Megjelent: 2 hónapja

Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett

Egyre súlyosabbá válik a pilótahiány a légitársaságoknál, ami komoly fennakadásokat és járattörléseket okozhat a következő években – írja a Világgazdaság a Deutsche Welle elemzése alapján. A szakértők szerint a munkaerőhiány mértéke új szintre lépett, és a légiközlekedési cégeknek sürgősen stratégiát kell kidolgozniuk a képzett pilóták megtartására és toborzására.

images

Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett

A koronavírus-járvány idején a légitársaságok világszerte visszafogták vagy felfüggesztették a pilótaképzéseket, mivel nem látták előre, mikor térhet vissza az utazási kereslet. Mostanra a repülőutak száma sok helyen meghaladta a pandémia előtti szintet, a képzési lemaradás viszont óriási.

Sok tapasztalt pilóta a járvány alatt idő előtt nyugdíjba ment, és nem is akar visszatérni a szakmába. A légitársaságoknak így egyszerre kellene pótolniuk a kieső állományt és bővíteniük a létszámot a növekvő utasszám miatt - írja a Világgazdaság

A légi közlekedés növekedési üteme sok céget meglepett. Mivel a pilóták képzése több évig tart, a mostani hiány csak hosszú távon enyhülhet” – mondta Christoph Klingenberg, a Worms Alkalmazott Tudományok Egyetemének légi közlekedési szakértője.

Több százezer új pilótára lenne szükség világszerte

Az amerikai Munkaügyi Statisztikai Hivatal szerint az Egyesült Államokban a következő tíz évben évente mintegy 18 ezer új pilótát kellene alkalmazni, a Boeing pedig világszerte 660 ezer új pilóta igényével számol 2044-ig.

A kereslet tehát óriási, a képzés azonban lassú és drága, ami visszafogja az utánpótlást.

Itthon sem olcsó az álommunka: 25 millió forintba kerül pilótának tanulni

Magyarországon a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a CAVOK Aviation Training közös integrált ATPL programja 2017 óta képez pilótákat. A képzés teljes költsége 25,9 millió forint, ami tartalmazza a repülőgéphasználat, az üzemanyag, az oktatás és a vizsgák díját is.

A program kis létszámú, eddig 40 végzett pilóta helyezkedett el légitársaságoknál, további 10 fő oktatóként dolgozik. Bár a magyar képzés olcsóbb, még így is kevesen engedhetik meg maguknak, hogy belevágjanak.

A tapasztalt kapitányok jövedelme akár a 100 millió forintot is meghaladhatja évente

Az Euronews Next és az ERI gazdaságkutató intézet adatai szerint a pilóták keresete országonként és tapasztalat alapján is nagy eltéréseket mutat. Az Egyesült Királyságban például a kezdők éves bruttó fizetése 54 ezer eurótól indul (kb. 21,1 millió forintnak felel meg), míg a tapasztalt kapitányok akár 173 ezer eurót (67 millió forint) is hazavihetnek. Németországban az átlagos éves kereset 150 ezer euró (58 millió forint), de a legmagasabb fizetésű pozíciókban a jövedelem meghaladhatja a 340 ezer eurót (132 millió forint) is. Franciaországban a pilóták átlagosan 111 ezer eurót keresnek, míg Svájcban 113 ezer euró körüli a medián. A Ryanair saját adatai szerint kapitányai évente akár 180 ezer eurót (70 millió forint) is kereshetnek, Ausztriában és Hollandiában szintén meghaladja a fizetés a 100 ezer eurót, Finnország pedig 96 ezer eurós átlaggal követi őket. Ezzel szemben Kelet-Európában jóval szerényebbek a kereseti lehetőségek: Romániában például az átlagos pilótajövedelem 32 ezer euró, Lengyelországban pedig 50 ezer euró körül alakul.

kép: freepik

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Valós emelés a nyugdíjaknál, duplázás a családi pótléknál – erre készülne a Tisza-kormány

A Tisza Párt készen áll a kormányzásra, megvan a program, a csapat, 128 nap van hátra, mindenkire szükség lesz - utalt a közelgő választásra Magyar... Teljes cikk

Érkezik a karácsonyi csomag a nyugdíjasoknak – több százan kapnak ajándékot

Tiszapüspökiben idén is minden 65 év feletti lakos karácsonyi ajándékcsomagot kap: összesen mintegy 320 csomag indult útnak kedden. A tartós... Teljes cikk

Nagy a baj: lejjebb sorolhatják Magyarországot az adósság miatt

A friss nemzetközi értékelés szerint Magyarország egyre közelebb került ahhoz, hogy a „nem ajánlott” kategóriába sorolják az államadósságot.... Teljes cikk