Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 8 éve

Jövőre tovább bonyolódik az adóadminisztráció

Jövőre tovább bonyolódik az adóadminisztráció Magyarországon: komplikáltabb lesz az áfa-bevallás és az új kisvállalkozási adók sem segítik az átláthatóságot - közölte a BDO Magyarország könyvvizsgáló és tanácsadó cég hétfőn az MTI-vel annak kapcsán, hogy az Országgyűlés várhatóan elfogadja a 2013-ra vonatkozó adóváltoztatásokat.

A BDO összegzésében a jövő évi változásokhoz kapcsolódó főbb pótlólagos adminisztrációs feladatokat mutatja be, hangsúlyozva, hogy az új adózási módok, adónemek egyre bonyolultabb eljárásokat, többletfeladatokat követelnek meg a vállalkozásoktól. A cég hozzáfűzi: a magyarországi vállalkozások adóadminisztrációs terhe többszöröse az európai uniós átlagnak.

Január elsejétől 2 millió forint feletti áfa-összegű számlázásnál az adott partnerekre vonatkozóan az áfa-bevallás mellékleteként kötelező lesz adatot szolgáltatni az adó alapjáról, összegéről, a számla összegéről, illetve a teljesítés időpontjáról a számla kiállítójának és befogadójának egyaránt - hívja fel a figyelmet a BDO. A cég hozzáfűzi, hogy az előírás az eva-körbe tartozó, tehát áfa-bevallásra nem kötelezett szereplőket is érinti. Ezzel együtt a számlázás menete is bonyolultabbá válik, mivel ilyen esetben a vevő adószámát is fel kell tüntetni a számlán.

A számlázási és könyvelőprogramokat a fenti előírások szerint is bővíteni kell majd, mivel a nem kellően felkészült háttérprogramok alkalmazásával egy-egy áfa-bevallás kitöltési ideje akár több órával is megnőhet az eddigiekhez képest.

2013-tól a 125 millió forint alatt számlázó kisvállalkozások a jelenlegi mellett választhatják azt a lehetőséget is, hogy az áfát a számukra ténylegesen kifizetett összegek után vallják be és fizetik meg az adóhatóságnak. A kiszámíthatóbb pénzmozgásokkal járó lehetőség ugyanakkor számottevő többletadminisztrációval jár. Egyrészt a december végi bejelentkezésig el kell végezni a számítást, egyáltalán megéri-e áttérni az új adózási módra. Másrészt a vállalkozásoktól folyamatos és naprakész, nehezen áttekinthető kettős nyilvántartás vezetését követeli meg, amelyet az adóhatóság viszont könnyebben ellenőrizhet majd - véli a BDO.

Az összegzés szerint további teher, hogy a számla befogadásakor a másik félnek is ellenőriznie kell majd, hogy a számlakiállító valóban a választott adózási módnak megfelelően állította-e ki a számlát. Kérdés, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) erre a célra használható adatbázisa elérhető lesz-e a szükséges időben, ellenkező esetben csak a partnertől kért nyilatkozatra lehet majd támaszkodni.

A BDO szerint nem segítik az átláthatóságot az új kisvállalkozási adók sem, mivel a kisvállalati adó (kiva) és a kisadózók tételes adója (kata) szintén egy sor újszerű eljárást tesz kötelezővé.

A kata esetében a kisadózói státust is fel kell tüntetni a számlán, a számlabefogadónak pedig szintén adatszolgáltatási kötelezettsége keletkezik a katás számlák tekintetében, amire a könyvelési rendszert szintén alkalmassá kell tenni.

A kiva esetében a BDO szerint elsősorban az adóalap kiszámítása okoz majd problémát, mert a pénzforgalmi szemléletű eredményt számos korrekciós tétel - például a személyi jellegű kifizetések - figyelembe vételével kell meghatározni.

A BDO hozzáteszi: a cégek adminisztrációs feladatainak "halmazát" a jövőben előírt folyamatos kötelezettségek mellett egyedi eljárások is növelik; jelenleg a székhelyhasználattal kapcsolatos adatszolgáltatási feladatokkal találkozhat a legtöbb vállalkozás. Ennek kapcsán a cég felhívja a figyelmet arra, hogy valamennyi vállalkozásnak február 1-jéig cégbírósági bejelentkezést kell tennie, amelynek során igazolja székhelyhasználati jogosultságát és megjelöli a kézbesítési megbízottat. Az eljárás ugyan illetékmentes, ám az ügyvédi díj mellett 100 ezertől 10 millió forintig terjedő bírsággal kell számolniuk a bejelentkezést elmulasztóknak.
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter