6 tipp a munkahelyi stressz leküzdéséhez
Egy átlagos munkanapon több mint két óránk telik „üresjáratként” - 60 percenként ugyanis nagyjából hétszer szakítjuk meg azt, amin éppen dolgozunk, különböző külső tényezők miatt. A folyamatos figyelemelterelődés és az esetleges, szervezeten belüli átrendeződések állandó stresszforrást jelentenek, amelyek kihatással vannak magánéletünkre is: ingerültek vagyunk, rosszul alszunk, vagy éppen nincsen étvágyunk. A jó hír az, hogy néhány egyszerű gyakorlattal megkönnyíthetjük mindennapjainkat. Az alábbi összeállításban dr. Sharon Melnick stresszkutató módszerei közül mutatunk be hatot.
Stresszhelyzet akkor áll elő, ha úgy érezzük, elveszítettük a kontrollt a történések felett. Az ilyenkor termelődő hormonok hosszú távon rontják önértékelésünket, koncentráció-zavart okoznak, és a közérzetünket is negatívan befolyásolják. Éppen ezért nagyon fontos, hogy konfliktus esetén beazonosítsuk, melyek azok a körülmények, amelyekre van ráhatásunk, és melyek azok, amelyek rajtunk teljesen kívül állóak - és csak azokért akarjunk felelősséget vállalni, amelyekhez kapcsolódni tudunk.

2. Iktassuk ki a zavaró tényezőket
Emailek, telefonhívások, SMS-ek, megbeszélések, váratlanul „beeső” feladatok… Ma már teljesen általános, hogy folyamatos megszakításokkal telnek munkanapjaink. Hogyan maradhatunk mégis fókuszáltak? Melnick szerint úgy szabadulhatunk meg a zavaró tényezőktől, hogy priorizáljuk őket: ignoráljuk őket, reagálunk rájuk, vagy csak meghatározott idősávokban foglalkozunk velük - például kijelölünk bizonyos időtartamot az e-mailek megválaszolására, a személyes találkozókra, és így tovább.
3. Összpontosítsuk erőforrásainkat
Minél többet dolgozunk, annál hatékonyabbak vagyunk - vagy mégsem? Tony Schwartz a The Energy Project vezetőjeként nap mint nap a legnagyobb cégek dolgozóinak segít abban, hogy kihozzák magukból a maximumot; hogy fizikai és pszichikai teherbírásuk is a lehető legmagasabb legyen, anélkül, hogy ezzel bármilyen kárt okoznának saját maguk számára.
Schwartz tapasztalatai szerint akkor lehetünk a leghatékonyabbak, ha kb. 90 perces etapokban, nagyon fókuszáltan dolgozunk, aztán pedig tartunk egy rövid szünetet: sétálunk egyet, relaxálunk, vagy csak nyújtózunk néhányat az íróasztalunk mellett, és megpróbáljuk pár percre kiüríteni az agyunkat.
4. Lépjünk egyet hátra
A munkahelyi konfliktusokat gyakran egy szubjektív szűrőn keresztül látjuk, amelyre hatással van saját önértékelésünk, aktuális közérzetünk is. Melnick azt tanácsolja, ilyenkor lépjünk hátra egyet: próbáljunk a puszta tényekre fókuszálni, és objektívan szemlélni a történéseket, a másik fél álláspontját és erőforrásait is figyelembe véve.
5. Bízzunk magunkban
A stressz leküzdését nagyban segíti, ha helyén van az önértékelésünk, és nem másoktól várunk megerősítést azt illetően, hogy vajon jó döntést hoztunk-e. Ha elkezdünk a feladatra fókuszálni, ahelyett, hogy azt figyeljük, mások mit tennének a helyünkben, sokkal könnyebben adunk ki végül olyan munkát a kezeink közül, amellyel valóban elégedettek vagyunk.
6. Segítsük munkatársainkat is
Sikerült az összes fenti módszert beépíteni a mindennapjainkba, de továbbra is küzdünk kollégáink negatív attitűdjével? Ne féljünk segíteni nekik: nyugodtan tegyük szóvá, hogy viselkedésük, hozzáállásuk a többiek munkakedvét is befolyásolhatja - természetesen ügyelve arra, hogy ne bántsuk meg őket.
Szeretne többet megtudni arról, hogyan kezelheti a munkahelyi stresszt és miként kerülheti el a kiégést? Látogasson el a HVG Stresszmenedzsment szemináriumára - a részletekért kattintson!
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Egy olyan régióban, ahol a stabilitás stratégiai előnnyé vált, a bérszámfejtés már nem csupán háttérfunkció — hanem a bizalom alapja. Teljes cikk
AI, generációk, mentális egészség. Sok téma szorongatja a HR-t. Nagy az igény olyan külső szakértőkre, akik friss szemmel és rugalmas... Teljes cikk
- Vezetés figyelemmel, beleérzéssel, érzelmi intelligenciával 6 éve
- Várd a váratlant! 6 éve
- A türelem határozza meg a sikerességet? 7 éve
- Így ellenőrzi munkatársait a divatcég 7 éve
- Jogosulatlan megfigyelés 7 éve
- 5 tipp angol nyelvű állásinterjúhoz 8 éve
- A legtöbben a karrierépítés miatt képzik magukat 8 éve
- A fejlődésalapú vállalati kultúra szimbóluma az új Telekom székház 8 éve
- A „Spotify-módszer”: emberléptékűnek és egyedinek maradni gyors növekedés mellett 8 éve
- A siker is lehet stresszes - 5 tipp, ami segíthet leküzdeni 8 éve
- Állást is kaphatnak az Oracle képzésén legjobban teljesítő hallgatók 18 éve
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?