Mennyit keresnek a taxisok?
Farkastörvények, horrorisztikus költségek és kiélezett konkurenciaharc. Balhés utasok és akár horogra akadt bűnözők is jellemezhetik a mindennapjaikat. Ma Magyarországon 9500- uknak van engedélye. Ám közel felük a fővárosban küzd a mindennapi betevőért és a többség korántsem hiéna. Hogyan lehet elkezdeni, mennyi pénzt visznek haza? Nagyító alatt a taxisok.
László régóta űzi az ipart - még ha mellékállásban végzi is azt. Beszélgetésünkkor is fuvarra vár. A reáltantárgyakat oktató férfi 1988 óta rója taxisként a főváros utcáit, napi legalább 4-5 órában. A "pluszmunka" oka látszólag kézenfekvő - de Lászlót nem csak az anyagiak motiválták mellékállása kiválasztásnál. "Egyrészt tetszik a munka. Másrészt hiszek a több lábon állásban, mert egy bevételi forrás elég kockázatos. Ráadásul így rögtön van munkám, ha valami miatt főállást kellene váltanom." Pedig a bevételek eléggé ingadozóak - fuvardús és aszályosabb napok egyaránt váltakoznak, főleg a válság óta. Így csekély nyereségű, nullszaldós, de épp veszteséges hónapok is szép számmal adódnak. László szerint ez az egyik legnagyobb kihívás taxisként.
Ez a négy tulajdonság kell hozzá
A pálya gondolatával kacérkodók számára épp ezért négy dolog - mégpedig a jó kudarctűrő képesség, a türelem, az intelligens viselkedés és a gyors reakcióidő is nagyon fontos. Taxisként például gyakori, hogy villámgyorsan elő kell teremteni jókora pénzösszegeket-akkor is, amikor fuvarnak még nyoma sincs... Ez frusztráló élmény tud lenni. (A munka költségvonzatairól kicsit később...)További kihívás, hogy nem csak a 90-es évekbeli taxisgyilkosságok idején, de ma sem veszélytelen taxizni. Bár László úgy tapasztalta, a taxisok önvédelem szempontjából összetartóak, gyorsan reagálnak és egyből segítenek a kollégáknak, ha baj van. "Pár hete Pesterzsébeten 4-en támadtak a kollégára késsel, 2 férfi, 2 nő. A tárcáját akarták. Mire a rendőrség kiért, a támadók közül 2-őt a kollégák fogtak körbe. Működött a riadólánc, így nem történt komolyabb baj. Pályakezdőknek ilyen helyzetre azt tanácsoljuk, hogy az életvédelem mindenek előtt. Ha a rabló az autót vagy a tárcát akarja, inkább vigye. Ezért ne haljon meg senki."
Problémás utasok kezelése
Igaz, a rablótámadás nem mindennapos. Problémás utasból már bőven akad. "Nemrég egy csontrészeg férfit kellett fuvaroznom, aki bicskanyitogató stílusban ordibált és káromkodott a mobiljába. Aztán nálam folytatta... Ilyenkor nagy a kísértés, hogy a taxis tettlegesen vágjon vissza. Csak egy kulturált, intelligens taxis ezt legfeljebb gondolatban teszi. Aztán inkább 3-ig számol magában és örül, hogy kulturáltabb, mint az utasa"- mondja nevetve. A rockzenészek kontra verekedős taxis ügyében is hasonló a véleménye. "A mundér becsülete védelmében: elképzelhető, hogy a rocklegendák sem viselkedtek kifogástalanul. De szerintem profiknál a verekedés nem járható út"-utal az Omegás esetre.
Százezrekbe kerül az elindulás
További kihívás, hogy a taxisoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk szakmájuk gyakorlásához. A vállalkozói létforma szinte mindenkinél alapfeltétel. (Néhány cég ugyan jelent be 4-6 órára taxist, de ő a járulékon túl egyáltalán nem kap fizetést.) A vállalkozóknak, a járulékokat ha esik, ha fúj, fizetniük kell és a benzin is drága. Ám ez csak a kiadások kezdete. Azt, hogy Magyarországon ki lehet taxis - hivatalos megfogalmazásban "személygépkocsis személyszállító" - már a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelete határozza meg. Eszerint mindenképpen rendelkezniük kell saját, megfelelő műszaki és esztétikai állapotú személygépkocsival, erkölcsi bizonyítvánnyal (kiállítása 3100 Ft), az előírt taxis tanfolyam sikeres elvégzésével. Az utóbbi 1 hetes, 2 részből álló - főként az utasfelvételt, a helyismeretet tárgyaló - tanfolyam ára kb. 35-50 ezer forint, iskolától függően. A taxisoknak emellett sikeres PÁV II. vizsgát kell tenniük a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál: a pályázók reakcióidejét, gyorsaságát, pszichés állapotát tesztelő vizsga ára 8310 forint.
Mindemellett a taxisok többsége valamelyik hazai fuvarszervező céggel működik együtt. László például egy olyannal, amelyik havi 53 ezer forintot számít fel 100 fuvarcímért. ( A korlátlanul csordogáltatott fuvarcímek ára már 75 ezer forintba kerül.) Ehhez még jön az éves fővárosi droszt-engedélyek kötelező kiváltása, 25 ezer forintért. Az már más kérdés, hogy a mintegy 5700 taxisnak csupán 1480 várakozóhely áll a rendelkezésére. Így a konkurenciaharc is kifejezetten vérre megy: olyannyira, hogy sok taxis egyszerűen kiszorul a frekventáltabb csomópontokról. (Pl. Liszt Ferenc Repülőtér, Oktogon, illetve a pályaudvarok környéke.) Emellett a "sárgataxik" egységes arculatát is a taxisnak kell állnia. Igaz, nem mindenki fényezteti át a járgányát sárgára-de a taxik befóliáztatása a sárga bevonattal is legalább 150-180 ezer forint.
Nettó 200 ezer forint, ha jól megy az üzlet
És hogy mennyit lehet mindezzel keresni? Mint minden szakmában, itt is igen nagy a szórás. Sokan a jó fuvararány ellenére is legfeljebb egy átlagkeresetnyit tudnak "összefuvarozni" egy hónapban a sok fizetnivaló és a kiélezett konkurenciaharc miatt. "Éjjel-nappali hajtással, nettó 200 körül jön össze mostanában"-írja már egy másik fórumozó a neten. A béreket a válság és a konkurenciaharc is kőkeményen nyirbálja, az aranykornak tehát vége. "Ma Magyarországon 9500 ember rendelkezik taxiengedéllyel-közülük Budapesten jelenleg 5100-an tevékenykednek"-mondja Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, hozzátéve, hogy a fluktuáció is változó. "Vannak, akik 20-30 évet is lehúznak taxisként. De olyanok is, akik a pénz reményében jöttek taxizni, de pár hónap-év után szabályosan elmenekülnek a területről."
Takács Gabriella
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk
Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk
Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk
- Mikor lesz nálunk is így? A szomszédunkban már két munka sem elég a megélhetéshez 1 hete
- Ennyit keresnek az NFL pompomlányai 2 hete
- Megkapta az engedélyt a szolgáltató - hamarosan Revolut-számlára is érkezhet majd a fizetés? 2 hete
- A fiatalok kétharmada arra számít, hogy nőni fog a fizetése 2 hete
- Bértranszparencia másképp 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- Toborzási roham a BMW-gyárban – ekkora bért kínálnak a kezdőknek 1 hónapja
- Hihetetlen, mennyit keresnek a marketingesek Magyarországon - az EU top 3-ban a fizetések 1 hónapja
- Ennyit lehet keresni a magyar hírszerzésnél 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- A fizetés többé nem titok: így készülj a bértranszparenciára 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?