A munkatársaink ugyanolyan fontosak, mint a vendégeink
„A vendégekkel foglalkozó munkaerő megbecsülése üzleti szükségszerűség is: Nehéz elképzelni azt, hogy a boldogtalan és keserű munkavállaló pozitív vendégélményt tud okozni” - mondja Kovács Balázs, a Danubius Hotels vezérigazgatója, aki nemrégiben vette át Az Év Munkaadója díjat. Kovács Balázzsal a turizmus-vendéglátás munkaerőproblémáiról, a munkavállalókkal való egyedi bánásmódról, partneri viszonyról és a cégnél megvalósult HR innovációról beszélgettünk.
Mindannyiunknak folyamatosan változni kell, és a fontos az, hogy nálunk ne főnökök dolgozzanak, hanem vezetők. Az előbbi fogalmat, és ami rárakódott, hagyjuk magunk mögött. A Danubiusnál jó vezetők dolgoznak, akik odafigyelnek a beosztottakra, visszajelzést kérnek és adnak, támogatják a munkatársak fejlődését. Határozott céljaik vannak, célokat tűznek ki a munkatársak számára, inspirálják őket, de szabad kezet is adnak. A főnök-beosztotti viszony helyett működő partneri viszonyokat építünk. Sok mindent megold, ha érzik a munkatársak, hogy a véleményüket meghallgatják, figyelembe veszik.
A változásra a generációk közötti különbségek is rákényszerítenek bennünket. Vegyük példának a konyhát, ami kis túlzással egy félkatonai szervezet a szállodaiparban. Így óriási kihívás, hogy a 30 éve ott dolgozó mesterszakács hogyan találja meg a hangot a 18-20 éves tanulókkal, hogyan tudja őket inspirálni. Ehhez tudásmegosztással és képzésekkel igyekszünk segítséget nyújtani.
Figyelmet fordítanak a középvezetők, helyi vezetők képzésére is?
Mindenképpen. Indult egy Katedra nevű programunk kifejezetten a középvezetőknek: hogyan kezeljenek munkahelyi szituációkat, hogyan váljanak még jobb vezetővé. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy ettől nem csak ők érzik jobban magukat, hanem a munkatársak is. Ezzel fejlődik a szervezeti kultúránk, és nő a munkatársak elégedettsége.
A képzést, tréninget prevenciónak hívom. Nehéz elképzelni, hogy a keserű munkavállaló vendégélményt tud okozni
Visszamérik az eredményeket?
Amit lehet igen, de van, amit érzünk. A lényeg, hogy a vezetők ne az elefántcsonttoronyban üljenek, hanem legyenek ott a munkatársak között. Egyszerű szakma a miénk: Itt minden az emberi kapcsolatokról szól.
Ez bizonyos szempontból éppen a legnehezebb, is…
A képzést, tréninget éppen ezért hívom prevenciónak. Ha a munkatársaink nem tudják elérni, hogy a vendég elégedett legyen, azon utólag már nehéz változtatni. Ezért fókuszálunk a saját munkatársainkra. Nehéz elképzelni azt, hogy a boldogtalan és keserű munkavállaló boldogságot és vendégélményt tud okozni.
A munkavállalókkal való bánásmódnak mennyiben kellett megváltoznia a szállodaipari kihívások (munkaerőhiány, elvándorlás, stb.) miatt?
Közel 2500 munkatársunk van, akiknek a háttere, összetétele nagyon sokszínű. Ezért nem is lehet uniformizált megoldásokat kitalálni. Ahogy a vendégek is az egyediséget keresik, úgy ez a dolgozók esetében is igaz. Ha a döntésre lehetőséget kapnak, akkor azt értékelik, ez volt például a cafeteria esetében a fő szempont. Mindenkinek jár egyénileg év elején egy cafeteria tanácsadás, ahol lehet kérdezni, hogy hogyan tudja a leginkább kihasználni az igényeinek, élethelyzetének megfelelően a csomagot.
Emellett foglalkozunk azzal, hogy a munkakörnyezet, az öltözők, az étkezés minősége megfelelő legyen. Saját szállodáinkban üdülési lehetőséget biztosítunk kedvezményes áron, és rendszeresen közösségi eseményeket szervezünk a kollégáknak és családjaiknak.
Elismerjük a teljesítményt: van Év dolgozója, Év csapata, Negyedév csapata-díj, valamint a cégnél eltöltött kerek évfordulókat is jutalmazzuk. Aki nálunk karrierre vágyik, annak lehetőséget, képzéseket biztosítunk a fejlődéshez, előrelépéshez.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A munkatársaink ugyanolyan fontosak, mint a vendégeink
2. oldal - "A mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól"