kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Teljesítményértékelés a karriermenedzsment során

Minden olyan folyamat zárásaként, amelytől növekedést, fejlődést vár egy vállalat, szükség van az eredmények feltérképezésére, mérésére is. Így van ez természetesen a karriermenedzsment folyamat esetében is, amelynek során a teljesítményértékelés segítségével lemérhető, hogy megvalósultak-e a kitűzött célok, illetve hol, milyen területeken érdemes tovább fejlődni.

A tehetségmenedzsment folyamatát és eszközeit bemutató cikksorozatunk első két részében (1. rész, 2. rész) áttekintettük a tudásszint-felmérés kritériumait, a kompetencia mátrix létrehozásának mikéntjét, majd bemutattuk a karriermenedzsment hazánkban leggyakrabban alkalmazott válfajait annak tükrében vizsgálódva, hogy vajon saját munkatársaink kinevelése vagy magasan kvalifikált új munkaerők felvétele hordoz-e több hozzáadott értéket egy vállalat számára. Cikksorozatunk harmadik, befejező részében a vállalati tehetségmenedzsment eredményeinek méréséről, azaz a teljesítményértékelésről lesz szó részletesen.


Célok meghatározása



A teljesítményértékelés első lépéseként az előzetesen megfogalmazott - vállalati és csoportszintű - célokat a szervezeti struktúrában lefelé haladva le kell bontani az üzletágaktól kezdve a részlegeken és csoportokon át egészen a személyek szintjéig. Ez azt jelenti, hogy egyénre (csoportra, részlegre, üzletágra, stb.) szabottan kell meghatározni olyan célokat, amelyek egymással összeadódva, együttesen támogatják a felsővezetés által előzetesen megfogalmazott vállalati szintű célok megvalósulását. E célok jelenthetnek akár konkrét eladási vagy mennyiségi mutatókat, de olyan, nem kézzelfogható dimenziókat is, mint a vállalati ismertség növekedése, a csoporton belüli kommunikáció minősége vagy az ügyfél elégedettség javulása.


Mérés, értékelés



A célok lebontása után következik annak vizsgálata, hogy az így meghatározott szervezeti szintek (üzletágak, részlegek, csoportok, személyek) miként tettek eleget a célok teljesüléséhez szükséges feltételeknek. Például a csoportvezető hogyan adta le a feladatokat, a számonkérések időben megtörténtek-e, definiálva voltak-e és érvénybe léptek-e bizonyos megvonások abban az esetben, ha célteljesülés veszélybe került, stb.

A mérés célja kétirányú. A kapott eredmények egyrészt felhasználhatók pozitív (pl. év végi jutalmak elosztása), vagy negatív szankcióként (pl. döntéstámogatás leépítések során, teljesítménybér csökkentés). Másrészt kiindulási alapként is szolgálnak ahhoz, hogy feltérképezzük azokat a területeket, ahol belső fejlesztések, képzések, oktatások szükségesek.

E mérések egy kisebb, 25-50 fős vállalat esetében egyszerű, manuális folyamatot jelentenek, amelyeket gyakran a bérszámfejtők vagy a munkaüggyel foglalkozó kollégák végeznek el. Ötven főt meghaladó cégek esetében már előre meghatározott mérőpontok alkalmazásával érdemes végrehajtani. A nagyobb, több mint 100 főt foglalkoztató vállalatoknál a teljesítményértékelési folyamat már általában képzett HR-es(ek) bevonásával történik. Lehetőség van emellett külső HR szakmai tanácsadók, például HR outsourcing cégek, pszichológiai tanácsadók, tréning cégek alkalmazására is, ami első sorban akkor jelent ésszerű megoldást, ha a vállalat eddig még nem végzett teljesítményértékelést.


Eredmények összegzése



A kapott eredményeket első körben a HR-részleg bírálja el, megvizsgálva az értékelési folyamat feltételeinek teljesülését, többek között a megfelelő célok meghatározását, a belső kommunikációt, a határidők betartását, az érintett személyek bevonásra kerülését, stb.-, amelyekről beszámolót készít, adott esetben hiánypótlásra kér fel. Ezek teljesítése után történik a tényleges összegzés, amelynek során a HR-részleg olyan kimutatásokat készít, amelyek keretében egyedileg meghatározott értékelési skálán helyezi el a munkavállalókat.

A teljesítményértékelés során elvégzett értékelések eredményeinek összegzése során képet kap a vállalat arról, hogy mit érdemes változtatni, vannak-e olyan képesség- vagy tudásbeli elemek, amelyeket érdemes fejleszteni - akár egyéni, akár csoport szinten. Arra is fény derülhet, hogy szükség van-e akár egy kisléptékű BPR-ra (business process re-engineering - üzleti folyamatok újratervezése). Ám a legfontosabb hozománya, hogy az így elkészített értékelés rögtön megjelenik az Oktatás modulban, ahol azonnal felállítható egy olyan oktatási terv, azaz egy olyan útvonal a munkavállaló számára, amelynek révén világossá válik, mikor, milyen feltételek alapján, milyen szintekre tud lépni, ott milyen jövedelemszinttel fog rendelkezni és mi az a maximum, amit ki tud hozni egy előléptetési lehetőségből. Ez az oktatási terv - a webes szolgáltatások segítségével - publikussá is tehető, így mindenki számára elérhetővé válik. Az önkiszolgáló funkcionalitásnak köszönhetően pedig arra is lehetőség nyílik, hogy maguk a dolgozók is jelezzék felmerülő igényeiket, maguk választhatnak ki oktatásokat, jelentkezhetnek is rájuk és elektronikus tan- és vizsgaanyagokat is letölthetnek. Mindezt a vonatkozó költségek teljes körű átláthatósága mellett biztosítja a modul, amely azonnal összemérhető a humánerőforrás fejlesztésre elkülönített vállalati költségvetéssel is.

A teljesítményértékelést követő képzési igények megjelenésekor egymás mellé kerülnek az egyedi fejlesztési tervek, amelyek azonnal képet adnak arról, hogy a vizsgált időszakban a saját munkatársak fejlesztése, avagy egy képzett szakember felvétele hozott több értéket a vállalat számára.

UNIT4
VT-SOFT
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk