hogy a bánya magába nézzen, és elfogadja Krause mondatának a parafráziást: nem az emberek égnek ki, hanem a szervezetek égetik ki őket.

 

Dr. Szabó Zsolt Péter
Munka és szervezetpszichológus
WORRI

Címkék:
hr stressz munka pszichológia kiégés vállalati pszichológia mental health kulcsember munkahelyi mentális egészség worri szervezetpszichológus terhelés jordan rizikó proaktivitás mental
Worri

Mentális egészség emberközeli vállalkozásoknak! Csökkentse minimálisra a munkahelyi kockázatokat vállalkozásában! Írásainkkal szeretnénk támogatni a vállalkozások képviselőit, hogy többet tudjanak a munkahelyi mentális egészségről és fenntartásáról.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-05-22 15:11:35
Jövőre érkezik az e-TB kiskönyv
2025-05-22 12:09:03
Leérettségizett a gyerek – Mi történik a családi pótlékkal és a családi kedvezményekkel?
2025-05-22 10:00:00
Kockázatok helyett esélyek – MI egy pozitív szemüvegen keresztül
Worri.hu

Mentális egészség emberközeli vállalkozásoknak! Csökkentse minimálisra a munkahelyi kockázatokat vállalkozásában! Írásainkkal szeretnénk támogatni a vállalkozások képviselőit, hogy többet tudjanak a munkahelyi mentális egészségről és fenntartásáról.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Scotwork tárgyalás önéletrajz Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka Dr. Kocsis Ildikó coach Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás érthető jog szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás online tanulás tanulás profitárgyaló önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu