kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

20 másodperc egy önéletrajzra - mi vonzza a HR-es tekintetét?

Egy HR-es, aki feladott egy hirdetést például egy teljesen általános pénzügyi előadó állásra, körülbelül 400 darab önéletrajzot kap emailben. Mivel a HR-esnek ebből a 400-ból kell egy embert kiválasztania, szelektálni kezd, méghozzá a saját szempontjai szerint. Ez így elsőre rosszul hangzik, de ha logikusan végiggondoljuk, akkor talán nem olyan elrettentő a helyzet - írja az álláskeresőket segítő JobAngel HR Blog legfrissebb bejegyzése.

images

Tegyük fel, hogy HR-esünk lelkiismeretes, tehát mind a 400 emailt végignézi. Legendák terjednek arról, hogy 5-10 másodperceket töltenek egy pályázattal a kiválasztók, ez nagyjából igaz, ha a CV olvasásra gondolunk, én azonban inkább 20 másodpercet mondanék egy "első ránézéses" válogatásra. Körülbelül így zajlik egy ilyen válogatás:


5 másodperc



A HR-es megnyitja a levelet, és lát benne egy írást meg néhány csatolmányt. Hogyan lehet ott tartani a figyelmét, és elérni hogy tovább olvassa? Fontos tudatosítani benne, hogy egy ember kereste meg, nem egy rutin révén kapott valamit. Azaz a mail ne annyi legyen, hogy "Tisztelt ...! Mellékelten küldöm... Üdvözlettel". Ehelyett a motivációs levél rövidített változata lesz a nyerő: Megszólítás, erre az állásra jelentkezem, ezt tudom és tapasztaltam, mellékelem pályázati anyagom. Ha viszont fizetési igényt is fel kell tüntetni, akkor az csak a mellékelt motivációs levélben legyen benne. Emellett nyilván azt jó kiemelni, ami a hirdetésben szerepel, így van nagy esély arra, hogy megnyitja a mellékletet.

A fájlnevéből egyértelműen derüljön ki, hogy mi van benne. A helyes fájlnévben szerepel a név, valamint, hogy CV vagy motivációs levél, és hogy milyen nyelven íródott (hu, en stb.). Így a HR-es azt nyithatja meg, amelyikre kíváncsi. Klikk-klikk, nyílik a csatolmány.


10 másodperc



Ha már megnyitotta, akkor a szeme elé kerülő "összképen" is múlik a folytatás. Mi tartja ott? Például egy fénykép, ami egy szimpatikus embert ábrázol. Az is biztos, hogy egy kényelmesen olvasható, jól strukturált anyagot szívesebben átfut, mint egy apróbetűs, zsúfolt szöveget. Keresi benne a kulcsszavakat, melyek számára jellemzik az ideális jelöltet (ezek már a hirdetésben szerepelnek).

Van egy érdekes tanulmány, ami ugyan weblapok gyorsolvasását vizsgálja a bannerek ideális elhelyezése szempontjából, de ezen a területen is használható. Az emberi agy monitor előtt, gyorsolvasás üzemmódban így működik mindenhol, ahol balról jobbra olvasunk. Az alábbi képen az látszik, hová figyelünk leginkább egy monitoron megjelenő szövegben, és ezt mi arra használhatjuk, hogy lássuk, hol keresheti a kulcsszavait a HR-es.



Piros terület: a legtöbb figyelmet kapja. Utána következik a sárga, majd a kék. A szürke területen lévő dolgokat meg sem látják elsőre!

Remélem ezek után érthető már, miért a balra rendezett CV sablonokat ajánlom a blogomban, és miért nem támogatom a lap szélén elhelyezett tengely mentén szerkesztett, áttekinthetetlen Europass sablont? Véleményem szerint ezt csak ott szabad használni, ahol kifejezetten ezt kérik.

Ketyeg az óra - az erre szánt 10 másodpercből 5 eltelt, HR-esünk látta, milyen a pályázó helyesírása, mennyire összeszedett, mennyire tud szövegszerkeszteni. Ha ezekből valami nem stimmel, akkor itt vége is az esélyeknek. Ha minden rendben, akkor a jelölt bejuthat a "középdöntőbe", de valamivel még meg kell fogni a HR-es figyelmét. A fénykép sokat segíthet, de segíthetnek a különleges, álláshoz passzoló minősítések, vagy a hobbik is.

A szakmai minősítéseket jól ki kell emelni, és előre tenni a CV-ben. A hobbi ne "utazás, olvasás, zene" legyen, hanem konkrétumok arra vonatkozóan, hogy ki mit csinál a szabadidejében. "Utazás" - de merre, hogyan, miért? Magyarországi hegyi túrák, vagy várromok látogatása, különböző európai emlékhelyek, vagy bármilyen egyedi tematika már jelent valamit. Ki mit olvas? Sci-fi, történelmi regények, kiadványok vagy csillagászat? "Zene" - rendben, de hangversenyek, Beethoven, vagy rockzenekar? Bármi is, tanácsos inkább beírni konkrétan. A "sport" esetén sem mindegy, hogy valaki sakkozik otthon a fiával, vagy mesterjelölt - ez utóbbit tessék beírni.

Nem mindegy, hogy valaki a haverjaival billiárdozik, vagy versenyekre jár. Mindent, amiben az ember eredményes, vagy eltér az átlagtól, ajánlatos beírni. Persze maradjunk a törvényesség, szalonképesség határain belül. Szexuális preferenciák, politikai tevékenység, megosztó civil tevékenység, torrentezés stb. maradjanak ki a CV-ből. Jótékonysági civil tevékenység viszont maradjon benne.

Ez a pont egy új esély arra, hogy egy pályázó elegánsan bemutassa magánemberi oldalát, és kitüntetett figyelmet kapjon, elvégre lehetséges, hogy az összes pályázó rendelkezik az álláshoz kellő tapasztalatokkal, tudással. Letelt a 10 másodperc, még van 5 a húszból.


Az utolsó 5 másodperc



Aki meggyőző volt, annak a HR-es 10 másodperc alatt elmenti a CV-jét egy erre szánt mappába. Megint előkerül a fájlnév fontossága. Kell-e átnevezgetnie, vagy már benne van minden fontos infó? Kitöltötte-e az illető az adatlapját a fájlnak, ami megmutat róla minden fontos infót, például az e-mailcímet, vagy a telefonszámot? Így a HR-esnek legközelebb meg sem kell nyitnia a fájlt, anélkül is láthatja az adatokat, amelyek még inkább elősegítik, hogy interjú egyeztetésre kerüljön a sor.

A HR-es ezt fogja látni, ha a CV fájlneve fölé megy az egérrel:



Ezekkel a lépésekkel az önéletrajz teljesíti küldetését: segíti a pályázót eljuttatni a következő körbe. A bejegyzés folytatása hamarosan követezik.

JobAngel
HR Blog

A kép forrása és a teljes tanulmány itt található: http://www.useit.com/alertbox/banner-blindness.html
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Agresszivitás kezelése a munkahelyen és azon kívül

Sok esetben a stressz, a kezeletlen problémák agresszív viselkedésben csúcsosodnak ki az emberek mindennapjai során. Sok félreértés melegágya, ha nem... Teljes cikk

Hogyan érvelj a felsővezetésnél a mentális jóllét mellett?

Sok HR-es és EHS munkatárs küzd azzal, hogy meggyőzzék a felsővezetést arról, hogy a vállalati pszichológus szolgáltatásokra szükség lenne a... Teljes cikk

Én is oké, te is oké, ők nem oké

Milyen helyzetekre lehet jó egy életbiztosítás a közép- és kisvállalati (SME) szektor cégvezetőinek, tulajdonosainak? Kurdi Ferenc posztja a HR Blogon. Teljes cikk