Vezetés figyelemmel, beleérzéssel, érzelmi intelligenciával
Úgy tűnik, az üzleti világban egyre inkább felértékelődik az egymásra figyelés, az egyénhez alkalmazkodó vezetési stílus. Hogy ezt egy vezető meg tudja valósítani, ahhoz azonban először önmagát kell megismernie, hogy megfelelő empatikus odafordulásra képes legyen, időt kell hagynia magának, kilépni a robotpilóta üzemmódból, az információs túlterheltségből, és meghallgatni a kollégákat, valóban odafigyelni rájuk. Ezeket a tendenciákat fogalmazta meg a budapesti Stretch konferencia több előadója is.
A konferencia résztvevőivel együtt ki is próbáltunk egy ilyen technikát, aminek lényege a saját légzésünkre való odafigyelés volt.
Lépései pedig:
- 1. a be- és kilégzés megfigyelése,
- 2. a test ellazítása,
- 3. átgondolni, hogy mi fontos az adott pillanatban,
- 4. és hogy ezzel kapcsolatban mik az érzéseink.
Persze, mivel remélhetőleg a többség valóban az előadó szavaira figyelt, most nem kellett kikapcsolnunk az „automatát”, de tudatosan használva valóban hatékony lehet a technika. Fekete Kinga hangsúlyozta, hogy a vezetők számára „szuperképességet” jelent, ha képesek erre a tudatosságra, ha tudják, hogy egy adott pillanatban mi a fontos, onnan hogyan lépjenek tovább. Hogyan lépjenek interakcióba másokkal, és milyen szükségletek lehetnek bizonyos érzelmek mögött.

Még egy fontos tényezőt említett meg az előadó, ami a mai multinacionális környezetben, a sokszínűségre törekvő munkahelyeken szintén fontos. Ez pedig a minket tudattalanul is befolyásoló előítéletek kezelése. Ugyanis az agyat lehet arra is tudatosan trenírozni, hogy ne a különbségeket, hanem a hasonlóságokat vegye észre a másik emberrel kapcsolatban. Az alapvető emberi hasonlóságokra koncentráljon. Mindez jobb empátiás készséget, megértést segít elő a többiek felé. Ha sikerül erre megtanítanunk magunkat, akkor szokásunkká válik.
Információs túltelítettség
Ha már eddig folyamatosan a figyelemről és a fókuszról beszéltünk, akkor annak hiányát nem csak a robotpilóta üzemmód okozhatja, hanem az információs túltelítettség, a mobiltechnológia, amelynek értesítései állandóan megzavarják és elvonják a figyelmünket. Elisa Coluccia, a Zendesk műszaki menedzsere elmondta, hogy egy kísérlet során megmérték, hogy fél óra alatt nagyjából 200 értesítés érkezhet a különböző technológiai eszközeinken. Ahogy az is megdöbbentő, hogy napi 2000 alkalommal érintjük meg a telefonunkat, és 47 millió évbe telne megnézni az összes filmet, ami jelenleg az interneten elérhető. Vagyis, ha az agyunkat úgy képzeljük el, mint amibe egy tölcséren keresztül ömlik az információ, akkor óhatatlan, hogy ebben a túltelítettségben a tölcsér eldugul. Az agy pedig nem tud mást „tenni”, mint választani a rengeteg információ közül, hogy mire fókuszál, aminek az eredménye a leszűkült figyelem.

Persze ez ellen is tehetünk, ha akarunk.
1. Az egyik legfontosabb a meghozandó döntések számának csökkentése. Ennek egyik feltétele, hogy tudjuk, hogy egy folyamat végére hová szeretnénk eljutni, és ezt szem előtt tartva tudjunk végig haladni.
2. Itt a korábbiakkal ellentétben segíthet a rutin. Elisa Coluccia szerint a multitaszking valójában sosem működik, csak azt jelenti, hogy a figyelmünket hol erre, hol arra fordítjuk, de törvényszerű, hogy végeredményben mindegyikre egyre kevesebb jut.
3. Kapcsolj ki! Ahhoz, hogy fókuszálni tudjunk, időnként meg kell szabadulni a fókusztól. Erre egy céges példát hozott az előadó. Egy vállalatnál bevezették a „no call Monday”-t egyszer egy hónapban. Ezzel az ügyfelek is tisztában vannak, ilyenkor ők sem telefonálnak, a dolgozók pedig összegyűlnek és beszélgetnek, szabadon, kötetlenül, nem csak munkahelyi dolgokról.

Jó gyakorlat lehet a munka közbeni pihenésre, a 20 perc fókusz, pihenés, újabb 20 perc fókusz és így tovább, öt fordulós ciklusokban.
4. További fontos módja az információ szűrésének, ha csak akkor kapunk értesítéseket, amikor mi akarjuk, nem amikor a másik oldal ránk akarja azt erőltetni. Ez pedig néhány beállításon múlik.
A vezetési stílust egyénre kell szabni
Shawn Fair, az amerikai Fair Consulting Group CEO-ja beszélt a vezetői stílusokról, így például az autokrata, a demokratikus és a szabad kezet adó vezetésről. Valójában egyik típus felett sem tört pálcát vagy kiáltotta ki egyedül üdvözítőnek, mert mint mondta adott helyzetben mindegyiknek helye lehet a szervezetben. Autokrata irányításra lehet szükség például akkor, ha új ember érkezik a vállalathoz, akinek magabiztos és kompetens iránytásra van szüksége, egyértelmű instrukciókra. Az viszont nagyon nem jó, ha valakinek a délután öt óra a napja fénypontja és már reggeltől azt várja, mikor mehet haza a munkahelyéről. Ilyenkor a vezetőnek magába kell néznie.
A demokratikus vezető bízik a csapatában, a kapcsolatában az embereihez, és a kapcsolatukban egymáshoz. A csapatok hozhatnak saját döntéseket, a véleményüket meghallgatja és azokat mérlegelve hoz döntést, ugyanakkor megmarad az irányító szerepe.
A szabad kezet adó vezető teljesen a kollégákra bízza a dolgokat, csinálják úgy, ahogy szeretnék. Itt azonban az előadó felhívta a figyelmet, hogy ezt csak különösen kompetens emberek esetében lehet megtenni, különben túlzottan kifolyik a vezető kezéből az irányítás, összezavarodnak a szerepek.

Ebben pedig a kulcsfogalmak: a példamutatás, a bizalom, a kölcsönös tisztelet, a dicséret (ami nem ugyanaz, mint az elismerés) és az empátia.
Fotók: Gema Barnabás és Zolnai László
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 1 hete
- Mikor válik valósággá az AI-fenyegetés – és miért épp a fiatalok és a nők a legsebezhetőbbek? 2 hete
- Mi van, ha leáll a ChatGPT? Mennyire sérülékeny az MI-alapú munkavégzés? 2 hete
- 50 százalékkal megdobja a fizetést az AI bevonása 2 hete
- A szakképzésbe is begyűrűzik a mesterséges intelligencia 3 hete
- Hamarosan elfogadhatja a kormány az átdolgozott mesterséges intelligencia stratégiát 3 hete
- Felmérés: a fiatal dolgozók inkább a ChatGPT-t kérdezik, mint a főnöküket 3 hete
- Mesterséges intelligenciával írtad a CV-det? Erről ismeri fel a szakértő 3 hete
- Egyre inkább ösztönzik a cégek a dolgozókat az AI használatára 1 hónapja
- A magyar vállalkozások alig 4 százaléka használ MI-t, az EU átlag 8 százalék 1 hónapja
- Az AI akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig 1 hónapja