Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok?
A kommunikáció- és médiatudomány szakok továbbra is népszerűek a felsőoktatásban, és az ilyen képzésekben részt vevők körében a megkérdezettek 50 százaléka a PR/marketing területén helyezkedne el, míg e fiataloknak csupán 26 százaléka keresne állást az online sajtóban - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából, amely részleteit kedden közölték az MTI-vel.
Az NMHH kommunikációs igazgatóságának közleménye szerint a kommunikáció- és médiatudomány szak helyzetének feltárására irányuló kutatás célja az volt, hogy átfogó képet adjon a hallgatók szakválasztási motivációiról, a képzés tartalmi és infrastrukturális jellemzőiről, valamint a diploma munkaerőpiaci értékéről.
A kutatás során összegyűjtött adatok alapján megállapítható, hogy a hallgatók szakválasztási döntéseit elsősorban az érdeklődés és az önmegvalósítás iránti igény határozza meg:
a válaszadók 68 százaléka jelölte meg a kommunikáció és a média iránti személyes érdeklődést mint elsődleges motivációt, és 41 százalék számára a kreatív, alkotó jelleg volt a döntő szempont.
Ugyanakkor a hallgatók 54 százaléka a szakhoz kapcsolódó munkaerőpiaci lehetőségeket is figyelembe vette - tették hozzá.
A kommunikáció- és médiatudomány képzésben részt vevő hallgatók válaszai alapján általánosságban elmondható, hogy a média szakos egyetemisták nagyfokú elégedettségről számoltak be, különösen az oktatók felkészültségével, továbbá a kommunikációs és együttműködési platformok használhatóságával kapcsolatban.
A diákok ugyanakkor kevésbé pozitívan nyilatkoztak arról, hogy mennyire áll rendelkezésükre a képzésspecifikus eszközpark - írták.
A felmérésben részt vevő hallgatók 87 százaléka magasra értékeli az oktatók felkészültségét, és a tanári hozzáállás értékelése is hasonlóan pozitív képet mutat (84 százalék).
A képzés tartalmával kapcsolatban a hallgatók 75 százaléka elégedett, de a teljes elégedettség aránya ennél jóval alacsonyabb, ami összefügg a gyakorlati képzésben tapasztalt hiányosságokkal.
A hallgatók mindenekelőtt az elmélet és a gyakorlat arányát nem tartják megfelelőnek: a diákok 55 százaléka változtatna ezen, méghozzá a gyakorlat javára.
A médiaképzéshez rendelkezésre álló eszközparkot a hallgatók csupán 13 százaléka tartja minden igényt kielégítőnek, további 48 százalék szerint többnyire megfelelő, ugyanakkor 39 százalék kifejezetten elégedetlen ezzel a területtel - közölték. Hozzátették: a hallgatói válaszok azt jelzik, hogy a meglévő infrastruktúra sok esetben nem megfelelően kihasznált, vagy a hozzáférés korlátozott, ami csökkenti a hallgatók gyakorlati felkészültségét.
A diákok 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a képzés során nem találkozott professzionális stúdióval, videó- vagy hangtechnikai felszereléssel és iparági szoftverekkel sem.
A hallgatók többsége, mintegy 83 százaléka szerint a nekik nyújtott képzések követik a digitális platformok és a digitális technológia fejlődését, azonban az intézményeknek nagyobb hangsúlyt kellene helyezniük az olyan korszerű, piacképes tudás tantervbe emelésére, mint például a digitális tartalomgyártás, a közösségi média és az adatvezérelt kommunikáció, az AI-eszközök tartalomgyártási alkalmazásai vagy a videóalapú platformok menedzsmentje.
A magyar szakirodalom minőségével a hallgatók többsége elégedett (76 százalék), ugyanakkor a korszerűség megítélése már visszafogottabb (55 százalék), ami azt jelzi, hogy a magas minőség mellett szükséges az irodalom aktualizálása.
A felmérés szerint általánosan elmondható, hogy a diákok fele rendszeresen használ külföldi szakirodalmat a képzés során, s a használat gyakorisága a másodévesek körében és a nappali képzésben részt vevők körében magasabb.
A szakmai gyakorlat a képzés egyik alapvető eleme, amelynek jelentőségét a hallgatók többsége elismeri, ugyanakkor a szervezésben hiányosságok tapasztalhatók, lévén a megkérdezettek 76 százaléka önállóan szerzi meg gyakorlati helyét, intézményi támogatást csak korlátozottan kap.
A kommunikáció- és médiatudomány szakon végzők továbbtanulási szándéka kiemelkedően magas: a megkérdezettek 76 százaléka tervezi a diploma megszerzése után kiegészítő tanulmányok folytatását, és 5 százalékuk tervezi a diploma megszerzése utáni szakirányú doktori képzésben való részvételt. A többiek jellemzően gazdasági, digitális marketing vagy médiaspecifikus mesterképzés formájában folytatnák tanulmányaikat.
A kommunikáció- és médiatudomány szak presztízse a hallgatók szemében inkább szimbolikus, a kreatív munka és a nyilvánosság előtti szerepvállalás vonzereje továbbra is erős, ugyanakkor a kommunikáció- és médiatudományi diploma társadalmi megbecsültsége mérsékeltnek mondható.
A szak gazdasági presztízse hasonló megítélés alá esik, ami összefügghet a pályakezdők jövedelmi kilátásaival és a projektalapú foglalkoztatás bizonytalanságával: a hallgatók 47 százaléka a média szakos friss diplomások havi nettó átlagkeresetét 400 ezer forintnál alacsonyabbra becsülte.
A legtöbb hallgató, ha lehetősége adódik rá, a PR, illetve marketing területén helyezkedne el (50 százalék), de sokuk számára az online tartalomgyártás (38 százalék), a szervezeti kommunikációs munka (32 százalék), a kreatív ügynökségeknél való elhelyezkedés (32 százalék), illetve az online sajtótevékenység (26 százalék) számít vágyott munkaerőpiaci célnak - sorolták, hozzátéve, hogy a televíziós munkát a kérdezettek 22 százaléka preferálná a diploma megszerzése után.
Eltűnik egy szakma? - a mesterséges intelligencia írt nyomtatott napilapot
- olvassa el korábbi cikkünket!
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A RIASZ-dolgozók béremelését sürgette Novák Előd (Mi Hazánk) szerdán az Országgyűlés rendkívüli ülésén, bírálva a 2008 óta változatlan... Teljes cikk
Három újabb amerikai beruházás érkezik Magyarországra 21,5 milliárd forint összértékben, több mint kétszáz új, kifejezetten magas képzettséget... Teljes cikk
Két külön döntés született a nevelőszülők jövedelmének emeléséről: a parlament törvényben növelte az alapdíjakat, miközben a kormány egy... Teljes cikk
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 3 hete
- Hogyan válhat a vállalati nyelvoktatás a cég egyik legerősebb eszközévé? 3 hete
- Az általános iskolákban foglalkoztatott pedagógusok száma korcsoportok és nemek szerint - grafikon 4 hete
- HR tehetségek 2025: Krigel Tamás 1 hónapja
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 2 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 2 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 2 hónapja
- Egyre többen tanulják ezt a két nyelvet a magyar iskolákban 3 hónapja
- Mérlegen a hazai HR podcastok 3 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 3 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja