Megjelent: 9 éve

Kaotikus helyzet várható a nyelvoktatásban?

Naprakész kutatási adatok helyett hallomásokra alapozott helyzetértékelés, mélyreható fejlesztési programok helyett egymásnak ellentmondó ad-hoc javaslatok, melyek előkészítés nélküli rapid bevezetése a felvételi rendszer után a nyelvoktatásban is kaotikus helyzetet teremtene - a Nyelvtudásért Egyesület sajtóközleménye szerint így látják vezető nyelvoktatási szakemberek az oktatási államtitkárság idegennyelv-oktatási stratégiájának kiszivárgott tervezetét.

Az angol helyett a német nyelv oktatásának erőltetése joggal kavart vihart a nyelvtanárok és szülők között egyaránt. Az, hogy mindez "nyelvpedagógiai szempontból javasolt" lenne, igazi szakmai abszurd, állítják a nyelvtanárok - írja a Nyelvtudásért Egyesület sajtóközleménye. A közlemény szerint a tanárok rámutatnak: a sikeres nyelvtanulás záloga elsősorban a diákok megfelelő motivációjában, a sikerélményben, továbbá a tanultak hasznosságának megélésben rejlik. Azt pedig, hogy a német az angolnál "komplexebb nyelvtani struktúrájú" lenne, mint a tervezet érvelésében olvasható, nyelvész szakértők nehezen értelmezhető, szakszerűtlen állításnak tartják.

A német nyelv erőltetésénél is aggasztóbb, hogy a tervezet új "speciális nyelvi érettségi" kidolgozását ígéri, ám nem jelöli meg, mi indokolná ezt, miben igényel a jelenlegi érettségi rendszer változtatást, ahogy azt sem, hogy kik és mikor dolgoznák azt ki - írja a Nyelvtudásért Egyesület sajtóközleménye. Az új nyelvi érettséginek a tervezet szerinti 2013/14-es tanévvel történő bevezetése kaotikus állapotokat teremtene a középiskolai nyelvoktatásban. Az Egyesület szakértői emlékeztetnek rá, hogy a jelenlegi közép- és emeltszintű érettségi rendszerének kidolgozása és bevezetése közel egy évtizedes szakmai munkát igényelt. Azzal, hogy jövőre milyen érettségi vizsgát fognak tenni a tanulók, már legkésőbb az idei tanév elején tisztában kellene lenni a nyelvtanároknak, tanulóknak és szülőknek egyaránt.

A nyelvoktató szakma számos képviselőjével egyetértésben az Egyesület szakértői úgy vélik, hogy az általános és középiskolákban nyelvtanulásra fordított jelenlegi óraszám elégséges, hasznosulása azonban kirívóan alacsony. Az, hogy a tervezet a nyelvoktatás hatékonyságának javulását elsősorban a "kötelezően végrehajtandó tanterv" számonkérésétől, és a "rendszeres külső szakmai ellenőrzések, felmérések" tartásától reméli, az Egyesület szerint tájékozatlanságot és naivitást tükröz.

Miközben a tervezetben a hatékonyságjavítás érdekében megjelölt általános célok egy része támogatható, többségük megvalósítása belátható időtávon belül nem reális, mert hiányoznak hozzájuk az anyagi források, továbbá a közoktatásban folyó nyelvtanítás mélyebb problémáinak valódi feltárása is.

A Nyelvtudásért Egyesület honlapján teljes terjedelmében elérhető államtitkársági tervezetről az Egyesület a következő hetekben kikéri tagjai bővebb szakvéleményét, amelyről rövidesen részletes elemzést állít össze.
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyre több iskolában jelenik meg a koronavírus, szigorít a kormányzat

Módosult a karanténszabályokra vonatkozó szabály az iskolákban, egyre több intézményben kell intézkedni a megbetegedések miatt. Teljes cikk

Karriernapot tartanak a Szegedi Tudományegyetemen

Az eseményen az érdeklődők találkozhatnak a régió és az ország meghatározó cégeinek képviselőivel és megismerhetik az aktuális munkaerőpiaci trendeket is. Teljes cikk

140 pedagógus halt meg koronavírusban a járvány kitörése óta

"A választásokig valószínűleg nem lehet sztrájk, ha csak a Kúria meg nem embereli magát" - mondta el Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok... Teljes cikk