kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Leépítésekre kényszerülhetnek az önkormányzatok

Egyelőre úgy tűnik, nem az ügyfeleket, hanem az apparátust és a finanszírozási gondokkal küszködő önkormányzatokat tartja inkább izgalomban a közigazgatási rendszer idén beinduló átalakítása. Az előbbiek leépítéstől félnek, az utóbbiak pedig attól, hogy nem csökkennek számottevően feladataik és főként kiadásaik.

Nagy kérdés az is, hogy a hónap elejétől működő kormányablakoknál hogyan tudnak majd megbirkózni a rendkívül szerteágazó 29 új feladattal, s nem csupán közvetítő szerep vár-e a 300 munkatársra. A Napi Gazdaság által megkérdezett helyhatóságok zöménél ugyan üdvözlik a szolgáltató típusú kormányhivatalok és főként az integrált ügyfélszolgálati irodák, kormányablakok kialakítását, ám hozzáteszik: számukra érdemi tehercsökkenést csak a 2013 végére ígért változások hoznak majd. (A tervek szerint ekkortól veszik át a kormányhivatalok az okmányirodák és az anyakönyvi hivatalok feladatait is.)

Több az ellenzék által irányított településen pedig úgy fogalmaznak, egyelőre csak az látszik, hogy nő a hivatali apparátus - főként a kormányhivataloké -, emelkednek a kiadások, miközben sok helyütt már az alapfeladatok ellátására sincs pénz. Számos kormányhivatalban viszont azt hangsúlyozzák, hogy a jövőben nagyobb figyelmet kívánnak fordítani az önkormányzatok gazdálkodására, a hitelfelvétel és a kötvénykibocsátás kordában tartására, a csődhelyzet megakadályozására. Az biztos, hogy a kormányablakokon egyelőre nehezen tud benézni a vidéki lakosság, hiszen a kialakítandó járási székhelyeken csak 2013-tól lesz elérhető a ma még csak a megyeszékhelyeken, illetve megyei jogú városokban hozzáférhető szolgáltatás.

A helyhatóságok döntő többsége miután a kötelező feladatoktól nem nagyon tud megszabadulni, kénytelen a különböző szolgáltatási díjak nagymértékű emelésével, takarékoskodási intézkedésekkel lefaragni a költségvetési hiányt. (A kaposvári önkormányzat például a kormányhivatalok felállításával egy időben jelentette be, hogy kilép a Dél-dunántúli Önkormányzati Regionális Társulásból s ezzel évente több mint 1,4 millió forintot takarít meg.)

A kormányhivatalok kinevezett vezetői ugyanakkor szinte mindenütt úgy nyilatkoztak, hogy a költségek mérséklése érdekében a következő hetekben átvilágítják a hozzájuk tartozó szakigazgatási szervek működését, állományát, szerződéseit.

Egy a Napi Gazdaságnak nyilatkozó vezető beosztású kormányhivatali tisztviselő szerint biztos, hogy az ügyfélszolgálatban részt vevő munkatársak számát csökkentik, s vezetői szinteken is lesznek változások. Több helyütt arra is készülnek, hogy az egyes szakigazgatási szervezetek között a feladatoktól függően munkaerő-átcsoportosítást hajtanak végre, nem kizárt, hogy valaki például az egészségbiztosítótól a nyugdíjbiztosítóhoz kerül. Az átszervezés nem lesz egyszerű, hiszen például Baranyában a 14 szakigazgatási szervezetet egyesítő kormányhivatalnak összesen csaknem 1300 dolgozója van.

Somogyban, ahol jelenleg 811 fő intézi az ügyeket, az új kormányhivatal idei költségvetési kerete hatmilliárd forint, de még mintegy 600 millió forintnyi plusz támogatásra számítanak. Juhász Tibor kormánymegbízott a kaposvári kormányablak hétfői avató ünnepségén elmondta: egyelőre minden vezetőnek bizalmat szavazott, ám a kinevezéseket csak augusztusban véglegesítik, addig dől el, kikkel tudnak együtt dolgozni.

A Vas Megyei Kormányhivatalban azt közölték, hogy miután az egyik legfontosabb feladat az egyablakos ügyintézés bevezetése, vizsgálják a párhuzamosan működő ügyfélszolgálatok integrációjának lehetőségét, jóllehet leépítést még nem terveznek. Hasonló intézkedések várhatók a szintén az év elejétől működő Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kirendeltségeinél is, hiszen például a hajdani VPOP regionális ellenőrzési központjai megszűnnek, tevékenységüket a megyei igazgatóságok veszik át.

Forrás: Napi Gazdaság
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk