Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 12 éve

Nem elég csak a szakmához érteni rendszergazdaként

Az utóbbi időben emelkedtek a rendszergazdákkal szembeni elvárások. Már nem elég a szakszavak mormolása és a pillanatok alatti problémamegoldás. A kollégákhoz alkalmazkodás, a türelem, az empátia, a közérthető kommunikáció, az angoltudás és a jó öltözködés is megjelent az elvárások között.

Tíz-tizenöt éve a munkáltatók még eltűrték a kiváló elméjű és szaktudású, ám bogaras, minimálisan kommunikáló, külsejükre, kollegiális kapcsolataikra egyaránt igénytelen PC-gurukat. Ennek azonban lejárt az ideje. "A szakmai felkészültség önmagában kevés az érvényesüléshez. A rendszergazdának a specifikus szaktudás mellett kiválóan tisztában kell lennie az adott céget jellemző belső viszonyokkal, folyamatokkal" - világít rá Kóthay Péter, a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó Kelly Services Hungary Kft IT üzletágának vezetője, aki maga is huzamosabb ideig dolgozott informatikusként.

Kóthay szerint az ideális rendszergazdáknak az általános szakmai ismereteken túl, széleskörű informatikai tudással felvértezve a szerverek, az asztali számítógépek, a lap-topok, a nyomtatók, az irodában fellelhető digitális eszközök működésének kritikus területeivel, nem ritkán még a vállalati telefonközpont üzemeltetésével is tisztában kell lenniük.

A szakbarbárság rossz pont a mindennapokban
A rendszergazdáknak a cégnél teljesen más munkakörben lévőkkel - pénzügy, logisztikai osztály, adminisztráció- is szót kell tudni érteniük: aki ezt az akadályt nem veszi sikerrel, idővel saját karrierjét is ellehetetleníti - idővel ugyanis nem lesz miről beszélnie a munkatársakkal. "A szakbarbárság, a szakzsargonok túlzásba vitt vagy indokolatlan használata, a kollégák munkakörének kulcsfogalmaiban való tájékozatlanság ugyancsak kiküszöbölendőek, míg az együttműködési készség, a munkatársak iránti nyitottság megléte feltétlenül szükséges."

Közérthetően kell fogalmazniuk
"A felhasználók problémáinak megoldásában kommunikatívan, segítőkészen és főként közérthetően kell részt vennie, abból kiindulva: munkatársai általában nem ismerik a számára teljesen nyilvánvaló szakkifejezéseket. A technikai probléma oka után kutatva például sose kérdezze meg kollégájától a TCP/IP-címét: az informatikában járatlanok ettől csak összezavarodnak. Ám ha arról érdeklődik: pillanatnyilag él-e a felhasználó internetkapcsolata, ezt mindenki megérti: így a probléma megoldásához is rögtön közelebb kerülnek."

Hozzá nem értők elmondásából is megértik a problémákat
"Az ideális rendszergazda mesterien kommunikál: képes rá, hogy a számítógépek legösszetettebb problémáira gyanakodva is közérthető stílusban kérdezze végig kollégáitól az észlelt jelenségeket, ám a munkatársak "szakmaiatlan" válaszaiból is pontosan tudja a probléma okát. Ez pedig külön érzék - csak kevesek sajátja."

2 -3 éves tapasztalat a belépő a nevesebb cégekhez
A szakmai előélet szintén roppant fontos: a teljesen kezdőknek nincs könnyű dolga, mivel a cégek előszeretettel választanak a korábban minimálisan fél-egy, ideális esetben pedig 2-3 munkatapasztalatot szerzett pályázók közül.

100-ból 60-an a nyelvtudás hiánya miatt buknak el
A munkaerőpiacon huzamosabb ideje hiányszakmaként számon tartott területen még mindig a nyelvtudás hiánya az egyik legkényesebb téma. Kóthay Péter a mindennapok toborzási gyakorlata során rendszeresen azzal szembesül: rendkívül nehéz olyan szakembert találni, aki minden szempontból telitalálat, és biztosan megállja a helyét a mindennapokban. "A tapasztalatok alapján 100 jelentkezőből legalább 60 a nyelvtudás hiánya miatt hullik ki a rostán, míg a többi pályázó közül mindössze 10-12 alkalmas szakmailag és emberileg egy-egy felkínált pozícióra."

A gyakorlatban használható nyelvtudás számít
A rendszergazdák állásinterjúin sem nyelvvizsgapapírokról, hanem a ténylegesen használható, angol nyelvtudásról kell számot adni a pályázóknak, egy rendszerint 10-15 perces, angol nyelvű beszélgetésen. A jelöltek emellett egy általánosabb jellegű, átfogó interjún is részt vesznek, ahol főként a szakemberek személyiségét, motiváltságát próbálják kipuhatolni.

Telefonos referenciát kérnek az előző munkáltatótól
Mivel a nagyobb multiknál dolgozó rendszergazdáknak több száz kollégájuk adataihoz, bizalmasan kezelendő céginformációkhoz is hozzáférésük lehet napi munkájuk során, az adatbiztonság miatt a kiválasztás utolsó fordulójába bejutott jelöltek alkalmasságának is alaposan utánanéznek, referenciát kérnek. "A megbízhatóságról minden esetben az előző munkáltatónál, a jelölt két korábbi felettesével folytatott telefonbeszélgetésen győződünk meg." Az adatbiztonság kérdése számos helyen a rendszergazdák munkaszerződésében is terítékre kerül: cégtől, vétségtől függően büntetőjogi következményei is lehetnek a hűtlen adatkezelésnek - így a rendszergazdák átlagon felüli megbízhatósága is alapkövetelmény.

Nem könnyű a közigazgatásból a versenyszférába igazolniuk
Kóthay Péter azt is hozzátette: a cégek előszeretettel választják a korábban multinacionális munkakörnyezetben szakmai tapasztalatokat szerzett rendszergazdákat, míg a közigazgatásból elbocsátottak gyakran kedvezőtlenebb esélyekkel indulnak egy-egy pozícióért. Az IT világában azonban a közszférából elküldött rendszergazdák valamivel előnyösebb helyzetben vannak a többi informatikusnál...


Takács Gabriella
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
21 kollégáját mérgezte halálra egy német munkás

A rendőrség nyomozást folytat egy férfi ellen, aki a gyanú szerint az elmúlt 18 évben több, mint húsz kollégáját mérgezhette meg - írja a 444.hu Teljes cikk

Már nem is adataid kellenek, hanem a videokártyád - a kriptovaluta és a hackerek

A kriptovaluták népszerűségével együtt az áruk is emelkedik és minden zuhanás ellenére az egyik legjövedelmezőbb befektetésnek bizonyultak az... Teljes cikk

Mit szólna ha hat órát kellene ingáznia?

Magyarországon szinte elképzelhetetlen, hogy valaki napi hat órát ingázzon a munkába. Kínában olyan magasak a fővárosban a bérleti díjak, hogy a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár