kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Mennyit keresnek a taxisok?

Farkastörvények, horrorisztikus költségek és kiélezett konkurenciaharc. Balhés utasok és akár horogra akadt bűnözők is jellemezhetik a mindennapjaikat. Ma Magyarországon 9500- uknak van engedélye. Ám közel felük a fővárosban küzd a mindennapi betevőért és a többség korántsem hiéna. Hogyan lehet elkezdeni, mennyi pénzt visznek haza? Nagyító alatt a taxisok.

Farkastörvények, horrorisztikus költségek és kiélezett konkurenciaharc. Balhés utasok és akár horogra akadt bűnözők is jellemezhetik a mindennapjaikat. Ma Magyarországon 9500- uknak van engedélye. Ám közel felük a fővárosban küzd a mindennapi betevőért és a többség korántsem hiéna. Hogyan lehet elkezdeni, mennyi pénzt visznek haza? Nagyító alatt a taxisok.

László régóta űzi az ipart - még ha mellékállásban végzi is azt. Beszélgetésünkkor is fuvarra vár. A reáltantárgyakat oktató férfi 1988 óta rója taxisként a főváros utcáit, napi legalább 4-5 órában. A "pluszmunka" oka látszólag kézenfekvő - de Lászlót nem csak az anyagiak motiválták mellékállása kiválasztásnál. "Egyrészt tetszik a munka. Másrészt hiszek a több lábon állásban, mert egy bevételi forrás elég kockázatos. Ráadásul így rögtön van munkám, ha valami miatt főállást kellene váltanom." Pedig a bevételek eléggé ingadozóak - fuvardús és aszályosabb napok egyaránt váltakoznak, főleg a válság óta. Így csekély nyereségű, nullszaldós, de épp veszteséges hónapok is szép számmal adódnak. László szerint ez az egyik legnagyobb kihívás taxisként.

Ez a négy tulajdonság kell hozzá

A pálya gondolatával kacérkodók számára épp ezért négy dolog - mégpedig a jó kudarctűrő képesség, a türelem, az intelligens viselkedés és a gyors reakcióidő is nagyon fontos. Taxisként például gyakori, hogy villámgyorsan elő kell teremteni jókora pénzösszegeket-akkor is, amikor fuvarnak még nyoma sincs... Ez frusztráló élmény tud lenni. (A munka költségvonzatairól kicsit később...)További kihívás, hogy nem csak a 90-es évekbeli taxisgyilkosságok idején, de ma sem veszélytelen taxizni. Bár László úgy tapasztalta, a taxisok önvédelem szempontjából összetartóak, gyorsan reagálnak és egyből segítenek a kollégáknak, ha baj van. "Pár hete Pesterzsébeten 4-en támadtak a kollégára késsel, 2 férfi, 2 nő. A tárcáját akarták. Mire a rendőrség kiért, a támadók közül 2-őt a kollégák fogtak körbe. Működött a riadólánc, így nem történt komolyabb baj. Pályakezdőknek ilyen helyzetre azt tanácsoljuk, hogy az életvédelem mindenek előtt. Ha a rabló az autót vagy a tárcát akarja, inkább vigye. Ezért ne haljon meg senki."

Problémás utasok kezelése

Igaz, a rablótámadás nem mindennapos. Problémás utasból már bőven akad. "Nemrég egy csontrészeg férfit kellett fuvaroznom, aki bicskanyitogató stílusban ordibált és káromkodott a mobiljába. Aztán nálam folytatta... Ilyenkor nagy a kísértés, hogy a taxis tettlegesen vágjon vissza. Csak egy kulturált, intelligens taxis ezt legfeljebb gondolatban teszi. Aztán inkább 3-ig számol magában és örül, hogy kulturáltabb, mint az utasa"- mondja nevetve. A rockzenészek kontra verekedős taxis ügyében is hasonló a véleménye. "A mundér becsülete védelmében: elképzelhető, hogy a rocklegendák sem viselkedtek kifogástalanul. De szerintem profiknál a verekedés nem járható út"-utal az Omegás esetre.

Százezrekbe kerül az elindulás

További kihívás, hogy a taxisoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk szakmájuk gyakorlásához. A vállalkozói létforma szinte mindenkinél alapfeltétel. (Néhány cég ugyan jelent be 4-6 órára taxist, de ő a járulékon túl egyáltalán nem kap fizetést.) A vállalkozóknak, a járulékokat ha esik, ha fúj, fizetniük kell és a benzin is drága. Ám ez csak a kiadások kezdete. Azt, hogy Magyarországon ki lehet taxis - hivatalos megfogalmazásban "személygépkocsis személyszállító" - már a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelete határozza meg. Eszerint mindenképpen rendelkezniük kell saját, megfelelő műszaki és esztétikai állapotú személygépkocsival, erkölcsi bizonyítvánnyal (kiállítása 3100 Ft), az előírt taxis tanfolyam sikeres elvégzésével. Az utóbbi 1 hetes, 2 részből álló - főként az utasfelvételt, a helyismeretet tárgyaló - tanfolyam ára kb. 35-50 ezer forint, iskolától függően. A taxisoknak emellett sikeres PÁV II. vizsgát kell tenniük a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál: a pályázók reakcióidejét, gyorsaságát, pszichés állapotát tesztelő vizsga ára 8310 forint.

Mindemellett a taxisok többsége valamelyik hazai fuvarszervező céggel működik együtt. László például egy olyannal, amelyik havi 53 ezer forintot számít fel 100 fuvarcímért. ( A korlátlanul csordogáltatott fuvarcímek ára már 75 ezer forintba kerül.) Ehhez még jön az éves fővárosi droszt-engedélyek kötelező kiváltása, 25 ezer forintért. Az már más kérdés, hogy a mintegy 5700 taxisnak csupán 1480 várakozóhely áll a rendelkezésére. Így a konkurenciaharc is kifejezetten vérre megy: olyannyira, hogy sok taxis egyszerűen kiszorul a frekventáltabb csomópontokról. (Pl. Liszt Ferenc Repülőtér, Oktogon, illetve a pályaudvarok környéke.) Emellett a "sárgataxik" egységes arculatát is a taxisnak kell állnia. Igaz, nem mindenki fényezteti át a járgányát sárgára-de a taxik befóliáztatása a sárga bevonattal is legalább 150-180 ezer forint.

Nettó 200 ezer forint, ha jól megy az üzlet

És hogy mennyit lehet mindezzel keresni? Mint minden szakmában, itt is igen nagy a szórás. Sokan a jó fuvararány ellenére is legfeljebb egy átlagkeresetnyit tudnak "összefuvarozni" egy hónapban a sok fizetnivaló és a kiélezett konkurenciaharc miatt. "Éjjel-nappali hajtással, nettó 200 körül jön össze mostanában"-írja már egy másik fórumozó a neten. A béreket a válság és a konkurenciaharc is kőkeményen nyirbálja, az aranykornak tehát vége. "Ma Magyarországon 9500 ember rendelkezik taxiengedéllyel-közülük Budapesten jelenleg 5100-an tevékenykednek"-mondja Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, hozzátéve, hogy a fluktuáció is változó. "Vannak, akik 20-30 évet is lehúznak taxisként. De olyanok is, akik a pénz reményében jöttek taxizni, de pár hónap-év után szabályosan elmenekülnek a területről."

Takács Gabriella

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk