kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

A Top Cafeteria első évi mérlege a lakáshitel cafeteriában

Kerek egy évvel ezelőtt már nem győztünk türelmet kérni a munkavállalóktól. Hónapok teltek el az Szja törvény örömteli módosítása óta, amellyel lehetővé vált a lakáshitelesek adómentes munkáltatói támogatása, de még mindig nem ismertük a részletszabályokat. Aztán április 3.-án kitisztult minden, - legalábbis akkor, ezt gondoltuk -, megjelent a végrehajtási rendelet.

Ekkor kezdődött gőzerővel a jogszabályi rendelkezések átültetése a gyakorlatba, a cafeteria rendszerbe illesztés kidolgozása. Májusra már több ügyfelünknél is voltak boldog munkavállalók, akik a pozitív jogosultsági vizsgálat után megkapták az első támogatást.

Ehhez persze az is kellett, hogy olyan banknál vezesse a cég a számláját, aki már kész volt befogadni a munkáltatói nyilatkozatot, és teljesíteni a szükséges adatszolgáltatást. Sajnos arra is volt példa, hogy a munkáltatói bankra kellett további hónapokat várni a folyósítás elindításával, de némi küzdelem árán mindenkivel sikerült dűlőre jutni.

A kezdeti élénk munkavállalói érdeklődés némileg visszafogottabbá vált, amikor megtörtént a tájékoztatás a szükséges iratokról, nyilatkozatokról. Azoknál a cégeknél, ahol volt lehetőség személyes konzultációra is, és a dolgozók azonnali választ kaptak a kérdéseikre, nagyobb arányban bátorodtak neki a feladatnak.

A 2014-es évben ügyfeleinknek még csak 37,5 százaléka vállalkozott rá, hogy beemeljük a cafeteria rendszerbe a lakáscélú támogatást választható juttatásként. Ez az arány a 2015-ös évre 87 százalék lett. Ez a növekedési ütem vélhetően arra is visszavezethető, hogy a 2015 évi adótörvény változások ismét előtérbe helyezték az adómentes juttatásokat.

Ez önmagában viszont nem generált volna ilyen növekedést, ha nem alakítunk ki olyan adminisztratív támogatási rendszert, amely valóban mentesíti HR partnereinket, és maximálisan segíti a dolgozókat is.

A rendszer kialakítása során azt tartottuk a legfontosabbnak, hogy csak annyi adminisztratív feladattal terheljük a munkavállalókat, amennyi mindenképpen szükséges a jogszabályi feltételek teljesítéséhez, de mindent tegyünk meg az adókockázat kiküszöbölésére. A HR-esek pedig, miután már sok éven keresztül meggyőződtek szakmai precizitásunkról és rugalmas szolgáltatásunkról a cafeteria teljes spektrumában, magától értetődően bízták ránk ezt a feladatkört is.

Így jutottunk el a 87 százalékhoz, ami körülbelül 10 000 munkavállaló foglalkoztatóját jelenti. Az egyes munkáltatóknál persze elég nagy a szórás. Adataink szerint a teljes munkavállalói létszám 23,5 százaléka érintett lakáscélú hitellel. Ennek átlagosan 75 százaléka igényli is a támogatást a munkáltatótól. Az alapos előkészítésnek köszönhetően az igénylők elenyésző, 3-5 százalékánál hiúsul meg a támogatás a jogszabályi feltételeknek való meg nem felelés miatt.

Érdekes adatokat mutat az összegszerűségek vizsgálata is. A támogatást igénylő munkavállalók egyharmadánál a törlesztés összegét körülbelül fedezi a cafeteria keret. Hozzávetőlegesen egynegyedük cafeteria kerete magasabb, mint a törlesztendő összeg, így egyéb juttatásokra is futja. Az csak elvétve fordul elő, hogy a cafeteriából a törlesztésre kevesebb összeget kérnének annak érdekében, hogy másra is jusson. Az sokkal gyakoribb, hogy a törlesztőrészlet jóval magasabb, mint a cafeteria. Természetesen ezek az arányok annak függvényében változnak cégenként, hogy mekkora a cafeteria keret.

A kezdeteknél jellemzően a munkáltatói bank oldalán merültek fel nehézségek. Most azt látjuk, hogy némely pénzintézet a saját magánszemély ügyfelével szemben nem túl készséges. Az eddigi időbeli csúcs öt és fél hónap, ami alatt sikerült az ügyfélnek egy két soros banki igazolást megkapnia a hitelével kapcsolatban. A költség rekordot egy másik pénzintézet állította be, aki 15 ezer forintért állított ki igazolást egy hitel illetve törlesztés azonosító számairól. De szerencsére egyre szaporodnak az ellenpéldák, és a munkáltató, munkavállaló, indító és fogadó bank négyese egyre olajozottabban működik együtt.

Ezt az együttműködést segítjük mi is adminisztratív és informatikai eszközeinkkel valamint szakmai támogatásunkkal. www.top-cafeteria.hu

P. Király Ágnes
okleveles adószakértő
Top Cafeteria Kft
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Cégvezetők Csúcstalálkozója - 2024. Könnyebb vagy nehezebb lesz a pálya?

Mit hoz a 2024-es év? Könnyebb lesz a pálya az üzleti szektornak? Vagy a kiszámíthatatlanság, fenyegetettségi helyzetek kereszttüzében kell továbbra... Teljes cikk

Hogyan biztosítsuk a kerékpáros munkába járást?

Az elmúlt években a kerékpár és az elektromos kerékpár egyre népszerűbbé vált a munkába járás és szabadidős tevékenységek során egyaránt.... Teljes cikk

Költségelemzést Támogató Munkaidő-Nyilvántartás

A munkaügyi nyilvántartások, munkaidőadat-nyilvántartás és bérszámfejtés általánosan alkalmazott módszereit egyes esetekben el lehet, és... Teljes cikk